spoelen en magnetisme

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

spoelen en magnetisme

Hoi, ik vroeg me laats iets af. Met mijn studie heb ik het veel gehad over de werking van spoelen, magnetisme en draadloze stroom (inductie spanning). 
 
Als je een spoel in wisselspanning plaats kun je het gebruiken als transformator vanwege het magnetisch veld. Nu zijn al deze spoelen (van een transformatorhuisje bijvoorbeeld) kaarsrecht. Wat zou er gebeuren als deze spoelen een steeds groter wordende spiraalvorm zouden aannemen? 
 
En..is dit al een keer getest?(bron graag!) 
 
 
Natuurlijk moet de spoel wel met een bepaalde factor toenemen, dus heb ik hier twee situaties:
 
1 met een lineaire factor (deze spoel wordt steeds met x groter)
2 met een exponentiële factor (de spoel wordt steeds met x^2 groter)
 
Ik hoop dat jullie dit een zinnige vraag vinden, zo ja, dan hoor ik het graag. 
 
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: spoelen en magnetisme

techniekbrent schreef: Wat zou er gebeuren als deze spoelen een steeds groter wordende spiraalvorm zouden aannemen? 
 
 
Wat verwacht/hoop je dat er zou gebeuren? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: spoelen en magnetisme

Jan van de Velde schreef: Wat verwacht/hoop je dat er zou gebeuren? 
 
Beste Jan,
 
Ik verwacht dat het magnetisch veld zich ook lineair of exponentieel gaat gedragen, omdat alleen het aantal windingen en de lengte van spoel de sterkte van het magnetisch veld bepalen. Uiteindelijk bepaald de diameter alleen de grootte van het magnetisch veld.
 
Ik heb het trouwens over:    B = μo . N/ℓ. I
 
Hoe je dit zou kunnen combineren met twee spoelen: geen idee. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: spoelen en magnetisme

Wat bedoel je met een veld dat zich 'exponentieel' gedraagt? Wat denk je daar vervolgens mee te kunnen bereiken, een betere transformator, bijvoorbeeld?
 
Overigens, x2 wordt kwadratisch genoemd, een exponentiële functie heeft de variabele in de exponent, 2x bijvoorbeeld.

Reageer