lengte foton

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

lengte foton

Als een foton word uitgezonden door het terug gaan van een electron naar een lagere energie staat dan duurt dit natuurlijk enige tijd. en als er een foton word uitgezonden aan het begin van de rit terug naar de lagere energie toestand tot aan het aankomen daar , dan moet een foton een lengte hebben. klopt dit ? of word een foton maar gewoon uitgezonden en Pats een electron maakt dat hij terug gaat naar zijn oude staat (zodat er even een overtreding is van wet van behoud van energie)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: lengte foton

Als een elektron terugvalt van de L schil (aangeslagen toestand) naar

de K schil (grondtoestand) , Dan duurt dit 0 seconden.

Dus er is sprake van een tijdstip .

Op ditzelfde tijdstip wordt ook een foton uitgezonden.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: lengte foton

aadkr schreef:Als een elektron terugvalt van de L schil (aangeslagen toestand) naar

de K schil (grondtoestand) , Dan duurt dit 0 seconden.

Dus er is sprake van een tijdstip .

Op ditzelfde tijdstip wordt ook een foton uitgezonden.
Het kan toch niet 0 seconden zijn?

Zo'n electron kan toch niet met instant teleportation naar die lagere schil gaan?

Ik denk dat eerst de foton wordt afgevuurt, en vervolgens door gebrek aan energie valt het electron terug.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: lengte foton

dat lijkt me ook een sterk verhaal.

want het heeft potenciële energie die hij afgeeft als hij terug gaat naar zijn oudere staat door middel van een foton. als hij eerst een foton uitzend en dan pas terug valt dan zou dat tegen het Borhmodel in gaan .

in het 0 seconde verhaal heb ik nog minder vertrouwen, bronnen?

Berichten: 336

Re: lengte foton

Deze electrodynamica vind volgens mij vooral plaats op een femtoseconde schaal. De vraag ofdat een foton een lengte heeft wordt daardoor ook bemoeilijkt door het feit dat een foton meestal niet sterk gelocaliseerd is.

Als je je afvraagt wat lengte is, moet je eerste weten wat een begin en een einde van een foton is, aangezien de positie al slecht bepaald is kun je nagaan wat dat doet voor je begin en einde.

De manier om hieraan te rekenen is door de twee orthogonale schrodinger eigenfuncties te pakken van het verval en een tijdsafhankelijke lineaire combinatie van die twee te schrijven o.i.d. Dit had iets te maken met raman frequenties en Einsteins A en B coefficienten die de basis vormden voor zijn uitvinding van de laser.

Als je meer wilt weten, griffiths, introduction to quantum mechanics, hoofdstuk 9.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: lengte foton

ik geloof je direct, maar blijkt uit jou verhaal nou dat een foton wel of geen lengte heeft? of zeg je alleen maar dat dit moeilijk te zeggen is.

Een ander voorbeeld wat ik kan bedenken waar uit blijkt dat een foton een zekere lengte heeft is dat water opwarmt bij microstralen en niet bij gamma fotonen.

Het verhaal is namelijk zo dat als een microstraal (lange golflengte) bij het paseren van een dipool molecuul dit molecuul kan laten bewegen omdat de polen het electrische veld volgen die het foton met zich mee brengt. Zo kan een molecuul gaan draaien (omdat het electrisch veld ook steeds wisseld van een foton) dit kan alleen maar als zo'n molecuul langere tijd in het veranderende electrischeveld zit van het foton. Dit kan dus alleen maar als een foton een zekere lengte heeft.

Als water ook zou opwarmen bij fotonen zonder een lengte zou gamma stralling net zo goed water kunnen opwarmen , en dit is niet het geval.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: lengte foton

Ho ho.. nu haal je toch even wat dingen door elkaar...

water heeft een absorptiepiek in het microgolfgebied zitten. Dat wil gewoon zeggen dat er een resonantie van het watermolekuul is, dat aangeslagen kan worden door een aangelegd veld.

Water warmt bij gammastraling niet op omdat het niet bij gammastraling resoneert.

Een foton heeft dus niet zozeer een veld, maar een frequentie. Licht heeft een veld.

En wat die lengte betreft... moeilijk te zeggen of een foton een lengte heeft, temeer omdat het bestaan van fotonen nogsteeds niet onomstotelijk bewezen is. De gequantiseerde energie wel, en we nemen voor het gemak maar een energiepakketje dat we een foton noemen, maar of ze nu wel of niet bestaan... moeilijke discussie waar nog niet iedereen het over eens is...

Trouwens; een foton (praat wel zo makkelijk om er vanuit te gaan dat het bestaat), omdat het een quantumproces is, kan ook uitgezonden worden vóórdat het atoom aangeslagen wordt, op voorwaarde dat het atoom daarna naar de grondtoestand "aangeslagen" wordt (zodat energiebehoud geldt)...
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: lengte foton

water heeft een absorptiepiek in het microgolfgebied zitten. Dat wil gewoon zeggen dat er een resonantie van het watermolekuul is, dat aangeslagen kan worden door een aangelegd veld.
Wil een van jullie moderne fysici in verband met deze opmerking eens even kijken naar forum scheikunde, topic "kleur van water".
zouden de geabsorbeerde "rode" fotonen de kern van het wateratoom aan het trillen brengen, waardoor er weer extra blauw licht wordt uitgezonden.  
 

The absorbed photons promote transitions to high overtone and combination states of the nuclear motions of the molecule, i.e. to highly excited vibrations.
Ik zou het niet netjes weten te vertalen, de collega's op het forum moderne natuurkunde waarschijnlijk wel.
Er gebeurt iets wat water extra blauw maakt, maar wat?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: lengte foton

Er gebeurt iets wat water extra blauw maakt, maar wat?


Ramanscattering
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: lengte foton

Rude schreef:
Jan van de Velde schreef:  
Er gebeurt iets wat water extra blauw maakt, maar wat?
Ramanscattering
Dan ga ik terug naar Rudes microcursus licht, en vind daar:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...post&pid=136318

Afbeelding

m.a.w. mag ik dit effect dan beschouwen als coherente Anti-stokes Raman scattering, en mag ik dat interpreteren als dat het molecuul door opeenvolgende tikjes op een steeds hoger energieniveau wordt gebracht en uiteindelijk een blauw foton kan uitzenden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: lengte foton

Nee, als ik me niet vergis gaat het om anti-Stokes Raman scattering. Niet CARS (Coherente deel weglaten)

het is eigenlijk nog weer een ander plaatje... als alles goed gaat, is 'ie zometeen toegevoegd aan het plaatje wat jij postte
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 380

Re: lengte foton

Is alle straling van elektromagnetische aard?

Kun je alle straling als verschillende golflengte uitzenden?

Zou je licht of fotonen als een elektromagnetische frequentie uit kunnen zenden,of krijg je dan te maken met zichtbaar en onzichtbaar licht? :roll:
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: lengte foton

solarplanet schreef:Is alle straling van elektromagnetische aard?

Kun je alle straling als verschillende golflengte uitzenden?

Zou je licht of fotonen als een elektromagnetische frequentie uit kunnen zenden,of krijg je dan te maken met zichtbaar en onzichtbaar licht? :P


Ja en nee :roll:

in principe heb je drie soorten straling:

alfa-straling (dat zijn radioactieve alfadeeltjes, vergelijkbaar met He4 deeltjes)

beta-straling (dat zijn ook radioactieve deeltjes, vergelijkbaar met elektronen)

Maar aangezien dit een bewegend quantumdeeltje met een lading is, kun je het wel elektromagnetisch beschrijven :P

gamma-straling (dit is een onderdeel van het electromagnetische spectrum waartoe licht ook behoort)

Licht is dus altijd een elektromagnetische frequentie.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: lengte foton


Berichten: 380

Re: lengte foton

Als ik vragen mag,komt een electron in een hogere trilling als deze aangeslagen is door een foton.Maw wordt de frequentie vd electron hoger.

Als ik het verhaal goed begrepen heb dan worden atomen,elecronen en moleculen aangeslagen door energie deeltjes zoals fotonen,die fotonen slaan vooral de electronen aan,waardoor deze sneller gaan trillen en zo een hoger energie of ladingsnivo krijgen,wanneer deze de foton weer verliezen dan vervalt de electron weer in zijn basis trillingstoestand.
Stop de overbevolking

Reageer