Achterruitenwisser aansluiten op 12v

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 7

Achterruitenwisser aansluiten op 12v

Goedemiddag,
 
Ik zou graag een ruitenwissermotor aansluiten op het netstroom.
Ik heb hier voor al een omvormer gekocht bij de bouwmarkt en ook een ruitenwissermotor.
 
IMG_5944.jpg
IMG_5944.jpg (119.44 KiB) 1795 keer bekeken
IMG_5946.jpg
IMG_5946.jpg (75.62 KiB) 1795 keer bekeken
 
Mijn technische kennis is echter niet echt van hoge kwaliteit..
Er zitten op de motor 3 uitgangen en op de omvormer maar 2 draadje. Als ik de 2 draadjes op de buitenste uitgangen van de motor aansluit dan hoor ik hem alleen even 'tikken' en daarna niks meer.
 
Nu dacht ik om er misschien een regelaar tussen te zetten zoiets: https://www.grandado.com/products/4-5-35-v-90-w-pwm-dc-motor-speed-controller-control-regulator-module-5a-schakelaar-functie-led-dimmer-board-20-khz?utm_campaign=Google+Shopping&utm_content=&utm_source=Channable&utm_medium=cpc&utm_term=
Maar gaat het hiermee wel werken? En hoe moet ik hem dan precies aansluiten?
 
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee.
 
meer foto's voor de duidelijkheid:
IMG_5945.jpg
IMG_5945.jpg (150.44 KiB) 1795 keer bekeken
IMG_5947.jpg
IMG_5947.jpg (62.9 KiB) 1795 keer bekeken
IMG_5949.jpg
IMG_5949.jpg (119.31 KiB) 1794 keer bekeken

Berichten: 12.262

Re: Achterruitenwisser aansluiten op 12v

Helaas is de andere kant van het printje niet te zien, maar ik denk dat er genoeg electronica in zit om de heen-en-weer beweging mogelijk te maken. In gok dat rechtsboven in de onderste foto aan de andere kant van de print een relais zit. 
 
Helemaal zeker ben ik er niet van - kun je zit waar dat witte draadje links onder aan verbonden is? het verdwijnt op de foto achter de printplaat, maar zit vast -ergens- aan vast... en zit het electrisch verboden met de metalen behuizig of niet? Misschien helpt het ook om even een iets uitgezoomde versie van die laatste foto te plaatsen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Achterruitenwisser aansluiten op 12v

Heb je het merk en typenummer van die wisinstallatie?
 
Mogelijk is de voeding te zwak, ik lees over stroomsterktes bij aanlopen tussen 4 en 12 A.
Ik vermoed dat een van de buitenste aansluitingen de - pool is, en de andere twee aansluitingen + aansluitingen voor lagere en hogere snelheid zijn.

Berichten: 12.262

Re: Achterruitenwisser aansluiten op 12v

Het zou kunnen, maar ik kijk er toch een beetje met verbazing naar: zo te zien loopt het bovenste contact direct door naar de motor (van rechts-boven-links). 
 
Het klinkt dan wel logisch dat dat de minpool is... maar hoe krijgen ze die motor de andere kant op?!
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Achterruitenwisser aansluiten op 12v

maar hoe krijgen ze die motor de andere kant op?
 
Niet zou ik zeggen. Het omkeren van de beweging van de wissers gaat mechanisch (krukas principe). Dat mechanisme zit waarschijnlijk onder die deksel die je op de tweede foto rechts van het midden ziet.

Berichten: 7

Re: Achterruitenwisser aansluiten op 12v

 
Helemaal zeker ben ik er niet van - kun je zit waar dat witte draadje links onder aan verbonden is?
Nee, dat kan ik niet zien. Ik durf het printplaatje er ook niet uit te halen, bang dat ik hem kapot maak.
 
