[natuurkunde] arbeid en vermogen berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 23

arbeid en vermogen berekenen

op een horizontale vlak ligt een lichaam van 120 kg.Een horizontale kracht verplaatstdit
lichaam vanuit stilstand 6m in 10s. Bereken welke arbeid en vermogen deze kracht heeft vericht.
 
F=M x a
W=F x S
P=W / t
 
a=6/10=0,6m/s²
M=120
0,6*120=72
 
S=6m
72x6=432J
 
432/10
43.2W
 
Ik kom niet op de juiste antwoord

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.563

Re: arbeid en vermogen berekenen

je a is niet goed.
moet zijn :a=0,12 meter per secondekwadraat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: arbeid en vermogen berekenen

Let er even op dat je grootheden met de juiste symbolen noteert. Massa noteer je met de kleine letter m. De hoofdletter M gebruik je om een moment aan te duiden. De afgelegde weg noteer je met de kleine letter s (van spatium), de hoofdletter S gebruik je om een krachtstoot (kracht maal tijd) of om een entropie aan te duiden.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 23

Re: arbeid en vermogen berekenen

hoe komt u op de 0,12²
 
ik heb 6/10 0.6m/s - o m/s
                   10s        0s

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: arbeid en vermogen berekenen

gte4jwem schreef: op een horizontale vlak ligt een lichaam van 120 kg.Een horizontale kracht verplaatstdit
lichaam vanuit stilstand 6m in 10s. Bereken welke arbeid en vermogen deze kracht heeft vericht.
 
a=6/10=0,6m/s²
 
dat is geen gegeven. Wat je nu aan het doen bent is een kracht willen berekenen, liefst met F=m·a, maar vergeten dat je gegevens ongeschikt zijn om direct een a mee te berekenen
 
wat wèl gegevens zijn:
s= 6 m
t= 10 s
m= 120 kg
vbegin = 0 m/s
 
gevraagd:
W = ??
P = ??
 
en nu kom je tot de ontdekking dat er geen formules bestaan om (direct) W of P te berekenen met de gegevens. Een paar -correcte- formules in het achterhoofd houden om te bedenken naar welke grootheden je op zoek zou kunnen gaan is prima, maar gebruik die form,ules niet om koste wat kost niet passende dingen in te gaan wringen.
 
werk liever volgens het tegeltje uit de keuken van mijn oma zaliger: 
 
als_je_niet_kan.png
als_je_niet_kan.png (173.2 KiB) 787 keer bekeken
 
wat zou je wèl kunnen berekenen met een combinatie van enkele van die 4 gegevens? En zie dat voor mijn part helemaal los van je uiteindelijke doel.
Welke formule(s) ken je waarin minstens twee grootheden uit het rijtje s, t, m, en vbegin voorkomen?
 
Via die aanpak komen we ook vanzelf aan dat getal dat Aadkr hierboven noemde, al zegt die niet 0,12² zoals jij dat interpreteert, maar 0,12 m/s² .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 23

Re: arbeid en vermogen berekenen

mathfreak schreef: Let er even op dat je grootheden met de juiste symbolen noteert. Massa noteer je met de kleine letter m. De hoofdletter M gebruik je om een moment aan te duiden. De afgelegde weg noteer je met de kleine letter s (van spatium), de hoofdletter S gebruik je om een krachtstoot (kracht maal tijd) of om een entropie aan te duiden.
dankjee ik zal beter me best doen om de juiste symbolen te gebruiken 

Berichten: 23

Re: arbeid en vermogen berekenen

v=s/t
 
 
snelheid en afstand uit te rekenen
 
gewicht

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: arbeid en vermogen berekenen

juist, gemiddelde snelheid = 6/10 = 0,6 m/s. 
 
en dat is heel wat anders dan wat jij "a" noemde.
 
je hebt er nu een gegeven bij. Je zou intussen ook een eindsnelheid kunnen berekenen, en vervolgens een versnelling
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 23

Re: arbeid en vermogen berekenen

0,6 gemiddeld samen met v1=0 v2=0,12 eindsnelheid
 
0,12-0=0,12m
10-0=10s
0.12/10=0.012m/s²
 
heb ik het goed gedaan

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.563

Re: arbeid en vermogen berekenen

je hebt het niet goed gedaan.

Berichten: 23

Re: arbeid en vermogen berekenen

kunt u mij uitleggen waar ik de mist ben ingegaan 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.563

Re: arbeid en vermogen berekenen

Ik heb je de formule gegeven voor een eenparig rechtlijnige versnelde beweging met beginsnelheid=0
ben je bekend met deze formule?
de formule is door moderator Jan verwijderd.
tik anders eens bij google in
eenparig versnelde rechtlijnige beweging

Berichten: 23

Re: arbeid en vermogen berekenen

vo x t +a t²/2 
0.12*10²/2=6 =s
 
0.12*120=14.4 *6=86.4j
 
/10 sec=8,64 w

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.563

Re: arbeid en vermogen berekenen

\(s=\frac{1}{2}\cdot a \cdot t^2\)
\(6=\frac{1}{2} \cdot a \cdot {10}^2\)
je antwoorden in bericht 13 zijn goed.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: arbeid en vermogen berekenen

gte4jwem schreef: kunt u mij uitleggen waar ik de mist ben ingegaan 
door niet standvastig verder te gaan:
 
nu je een beginsnelheid en een eindsnelheid en een tijd hebt, heb je een versnelling
 
\( a= \frac{v_e-v_b}{t}\)
 
en zo heb je in drie stappen met drie eenvoudige berekeningen een versnelling (0,12 m/s²) berekend
 
kan ook zoals Aadkr zei met de formule die uit die drie eenvoudige stappen is af te leiden, s= ½at² . Daarbij moet wel nadrukkelijk de "maar" vermeld worden dat die verkorte formule alleen geldt indien de beginsnelheid en - afstand nul zijn. De volledigere algemene bewegingsformule is s= s(0) + v(0)t + ½at².
 
Ervaring wijst je in de loop der tijd wel de kortste pad. Leer beter eerst consequent met zo eenvoudig mogelijke formules omgaan, gewoon in een paar stappen meer kom je er ook. . 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer