[scheikunde] Een buffer maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 236

Een buffer maken

Als oefening zou ik graag een buffer van 700 mL 0,270M willen maken met pH 6,10 startend van

HCO3- met pKa 10,30

En een sterk zuur HCl

H2CO3 staat in mijn tabel met een pKa van 6,35

Ik weet hoe ik zulke oefeningen moet maken, maar een buffer kan dit pH toch niet aan? Ik geloof dat ik dan zonder HCO3- zit en enkel H2CO3 en HCl.

(X) HCO3- + HCl -> (Y) H2CO3 met X en Y mol

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: Een buffer maken

Ik heb hierbij 2 fouten gemaakt.

Ik dacht namelijk dat HCO3- het zuur was, maar eigenlijk is het de base.

En de 2de fout was dat ik van de pKa uit ging als pH.

Mijn vraag gaat nog wel over het amfolyt karakter van HCO3-

Stel dat we starten van CO3- en dan naar een pH gaan werken van 6,10 dus dan moeten we telkens aanzuren. Eerst naar HCO3- (als zuur) en dan als HCO3- (als base).

Hoe kan in dit het beste aanpakken? Om in 2 stappen naar het juiste buffer te werken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Een buffer maken

Opmerking moderator

graag bij het noteren van molecuulformules de aanwezige sub- en superscript functies gebruiken
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Een buffer maken

Gaat het hier om een rekenoefening of wil je deze buffer daadwerkelijk maken?
 
Ik vraag dit om dat je het natuurlijk wel kunt berekenen maar met zo'n concentratie van 0,270 M kom je wel boven de oplosbaarheid van CO2 uit.
 
Volgens Binas tabel 44A is deze nl. 38,3 x 10-3 mol per liter 293 K en standaarddruk,

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: Een buffer maken

Gaat het hier om een rekenoefening of wil je deze buffer daadwerkelijk maken?

 

Ik vraag dit om dat je het natuurlijk wel kunt berekenen maar met zo'n concentratie van 0,270 M kom je wel boven de oplosbaarheid van CO2 uit.

 

Volgens Binas tabel 44A is deze nl. 38,3 x 10-3 mol per liter 293 K en standaarddruk,
Het is een rekenoefening.

De oefening is gelukt, maar ik vroeg me af wat de beste manier is om 2 keer te protoneren. Elke oefening spreekt over 1 keer protoneren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Een buffer maken

Begrijp ik het goed dat je uit bent gegaan van Na2CO3 en dit dan voor de buffer omgezet hebt met HCl tot NaHCO3  en CO2?
 
Maar waarom ga je niet uit van NaHCO3 dat is toch ook te koop?

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: Een buffer maken

Begrijp ik het goed dat je uit bent gegaan van Na2CO3 en dit dan voor de buffer omgezet hebt met HCl tot NaHCO3  en CO2?

 

Maar waarom ga je niet uit van NaHCO3 dat is toch ook te koop?
Nee, het is net het omgekeerde.

Ik ben uitgegaan van natriumwaterstofcarbonaat.

Maar mijn vraag is als ik dus natriumcarbonaat ter beschikking heb. Hoe kan ik dan bereken hoeveel ik moet aanzuren?

Het eerste lukt me wel. Maar ik weet niet hoe ik bij het 2de moet beginnen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Een buffer maken

Dan bereken je eerst hoeveel HCl je nodig hebt om al het Na2CO3 om te zetten in NaHCO3 en dan ga je verder zoals in je eerste berekening om een deel van het NaHCO3 om te zetten in CO2.
 
Op welke hoeveelheden kwam je overigens?

Reageer