Invloed ascorbinezuur op sulfiet

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Invloed ascorbinezuur op sulfiet

Hallo beste wetenschappers,
 
Op mijn stage ben ik bezig met een test om er achter te komen wat de invloed is van ascorbinezuur op sulfiet in champignons is.
 
De werkwijze gaat als volgt :
- 3 Bekende concentraties sulfiet opgiet maken en in elke emmer een andere concentratie ascorbinezuur.
3 ml sulfiet (dit is 70 ppm)
150 g zout
15 g citroenzuur
0 g ascorbinezuur/ 7 g ascorbinezuur/ 23 g ascorbinezuur
 
-de champigons verdelen in 30 blikken (elk blik bevat 200g)
-bij de eerste 10 blikken opgiet met 0g ascorbinezuur
bij de volgende 10 blikken de opgiet met 7 g ascorbinezuur
bij de laatste 10 blikken de opgiet met 23g ascorbinezuur
-Alle blikken sluiten en steriliseren op dezelfde temperatuur
 
-Over tijd meten hoeveel sulfiet er in de champignons aanwezig is.
Wij meten de hoeveelheid champignons met een spectrofotometer
 
Nu is mijn vraag :
-Wat is de reactie van ascorbinezuur op sulfiet ( ik kan dit nergens vinden op internet)
 
-Deze test heb ik uitgevoerd en de resulaten geven aan dat 0g en 7g ascorbinezuur dezelfde waardes geven en bij 23g ascorbinezuur wel een stuk minder sulfiet aanwezig is. Hoe kan dit?
 
Alvast bedankt voor jullie tijd!
Dit is tevens de eerste keer dat ik een bericht post op dit forum.
 

Berichten: 65

Re: Invloed ascorbinezuur op sulfiet

Ok, dit is wat ik weet en misschien heb je er iets aan:
 
Ascorbinezuur is een antioxidant. Het zorgt ervoor dat het sulfiet niet wordt omgezet in sulfaat door luchtzuurstof. Maar ik vind het vreemd dat je een antioxidant toevoegt aan een antioxidant. Zal iets te maken hebben met het gedrag der champignons. :roll:
 
Het zou kunnen zijn dat er in je vloeistof na verloop van tijd een neerslag ontstaat. Het omgezette (geoxideerde) ascorbinezuur bevat dan carbonylgroepen die met sulfiet reageren tot een hydroxy sulfonaat (nucleofiele additie). Of dit echt optreedt, weet ik niet zeker, maar het zou je waarneming kunnen verklaren.
 
Wel interessant dat je de hoeveelheid chamignons met een spectrofotometer meet. Ik tel ze meestal gewoon ;)

Reageer