 
Heb je het merk en typenummer van die wisinstallatie?
Dit is het enige wat er op stond, het is van een Toyota Avensis:
IMG_5948.jpg
IMG_5948.jpg (135.72 KiB) 1787 keer bekeken
 
 
Het omkeren van de beweging van de wissers gaat volgens mij mechanisch (krukas principe).
Dat denk ik ook. Ik heb de kap er even afgehaald en foto's van gemaakt:
IMG_5952.jpg
IMG_5952.jpg (129.82 KiB) 1787 keer bekeken
IMG_5950.jpg
IMG_5950.jpg (132.94 KiB) 1787 keer bekeken
 
Bij deze 2 foto's zit dit stekkertje aan de andere kant van het printplaatje. Deze zitten aan elkaar vast. (als je begrijpt wat ik bedoel)
print.jpg
print.jpg (77.48 KiB) 1787 keer bekeken
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Achterruitenwisser aansluiten op 12v

Ja, dat is de 'krukas'. De bovenste van die drie soldeerpunten op de printplaat lijkt mij de min, en de andere twee zijn voor de plus. Maar mogelijk is de min de behuizing.
Krijg je het geheel niet aan het draaien, zie dan de motor los te solderen, uit het mechanisme te halen en even apart te testen. Wellicht is dat niet mogelijk als het voorste motorlager niet in de motorbehuizing zelf zit.
Als je dat toch aan het doen bent, kan je kijken of die uitstekende wisser-as niet vast gerot is.
 
Helaas kan ik over de motor noch het circuitje op internet aan verdere informatie komen. Ik vermoed dat het stukje elektronica bedoeld is voor de 'auto-park' (laagste stand) van de wissers en eventueel de lengte van diverse pauzes. Maar het circuit daarvoor kan ook bij de schakelaar van de wissers in de stuurkolom gemonteerd zijn. Als er maar drie draden naar de wissermotor gaan, lijkt mij dit het geval.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Achterruitenwisser aansluiten op 12v

Het is normaal dat een ruitenwissermotor 3 aansluitingen heeft. Je hebt een min (massa), een vaste plus en een plus die van de schakelaar komt. De vaste plus loopt inwendig over een contact en dat zorgt er voor dat de ruitenwisser altijd in zijn ruststand stopt, ook als je halverwege de slag de schakelaar uit zet.

Berichten: 7

Re: Achterruitenwisser aansluiten op 12v

Aangezien ik niet heel technisch ben aangelegd wil ik me (nog) niet wagen aan het los solderen van de motor (ik heb in een ver verleden eens gesoldeerd op school en daarna nooit meer).
 
Als ik de 2 draadje van de omvormer op het onderste puntje en het bovenste punt doe dan tikt hij even. Bij een andere combinatie doet hij helemaal niets. Daarom dacht ik misschien dat het onderste punt de plus is (?) zeg ik dat goed? En de andere 2 voor de snelheid te regelen (1 sneller ander langzamer).
Daarom dacht ik als er misschien een regelaar tussen zit doet hij het misschien wel?
Nogmaals ik ben zelf niet technisch geschoold dus dit zijn maar aannames van mij.
 
Ik vond op Youtube dit filmpje (het is alleen wel een andere motor en er gaan ook maar 2 draadjes heen)
https://www.youtube.com/watch?v=6k4061o17RM

Berichten: 12.262

Re: Achterruitenwisser aansluiten op 12v

klazon schreef: Het is normaal dat een ruitenwissermotor 3 aansluitingen heeft. Je hebt een min (massa), een vaste plus en een plus die van de schakelaar komt. De vaste plus loopt inwendig over een contact en dat zorgt er voor dat de ruitenwisser altijd in zijn ruststand stopt, ook als je halverwege de slag de schakelaar uit zet.
 
Dat zal het inderdaad zijn - waarschijnlijk moet je het ene contact aan de min hangen, en de 2 'buitenste' beide aan de plus om te te laten draaien. Dat krukas principe lijkt in de foto wel bevestigd, al vraag ik me af hoe het systeem 'weet' wanneer het wisserblad in de rustpositie zit. Ik zie verder geen feedback systeem, maar dat moet er toch wel zijn. 
 
Gezien de electronica moet dat een vrij eenvoudige schakelaar oid zijn, er zit geen microcontroller oid op dat complex genoeg is om pakweg pulsen te tellen of iets dergelijks. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Achterruitenwisser aansluiten op 12v

Het is normaal dat een ruitenwissermotor 3 aansluitingen heeft
 
Ik heb ze gezien met  3,4,5 en zelfs 7 aansluitingen. Punt hier is dat er slechts 3 (met behuizing mee 4) aansluitingen lijken te zijn, en dat er een stukje elektronica aan boord is. Zonder schema wordt het lastig bedenken hoe dit werkt. Hoe wordt de snelheid geregeld, en hoe de diverse pauzes? Het lijkt op een wisser voor een achterruit, en dan zal het aantal mogelijkheden bij een oud model auto vrij beperkt zijn, mogelijk alleen twee snelheden, of een snelheid en een pauze.
 
Wat ik zou proberen is de min aan de behuizing zetten en dan op goed geluk met de plus alle drie de punten van de connector testen. Hopelijk kan de voeding een eventuele kortstondige kortsluiting aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Achterruitenwisser aansluiten op 12v

 al vraag ik me af hoe het systeem 'weet' wanneer het wisserblad in de rustpositie zit.
 
Via de park schakelaar in de behuizing. Die zorgt dat de motor zijn spanning blijft krijgen als de schakelaar bij de stuurkolom uit wordt gezet. Bij de laagste stand van de wissers schakelt de park schakelaar de stroom definitief af, en worden beide aansluitingen van de motor kortgesloten zodat deze abrupt tot stilstand komt. Althans, zo gaat dat meestal.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Achterruitenwisser aansluiten op 12v

Hier een schemaatje van die park switch en andere aansluitingen.
Niet dat dit voor de betreffende wissermotor hoeft te gelden.
 
figure1.gif
figure1.gif (10.69 KiB) 1785 keer bekeken
 
Zou het circuitje wellicht een elektronische vervanging voor een mechanische parkswitch kunnen zijn (b.v. met hall sensor)?

Berichten: 12.262

Re: Achterruitenwisser aansluiten op 12v

Ik dacht ook aan iets dergelijks als een hall sensor, maar die lijkt verder nergens te bekennen, al zou er eentje aan de andere kant van de print kunnen zitten natuurlijk. 
 
Wat betreft terugkeren naar rustpositie: dat doen echt lang niet alle auto's - als je de ruitenwissers hebt lopen en je draait de contactsleutel in 1 keer helemaal naar 'uit' (de positie waarin je hem eruit kunt trekken) dan blijven de wissers in veel auto's gewoon op hun plek, ook halverwege de ruit. 
 
Het zou kunnen dat nieuwere auto's, vooral die met start-stop knoppen hier anders mee omgaan, al heeft het oude systeem ook wel zijn voordelen: als zo'n motor bijvoorbeeld 'in de soep loopt' is het wel handig dat je de stroom kunt afschakelen met de contactsleutel... kun je vervolgens de connector lostrekken en gewoon naar een garage rijden voor reparatie zonder smeulende motoren :)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Achterruitenwisser aansluiten op 12v

Wat betreft terugkeren naar rustpositie: dat doen echt lang niet alle auto's
 

Wel zoals bedoeld is: Als je de wissers op een willekeurig moment uitschakelt bij het stuur, lopen ze door die park switch netjes naar hun rustpositie.

 

Stroomloos is natuurlijk stroomloos, dan blijven in alle auto's die ik ken de geactiveerde wissers in een willekeurige stand staan. Maar zelfs als de wisserschakelaar uit staat en je start de auto, dan parkeren de wissers zich weer zoals bedoeld.

Reageer