[natuurkunde] Beweegbare zuiger

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 97

Beweegbare zuiger

Gegeven: Een afgesloten cilinder bevat een beweegbare zuiger die de cilinder opdeelt in twee gelijke delen. Men verplaatst de zuiger naar rechts bij constante temperatuur zodat de druk in de rechterruimte verdrievoudigd wordt t.o.v. de begindruk: p2 = 3.p0 Gevraagd: Welk volume neemt de linkerkolom dan in? 
 
Dit was mijn redenering maar ik weet niet waarom dit niet klopt?? 
 
Situatie 1: 
 
P1V1 = P2V
 
Situatie 2: 
 
P1V1=3P1V2
 
Vtot =V+ V  <=> V2 = V - V1
 
V1=3(V-V1
V= 3V/4
 
Maar het correcte antwoord is 5/6 V 
 
Dank bij voorbaat 
 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Beweegbare zuiger

Situatie 2 klopt niet.
 
Situatie 2: 
 
P1V1=3P1V2
 
Als de zuiger naar rechts gaat neemt het volume links toe, dus die druk neemt af.
De druk links is dus niet 1/3 van de druk rechts.

Berichten: 97

Re: Beweegbare zuiger

Maar als de druk rechts 3 keer groter wordt, dan zal de druk toch rechts 3 keer kleiner moeten worden? 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Beweegbare zuiger

Sudorae schreef: Maar als de druk rechts 3 keer groter wordt, dan zal de druk toch rechts 3 keer kleiner moeten worden? 
 
 
Je bedoelt "Maar als de druk rechts 3 keer groter wordt, dan zal de druk toch links 3 keer kleiner moeten worden?", denk ik?
 
Nee!  ;) 

Berichten: 7.068

Re: Beweegbare zuiger

Vtot =V+ V  <=> V2 = V - V1
V1 is het volume van het linker (danwel het rechter) gedeelte voordat de zuiger verplaatst is.
V2 is het volume van het rechter gedeelte nadat de zuiger verplaatst is.
Het totale volume van de cilinder is niet gelijk aan deze twee volumes bij elkaar opgeteld. Om het totale volume te vinden, moet je het linker en rechter volume OP HETZELFDE MOMENT bij elkaar optellen.

Berichten: 68

Re: [natuurkunde] Beweegbare zuiger

Idd, vind ik ook vreemd. Ik heb op die manier 2015 - Juli Vraag 4 versie 2 opgelost, een quasi identieke oefening en toen was het juist, maar bij 2015 - Juli Vraag 4 versie 1(op Keu6 website van Fysica) is die methode fout en is het 5/6? Terwijl het enige wat er anders aan is, is dat p0=3p2

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: [natuurkunde] Beweegbare zuiger

Nacus schreef: wo 21 feb 2024, 12:26 Idd, vind ik ook vreemd. Ik heb op die manier 2015 - Juli Vraag 4 versie 2 opgelost, een quasi identieke oefening en toen was het juist, maar bij 2015 - Juli Vraag 4 versie 1(op Keu6 website van Fysica) is die methode fout en is het 5/6? Terwijl het enige wat er anders aan is, is dat p0=3p2
Kun je het vraagstuk laten zien?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: [natuurkunde] Beweegbare zuiger

cilinder volume v0
rechterhelft: volume 1/2v0
hierin geldt:
p1(1/2v0)=p2v2
p2=3p1 dus v2=1/3(1/2v0)=1/6v0
linkerhelft dus 5/6 v0
Laatst gewijzigd door ukster op wo 21 feb 2024, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: [natuurkunde] Beweegbare zuiger

Ik merkte te laat op dat dit gepost werd onder "huiswerk en practica"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: [natuurkunde] Beweegbare zuiger

ukster schreef: wo 21 feb 2024, 14:55 Ik merkte te laat op dat dit gepost werd onder "huiswerk en practica"
Na bijna zes jaar maakt dat niet meer uit ;)

Berichten: 68

Re: [natuurkunde] Beweegbare zuiger

Xilvo schreef: wo 21 feb 2024, 12:56
Nacus schreef: wo 21 feb 2024, 12:26 Idd, vind ik ook vreemd. Ik heb op die manier 2015 - Juli Vraag 4 versie 2 opgelost, een quasi identieke oefening en toen was het juist, maar bij 2015 - Juli Vraag 4 versie 1(op Keu6 website van Fysica) is die methode fout en is het 5/6? Terwijl het enige wat er anders aan is, is dat p0=3p2
Kun je het vraagstuk laten zien?
Quasi hetzelfde, maar toch een heel verschillend antwoord
Bijlagen
hydrostatica.docx
De 2 vragen
(212.39 KiB) 17 keer gedownload

Berichten: 68

Re: [natuurkunde] Beweegbare zuiger

wist niet hoe ik 2 screenshots tegelijk kon downloaden, dus heb ik het in een word bestand gedaan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: [natuurkunde] Beweegbare zuiger

Nacus schreef: do 22 feb 2024, 13:58 Quasi hetzelfde, maar toch een heel verschillend antwoord
Niet hetzelfde.
In het eerste vraagstuk wordt de druk rechts 3 maal zo groot als de begindruk. In het tweede wordt die druk 3 maal zo groot als wat de druk links wordt.

Reageer