[scheikunde] Massapercentage

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 97

Massapercentage

Een 38% massaprocent oplossing van waterstofchloride heeft een dichtheid van 1,18 g/ml. Hoeveel ml van deze oplossing moet men aanlengen tot 500 ml om een 2M HCl oplossing te bekomen?

<A> 81 ml
<B> 41 ml
<C> 36 ml
<D> 8ml 
 
Het juiste antwoord is A. 
 
Ik begrijp niet zo goed waarom volgende werkwijze niet correct is? 
 
1,18 g in 1 ml en 38 g in 100g. Aangezien we 38 g HCl hebben wilde ik 1 ml delen door 1,18 g en dit dan maal 38 g doen. Dan bekom ik 32 ml. En vervolgens wilde ik hieruit de concentratie berekenen c=(38g/36,5 g/mol)/(32ml) en die concentratie ging ik substitueren in c1v1=c2v2 om daaruit het volume te berekenen. 
 
De correcte werkwijze was 100g/1,18g maar ik begrijp totaal niet van waar dit komt? 
 
​Iemand die mij kan helpen? Alvast bedankt 

 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Massapercentage

Sudorae schreef: .....

 
1,18 g in is 1 ml en 38 g in 100g. Aangezien we 38 g HCl hebben wilde ik 1 ml delen door 1,18 g en dit ....

 
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden maar om bij jouw werkwijze aan te sluiten:
 
De massa van 1 ml oplossing  is 1,18 g.
 
De massa van 2 ml oplossing  is ..... g  enz.
 
Je moet dus niet delen maar .....
 
Kom je nu verder?

Berichten: 97

Re: Massapercentage

Bedankt om te antwoorden. 
 
Ik moet dus vermenigvuldigen, maar als ik dit doe bekom ik het nog steeds niet. Waarom kan ik gewoonweg de regel van 3 niet gebruiken? 
 
1 ml --> 1,18g 
delen door 1,18g maal 38g, langs beide kanten. Dan bekom ik voor 38 g een volume van 32 ml. 
 
Alvast bedankt 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Massapercentage

Ik ken geen regel van drie. Kun je mij zeggen wat die regel is?
 
Maar zonder welke regel dan ook: Je hebt 1 ml HCl -oplossing. Je hebt dus ook 1,18 g HCl -oplossing,
 
Van die 1,18 g oplossing is 38% HCl de rest is water.
 
Hoeveel g HCl zit er in die  1,18 g?

Berichten: 97

Re: Massapercentage

0,45 g HCl zit er in de oplossing en 0,73 g is water.
 
Ik dacht dat mijn beginmassa 1,18 g HCl was en omdat ik 38 g nodig heb pastte ik die regel toe. 
 
1,18 g in 1 ml 
 
1g in 0,85 ml
 
38g in x ml 
 
De regel van drie: Als je 1,18 g deelt door 1,18 g heb je 1 g en dan moet je 1 ml ook delen door 1,18 g. Vervolgens als je 1 g vermenigvuldigd met 38 bekom je 38 g en die doe je ook met 0,85 ml en kom je op 32 ml. 
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Massapercentage

Sudorae schreef: 0,45 g HCl zit er in de oplossing en 0,73 g is water.
 Ok, in 1,18 g oplossing zit dus 0,45 g HCl.
 
Maar dus ook in 1 ml oplossing zit 0,45 g HCl
 
Kun je nu de molariteit van de geconcentreerde zoutzuur- oplossing berekenen?
 
  En op jouw manier:
Sudorae schreef: Ik dacht dat mijn beginmassa 1,18 g HCl was en omdat ik 38 g nodig heb  pastte ik die regel toe. 
 
1,18 g in 1 ml 
 
1g in 0,85 ml
 
38g in x ml 
 
De regel van drie: Als je 1,18 g deelt door 1,18 gheb je 1 g en dan moet je 1 ml ook delen door 1,18 g.
  Als 1 ml oplossing 1,18 g weegt dan weegt 0,85 ml oplossing 1 g dat klopt. Maar verder?
 
Sudorae schreef: Vervolgens als je 1 g vermenigvuldigd met 38 bekom je 38 g en die doe je ook met 0,85 ml en kom je op 32 ml. 
 
 Waarom 1 g oplossing vermenigvuldigen met 38?
 
 0,85 ml oplossing weegt 1g .
 
Van de 1g oplossing is 38% HCl.
 
Hoeveel g HCl zit er in 1g oplossing en dus ook in 0,85 ml oplossing?
 
En hoe wil je nu verder op deze manier?

Berichten: 97

Re: Massapercentage

Ja ik denk dat ik de denkwijze begin te begrijpen. 
 
Dus ik heb 0,45 g in 1 ml  en aangezien de massa van HCl gelijk is aan 38 g, zal ik 1 ml delen door 0,45 en dit dan vermenigvuldigen met 38. Dan bekom ik een volume van 84ml. Dus 38 g HCl in een volume van 84 ml. Hieruit bereken ik de concentratie: c=n/v --> c=1,041 mol/0,084L= 12,39 mol/L 
c1v1=c2v2 <=> v1= (0,5L x 2M)/12,39 mol/L = 80,7 mL. 
 
Klopt mijn redenering? Dank u wel voor de uitleg 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Massapercentage

Ik begrijp nog steeds niet waar die 38 g HCl vandaan komt en waarom je via dit getal rekent, maar echt verkeerd is het niet, wel omslachtig want bij  0,45 g HCl  in 1mL ben je er al. 
 
0,45 g HCl/ mL = 0.0123 mol/ mL = 12,3 M.
 
Staat er misschien een andere werkwijze in je boek of is het misschien een deelvraag? Dat vraag ik mij af.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Massapercentage

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Massapercentage

Margriet schreef: Ik ken geen regel van drie. Kun je mij zeggen wat die regel is?
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruislings_vermenigvuldigen en vervolgens het kopje Regel van Drie. In het Duits wordt dit Dreisatz genoemd.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Massapercentage

Ok mathfreak, bedankt. Ik had die term niet eerder gehoord maar wel goed om te weten voor als het nog eens voorkomt.

Reageer