[scheikunde] Hoe bepaal je of zout, zuur of basisch reageert?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 97

Hoe bepaal je of zout, zuur of basisch reageert?

Ik begrijp niet zo goed hoe ik nou moet weten of een bepaalde zout nu zuur of eerder basisch reageert? 
 
Voorbeeld: KBr --> K+ + Br-
 
K+ is een zwak zuur en reageert niet met water, omdat dit metaal afkomstig is van groep I. Br- is een zwakke base en dit kan wel reageren met water. Dus aangezien dit met water reageert zal dit de zuurtegraad/basiciteit van het zout bepalen. Dus het zout is een zwakke base.  
 
Maar in mijn boek ben ik nog een ander manier tegengekomen die het volgende hanteert: KBr --> K+ + Br-
 
K+ is afkomstig van KOH en Br- is afkomstig van HBr. KOH is een sterke base en HBr is een sterk zuur dus het zout is neutraal. Maar hoe weet je nu dat K+ afkomstig is van KOH en Br- afkomstig is van HBr? 
 
Hoe komt het nu dat de 2 manieren, een ander uitkomst bieden? 
 
Alvast bedankt 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Hoe bepaal je of zout, zuur of basisch reageert?

Een zout dat uit een sterk zuur en een zwakke base ontstaat reageert zuur, een zout dat uit een sterk zuur en een sterke base ontstaat reageert neutraal, en een zout dat uit een zwak zuur en een sterke base ontstaat reageert basisch.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 97

Re: Hoe bepaal je of zout, zuur of basisch reageert?

Ja, dat klopt. Maar bij sommige zouten weet ik niet van waar de ionen afkomstig zijn, hoe moet ik het dan weten? 
 
Bijvoorbeeld: Al2(SO4)-> 3Al2+ +3SO42-
 
SO42- + H2O --> H2SO4 + 2OH(sterk zuur)
 
Al2+ + H2O -> Al2O Bij deze reactie weet ik niet of dat de stof zuur of basisch is? 
Dus hoe kan ik hier dan bepalen of Al2(SO4)zuur of basisch is? 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Hoe bepaal je of zout, zuur of basisch reageert?

Bedenk dat het sulfaation een geconjugeerde base is van een sterk zuur, en dat het sulfaation zelf dus als base te zwak is om te kunnen reageren. In een aluminiumsulfaatoplossing zal het aluminiumion in dit geval als een zwak zuur reageren, en wel op dezelfde manier als het ijzer(III)-ion, dat in een ander topic besproken werd. 
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer