[scheikunde] Indicatoren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 97

Indicatoren

Een indicator gedraagt zich als een zwak zuur met KZ = 10-9 
HIn -->H++ In-

Geel       rood
In welke oplossing zal deze indicator rood kleuren?
  1. <A>  Een oplossing met pH 5
  2. <B>  Een oplossing met pH 7
  3. <C>  Een oplossing met pH 10
  4. <D>  Er is onvoldoende informatie om dat te voorspellen 
Opmerking: de pijl moet een evenwichtspijl zijn, maar het lukte mij niet. 
 
Iemand die mij bij deze oefening kan helpen a.u.b? Want ik snap het niet. 
 
Ik kan enkel de reactievergelijking schrijven
 
Kz = (CH+ x cIn)/ cHIn
(cHIn/cIn) = cH+/Kz
 
Alvast bedankt 
 
 
 
 

 

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Indicatoren

Hmm, zet Kz eens om naar pKz. Hoeveel is dit?

Er geldt voor een indicator dat:  pkz(indicator) = pH omslagpunt   Wat betekent dat, 'het omslagpunt' ?

Berichten: 97

Re: Indicatoren

PKz= -log (Kz) = 9 
 
De pH van het omslagpunt is 9 en dit betekend dat de kleur van de oplossing vanaf pH 9 van kleur zal veranderen (dus na het equivalentiepunt). Dus als de oplossing een pH 10 bereikt kleurt de oplossing rood? 
 
Is 'pkz(indicator) = pH omslagpunt' een algemene formule? 

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Indicatoren

Klopt op pH 9 zal de indicator omslaan van kleur. Hier is dat van geel naar rood.

Is de pH 10 dan kleurt de oplossing rood.

 
 
Sudorae schreef: Is 'pkz(indicator) = pH omslagpunt' een algemene formule? 
Voor zover ik weet wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Indicatoren

Tsja, zo kan je het zeggen, idd. Maar gaat in de praktijk voorbij aan gevoeligheid van oog voor kleuren etc.

 

Maar de afleiding van deze stelling is makkelijk en verklaart veel.

 

-Ben je het ermee eens dat als de pkz=pH, de concentratie HIn en In- gelijk zijn? Kan je dat bewijzen aan de hand van de evenwichtsvoorwaarde of de Henderson–Hasselbalch vergelijking?
 
Als dit lukt, kan je daarna nadenken wat er met de hoeveelheden HIn en In- gebeurd als de pH nog hoger wordt..
 
Dus het is of antwoord C of antwoord D. Probeer maar eens uit te leggen wat de andere logische opties zijn dat ik vind dat C niet geheel oké is.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 97

Re: Indicatoren

Val232rio Cosemans schreef: Klopt op pH 9 zal de indicator omslaan van kleur. Hier is dat van geel naar rood.

Is de pH 10 dan kleurt de oplossing rood.

 
 
Voor zover ik weet wel.
Dank u wel 

Berichten: 97

Re: Indicatoren

Wdeb schreef: Tsja, zo kan je het zeggen, idd. Maar gaat in de praktijk voorbij aan gevoeligheid van oog voor kleuren etc.

 

Maar de afleiding van deze stelling is makkelijk en verklaart veel.

 

-Ben je het ermee eens dat als de pkz=pH, de concentratie HIn en In- gelijk zijn? Kan je dat bewijzen aan de hand van de evenwichtsvoorwaarde of de Henderson–Hasselbalch vergelijking?
 
Als dit lukt, kan je daarna nadenken wat er met de hoeveelheden HIn en In- gebeurd als de pH nog hoger wordt..
 
Dus het is of antwoord C of antwoord D. Probeer maar eens uit te leggen wat de andere logische opties zijn dat ik vind dat C niet geheel oké is.
Het bewijs m.b.v. de Henderson-Hasselbalch vergelijking luid als volgt: pH= pKz + log (concentratie base)/ concentratie zuur). Als de concentraties gelijk zijn heb je de logaritme van 1 en dit is gelijk aan nul. Dus dan kan je zeggen dat de pH gelijk is aan pKz. 
 
Via de evenwichtsvoorwaarde heb je dan: als je een zuur toevoegt zal de concentratie H+ stijgen en om dit tegen te werken zal het evenwicht naar links verschuiven. Wanneer er een base wordt toegevoegd zal de OH- concentratie dalen, omdat dit met H+ reageert. Dus zal het evenwicht naar rechts verschuiven. (principe van Le Châtelier). 
 
Maar dan vraag ik me toch wel af hoe je hier weet dat de concentratie van HI en Igelijk zijn aan elkaar? Want dan pas mag je pH=pKa gebruiken. 

Reageer