Oefeningen in DC

Moderator: physicalattraction

Berichten: 84

Oefeningen in DC

Ik heb enkele oefeningen die me niet lukken. Van de eerste met Thévenin heb ik mijn probeersel ook gepost. Bij de andere twee heb ik geen idee hoe te beginnen.
Bijlagen
oef5.jpg
oef5.jpg (79.68 KiB) 1614 keer bekeken
oef7.jpg
oef7.jpg (124.94 KiB) 1615 keer bekeken
thev3.jpg
thev3.jpg (110.02 KiB) 1615 keer bekeken
thev2.jpg
thev2.jpg (122.98 KiB) 1615 keer bekeken
thev1.jpg
thev1.jpg (143.34 KiB) 1615 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: Oefeningen in DC

Thevenin.jpg
Thevenin.jpg (39.62 KiB) 1610 keer bekeken
tekening linksboven: de takken met R/3 zijn stroomloos ,dus UAB'=UCD= -4V   (spanningsdeling)
tekening linksonder: de takken met R/3 zijn stroomloos ,dus UAB''=UCD= -10V (Stroomdeling en daarna U=I.R)
tekening rechtsboven: Rth=1 MEG
 

Berichten: 84

Re: Oefeningen in DC

Bedankt voor je uitleg; die -4V en die Rth was ik reeds juist uitgekomen, maar ik vind nog steeds de -10V niet bij het tweede deel van de superpositie. Ik ben niet echt mee met je uitleg wat die UAB"=UCD" voorstelt?
Hoe ik het heb berekend is:
-20microAmpère x (2R/3R) = -13,33 microAmpère = -13,33.10^-6A (stroomdeler)
--> dit is waarschijnlijk al fout?
 
Daarna telde ik beide stromen op: -4A -13,33microAmpère = -4,00001333A
U=I.R 
  = - 4,00001333AxR (met R=750x10^3 Ohm)

  = -3x10^6 V 
 
Wat dus duidelijk fout is.

Zou het mogelijk zijn om enkele berekeningen in je uitleg in te voeren zodat het voor mij wat duidelijker wordt? Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: Oefeningen in DC

stroomdeling: I1=(2R/3R).I = 2/3 x 20uA = 13,333μA
UCD=UAB''= - I1.R = -10V
Stroomdeling.jpg
Stroomdeling.jpg (12.16 KiB) 1609 keer bekeken

Berichten: 84

Re: Oefeningen in DC

Staat de gelijkheid UCD=UAB" dan voor de luswet?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: Oefeningen in DC

Luswet??  nooit van gehoord..
 
Bedoel je de 1e- en 2e wet van Kirchhoff?

Berichten: 84

Re: Oefeningen in DC

Ik heb ook nog drie opgaven die ik heb opgelost, maar waar hij geen oplossing van gegeven heeft, dus wilt u toevallig snel eens checken of ik juist ben uitgekomen? 
 

Ja dat is gelijk aan de 2e wet van Kirchhoff inderdaad dat de som van de spanningen in een lus gelijk is aan nul (als je dezelfde kijkrichting aanhoudt. Onze leerkracht noemde dat dan de luswet.)
ukster schreef: Luswet??  nooit van gehoord..
 
Bedoel je de 1e- en 2e wet van Kirchhoff?
Bijlagen
oefex3.jpg
oefex3.jpg (96.59 KiB) 1608 keer bekeken
oefex2.jpg
oefex2.jpg (97.6 KiB) 1608 keer bekeken
oefex1.jpg
oefex1.jpg (97.26 KiB) 1608 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: Oefeningen in DC

opgave 1  Goed!
opgave 2  P=0,1Watt  (superpositie (4mA+6mA))
opgave 3  Goed!

Berichten: 84

Re: Oefeningen in DC

Bedankt voor het controleren! Heb intussen mijn fout gevonden in opgave 2. Ik heb de neiging om nadat ik de spanningsdeler heb toegepast, toch terug verder te gaan met de totale spanning in plaats van de net uitgerekende spanning over de specifieke component.
 
Ik heb trouwens nog een vraagje over het Thévenin-equivalent schema. Ik vind het moeilijk om te zien in welke richting je die vervangingsbron dan tekent. Ik denk bvb dat ik in deze laatst geposte oefening (mijn oplossing) de bron in de verkeerde richting heb getekend met als redenering dat de stroom in die tak van B naar A vloeit op mijn equivalent schema terwijl ik de stroom tijdens mijn oplossingsmethode gekozen heb van A naar B.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: Oefeningen in DC

Teken.jpg
Teken.jpg (24.39 KiB) 1608 keer bekeken
is dit schema is duidelijk dat B negatief is ten opzicht van A
dus is de polariteit van de spanningsbron goed getekend. 

Berichten: 84

Re: Oefeningen in DC

Dus de rode pijlen zijn e stroomrichtingen en de spanning loopt dan precies omgekeerd, dus van B naar A. In het equivalent schema moet de negatieve pool dan aan de kant van de B staan zodat ook daar de spanning van B naar A loopt?
 
Ik heb trouwens moeite om te zien hoe de stromen lopen in sommige schema's, vandaar ook dat ik niet weet hoe te beginnen aan de 2e en 3e opgave in mijn beginpost. Zou u eens de stromen bij het schema kunnen tekenen? Misschien dat ik dan wel op weg kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: Oefeningen in DC

fig1.jpg
fig1.jpg (122.75 KiB) 1607 keer bekeken
fig 2.jpg
fig 2.jpg (139.22 KiB) 1607 keer bekeken
Rth.jpg
Rth.jpg (87.47 KiB) 1607 keer bekeken
Uth=25V+25V=50V
Rth=5k//(10k+5k)+10k=13,75k
I5k=Uth/(Rth+5k)=50V/(13,75+5)kΩ=22/3 mA

Berichten: 84

Re: Oefeningen in DC

Ik doe nog steeds iets verkeerd :(
Bijlagen
mislukt.jpg
mislukt.jpg (97.79 KiB) 1606 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: Oefeningen in DC

In de 1e tekening (spanningsbron U=25V) kan geen stroom lopen van + naar -  (I=0) omdat het circuit niet gesloten is.
Dus op elk punt tussen de weerstanden in de tekening staat dan 25V ten opzichte van punt B, dus ook op punt A (UAB'=25V)
 
De laatste opgave in je beginpost laat zich volgens mij het best oplossen door de gehele schakeling op te splitsen in 3 mazen
om vervolgens de Maasstroommethode toe te passen (2e wet van Kirchhoff toepassen in een gesloten lus).
Dit leidt tot 3 vergelijkingen met 3 onbekenden (3 stromen) welke je kunt oplossen.
De gevraagde spanning V1 wordt daarna bekend met de wet van Ohm.

Berichten: 84

Re: Oefeningen in DC

Wou die derde opgave uit de beginpost eens proberen met de twee wetten van Kirchoff maar ik weet niet of ik de stromen al juist heb getekend om te beginnen. In dit getekende schema is zijn enkel nog maar de serie-weerstanden 100 en 80 vervangen door 180 en serie-weerstanden 90 en 60 door 150.
Ik twijfel of die I2 en I5 echt apart moeten benoemd worden of dat dit een en dezelfde stroom is?
Bijlagen
oef5luktniet.jpg
oef5luktniet.jpg (88.13 KiB) 1606 keer bekeken

Reageer