[scheikunde] de indexen van C, H en O bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 97

de indexen van C, H en O bepalen

Door verbranding van 0,267 g CxHyO bekomen we 0,587g CO2 en O,32 g water. Wat is de correcte vergelijking van de verbrandingsreactie?
  1. <A>  2CH2O+3O2-->2CO2+4H2O
  2. <B>  2CH2O+O2  ->2CO2+4H2
  3. <C>  2C3H8O+9O2 ->6CO2 +8H2O
  4. <D>  2CxHyO+(x+y/2)O2 ->xCO2+yH2
Wanneer ik de reacties overloop, dan weet ik dat antwoord C correct is. Omdat de coëfficiënten van de atomen links en rechts gelijk zijn. Maar hoe zou ik dit moeten berekenen? 
 
Bedankt 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.965

Re: de indexen van C, H en O bepalen

Bepaal uit de massaverhouding van CO2 en water de molverhouding.
Daaruit is weer de verhouding tussen C en H te vinden.
 
Waar komen trouwens die brievenbusjes en spoeltjes vandaan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: de indexen van C, H en O bepalen

Opmerking moderator

Waar komen trouwens die brievenbusjes en spoeltjes vandaan?
ik vermoed een software-incompatibiliteit ergens onderweg waardoor een reactiepijl een beetje vreemd wordt weergegeven
Is intussen opgepoetst
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.965

Re: de indexen van C, H en O bepalen

@Jan van de Velde
 
Bedankt, de essentie was er wel uit te halen maar dit maakt het duidelijker. 

Berichten: 97

Re: de indexen van C, H en O bepalen

Dus wanneer ik 12g/44 g en dan vermenigvuldig met  0,587 g bekom ik 0,16 g voor koolstof. Eenzelfde werkwijze voor H is 0,036g 
 
CxHyOz heeft een massa van 0,267 g= 0,16 g C + 0,036 g H + 0,071 g O 
 
En nu weet ik niet zo goed hoe ik verder moet? 
 
Opm: wanneer ik de reactiepijlen schreef bij mijn eerste bericht, zag ik geen spoelen of een brievenbus. Dus het zal dan een softwarefout zijn, mijn excuses. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: de indexen van C, H en O bepalen

Begin eens met de reactievergelijking voor de verbranding van CxHyO op te stellen. Wat weet je dan van de totale massa voor en na de reactie? Wat volgt daaruit voor x en y?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.965

Re: de indexen van C, H en O bepalen

Wat je in de eerste zin beschrijft is anders dan wat ik in #2 schreef, maar zo kan het ook.
Bepaal hier dan de molverhouding tussen C en H uit.
 
De molmassa van CxHyOz is niet interessant, wel de verhouding tussen x en y.

Berichten: 97

Re: de indexen van C, H en O bepalen

mathfreak schreef: Begin eens met de reactievergelijking voor de verbranding van CxHyO op te stellen. Wat weet je dan van de totale massa voor en na de reactie? Wat volgt daaruit voor x en y?
 
De reactie is: CxHyO +O2 -> CO2+H2O
De totale massa na de reactie is gelijk aan 0,907 g en voor de reactie moet het ook gelijk zijn aan 0,907 g dus de massa van O2 moet dan 0,640 g. Maar ik weet niet zo goed hoe ik de molverhouding moet bepalen? 
 
Dank u wel. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.965

Re: de indexen van C, H en O bepalen

Voorbeeld: Ga eens na als je 2 mol CO2 hebt, wat de massa is. En net zo van bijvoorbeeld 3 mol H2O.
Als je die massa's hebt kun je ook de massaverhouding berekenen.
 
Je hebt dus vanuit de molverhouding (2:3) de massaverhouding berekend. Dan moet je het ook andersom kunnen doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: de indexen van C, H en O bepalen

Sudorae schreef:  
De reactie is: CxHyO +O2 -> CO2+H2O
Laten we eerst eens kijken naar het aantal koolstofatomen. Links zijn dat er x. Rechts moeten dat er ook x zijn, dus je krijgt rechts in ieder geval xCO2. Om nu het aantal waterstof- en zuurstofatomen links en rechts op hetzelfde aantal te krijgen dien je de reactie nog verder kloppend te maken. Doe dat eens.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 97

Re: de indexen van C, H en O bepalen

Xilvo schreef: Voorbeeld: Ga eens na als je 2 mol CO2 hebt, wat de massa is. En net zo van bijvoorbeeld 3 mol H2O.
Als je die massa's hebt kun je ook de massaverhouding berekenen.
 
Je hebt dus vanuit de molverhouding (2:3) de massaverhouding berekend. Dan moet je het ook andersom kunnen doen.
 
Ah oké dus, het aantal mol van CO2 bedraagt 0,013 mol en van H2O bedraagt 0,018. Als ik dan de molverhouding van C en H moet bepalen kom ik op: 0,013 mol/0,036 mol = 0,36. Dus voor de reactiepijl moet de molverhouding ook gelijk zijn aan 0,36 mol. 
 
Doe ik het zo juist? 

Berichten: 97

Re: de indexen van C, H en O bepalen

mathfreak schreef: Laten we eerst eens kijken naar het aantal koolstofatomen. Links zijn dat er x. Rechts moeten dat er ook x zijn, dus je krijgt rechts in ieder geval xCO2. Om nu het aantal waterstof- en zuurstofatomen links en rechts op hetzelfde aantal te krijgen dien je de reactie nog verder kloppend te maken. Doe dat eens.
 
De bekomen reactievergelijking is dan: 4CxHyO +3yO2 ->4xCO2 + 2yH2O 
 
Het balanceren van de O atomen lukt mij wel niet... ( Links 4 + 6y en rechts 8x + 2y). 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.965

Re: de indexen van C, H en O bepalen

Helemaal correct, maar rond de getallen tijdens de berekening zo min mogelijk af.

Berichten: 97

Re: de indexen van C, H en O bepalen

Xilvo schreef: Helemaal correct, maar rond de getallen tijdens de berekening zo min mogelijk af.
Oké super, dank u wel! Dus aangezien ik nu het aantal mol ken van CxHyO kan ik uit de gegeven massa de molaire massa berekenen? En daaruit kan ik dan de indexen bepalen van C en H? 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: de indexen van C, H en O bepalen

Sudorae schreef:  
De bekomen reactievergelijking is dan: 4CxHyO +3yO2 ->4xCO2 + 2yH2O 
 
Het balanceren van de O atomen lukt mij wel niet... ( Links 4 + 6y en rechts 8x + 2y). 
Balanceren lukt wel. Er geldt namelijk dat 4+6y = 8x+2y. Delen door 2 levert: 2+3y = 4x+y, dus 2y = 4x-2, dus y = 2x-1. Je kunt de gezochte formule dus herschrijven als CxH2x-1O. Vervolgens kun je aan de hand van de reactievergelijking, uitgedrukt in x, de massaverhouding tussen de verschillende stoffen bepalen, waaruit de gezochte waarde voor x en dus ook de gezochte formule volgt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer