automaat zekering

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

automaat zekering

Hallo,
 
Ik ben een student. Ik moet voor mijn exaam kunnen berekenen welke automaat ik moet gebruiken om een tranfo met als kortsluit stroom 60A te kunnen zekeren ik vind nergens op internet een formule.
 
De transfo heeft als waarden: 1kVA; 1000W; 230V; 4.1A.
 
welke zekering moet ik gebruiken en bestaat er een formule?
 tranfo is monofasig  en ~ wisselspanning 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: automaat zekering

Hoe goed heb je op het internet gezocht? Je vindt niet zo gauw formules, maar wel vuistregels en die zijn ontstaan uit praktijkervaring.
Bij een transfo kan de inschakelstroom tot wel 8 keer de nominale waarde bereiken gedurende enkele perioden. Dat betekent niet dat je deze transfo met 32A moet afzekeren, dan duurt het bij een echte kortsluiting veel te lang voordat hij uitschakelt. 
De vuistregel bij dit vermogen is dat de zekering 2 à 2,5 maal de nominaalstroom mag zijn, dus in dit geval 10A. Je moet dan wel een traag type nemen, dus een automaat met een C- of D-karakteristiek. Dit om te voorkomen dat hij uitschakelt door de inrushstroom.

Berichten: 12.262

Re: automaat zekering

Het heeft natuurlijk ook te doen met de bedrading: waar is die op gebouwd?
 
4 ampere is op zich niet zoveel gezien groepen tegenwoordig meestal bedraad zijn voor 16 of meer, maar in oudere gebouwen kun je nog wel bedrading aantreffen die slechts geschikt is voor continu belasting met 10 of slechts 6 ampere. 
 
Je moet je hier afvragen wat het doel van een zekering is: beschermen tegen acute kortsluiting of tegen overbelasting van leidingen waardoor brand of iets dergelijks kan ontstaan.