Springen naar inhoud

de indexen van C, H en O bepalen

• Log in om te kunnen reageren

Xilvo

Xilvo

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2018 - 12:14

Als je de molverhouding weet tussen C en H is  dat eveneens de molverhouding tussen C en H aan de linkerkant van de vergelijking, dus de verhouding tussen x en y.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sudorae

Sudorae

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2018 - 14:15

Als je de molverhouding weet tussen C en H is  dat eveneens de molverhouding tussen C en H aan de linkerkant van de vergelijking, dus de verhouding tussen x en y.

Super! Ik begrijp het. Danku :D 

Sudorae

Sudorae

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2018 - 04:39

Wat betreft de index van zuurstof, klopt deze redenering dan ook.

Rechts van de vergelijking:

aantal mol zuurstof in CO2 = 0,036 mol en het aantal mol zuurstof in H2O is 0,018 mol. De molverhouding hier is 2:1. Is dit rechts ook 2:1 of 1:2? 

Dank u wel

Xilvo

Xilvo

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2018 - 08:05

Wat betreft de index van zuurstof, klopt deze redenering dan ook.

Rechts van de vergelijking:

aantal mol zuurstof in CO2 = 0,036 mol en het aantal mol zuurstof in H2O is 0,018 mol. De molverhouding hier is 2:1. Is dit rechts ook 2:1 of 1:2? 

Dank u wel

Nee, dat klopt niet.

Er zijn hier C, H en O atomen en die verdwijnen niet, ontstaan niet. De verhouding ertussen kan dus niet veranderen.

Maar bijvoorbeeld de zuurstofatomen kunnen zich wel anders over de moleculen verdelen. Stel dat er geen CO2 en H2O zou ontstaan maar CO3 en H2...

Afgezien daarvan, je hebt ongetwijfeld gevonden dat [3] de juiste oplossing is, en dan is de verhouding 6*2 : 8*1 = 12 : 8 = 1,5.

Sudorae

Sudorae

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2018 - 13:45

Ja, ik heb de oplossing gevonden, omdat ik de indexen had berekend voor C en H door met molverhoudingen te werken. Maar ik wilde hetzelfde principe toepassen voor het bepalen van de index van zuurstof. (Want stel als ik op mijn examen alle 3 de indexen zou moeten bepalen... Dan ging ik er vanuit om eerst dus de mol te berekenen van CO2 dit dan maal 2 te doen om het aantal mol van zuurstof te weten en dan bij H2O ook. En vervolgens zou ik dan 

n O (afkomstig van CO2) / n O (afkomstig van H2O). 

Waarom kan ik het zelfde principe niet toepassen voor het berekenen van de index van zuurstof? 

Xilvo

Xilvo

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2018 - 14:06

De totale hoeveelheid zuurstof atomen O rechts moet overeenkomen met de totale hoeveelheid aan de linkerkant.

Maar 'links' levert die O-atomen en het zal 'links' een zorg zijn wat er 'rechts' mee gedaan wordt, hoe die atomen over de verschillende moleculen verdeeld worden. Dat hoeven er niet altijd twee te zijn, zoals hier CO2 en H2O, het kunnen er ook drie, of maar één zijn.

De verhouding tussen C en H, of tussen C en O, of H en O, moet links en rechts steeds gelijk zijn. De verhouding tussen gelijke atomen in verschillende moleculen links zegt niets over verhouding van diezelfde atomen in atomen rechts, en omgekeerd. 

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures