Springen naar inhoud

HCl borrelen

• Log in om te kunnen reageren

Sudorae

Sudorae

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2018 - 17:05

Iemand die mij kan uitleggen, waarom dat mijn berekening niet correct is? 

Men borrelt waterstofchloridegas door 20 liter van een waterige natriumhydroxideoplossing (25°C) met pH 12 tot de pH van de resulterende oplossing 11 bedraagt.

Welk is het volume gas dat onder standaardvoorwaarden in de oplossing moet opgenomen worden?

<A>  2,2 liter

<B>  4,0 liter

<C>  45 liter

De uiteindelijke concentratie van de oplossing bedraagt 10-3M. Ik heb het aantal mol van NaOH berekend: 0,2 mol. Hieruit versta ik dat er 0,2 mol in een totale volume van 20L van NaOH en xL HCl zit. En wanneer ik 0,2 mol deel door het totale volume moet ik een concentratie van 10-3 M bekomen. En dan wilde ik x berekenen... 

Maar dit klopt dus niet... Waarom mag ik niet zo te werk gaan? 

Alvast bedankt 

Mvg 

1.  

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2517 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 juni 2018 - 17:25

Wat is de [OH- ], concentratie OH- als de pH = 11 en wat als de pH = 12 ? Begin daar eens mee.

Sudorae

Sudorae

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2018 - 18:15

Als de pH 11 is, zal de concentratie van OHgelijk zijn aan 10-3 M en wanneer de pH 12 is zal de OH- concentratie gelijk zijn aan 10-2 M. 

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2517 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 juni 2018 - 18:31

Ok, je begint dus met een OH- concentratie van 0,010 M en na borrelen is er nog 0,001 M over.

Hoeveel mol OH-  heeft er dan per liter ( en per 20 L ) gereageerd met  HCl ?

Kom je er dan zo verder uit?

Sudorae

Sudorae

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2018 - 19:32

Ja, zo kom ik er inderdaad uit. Dank u wel. Zou u mij a.u.b. willen uitleggen waarom mijn eerste berekening niet klopt? Zodat ik die fout zeker geen tweede keer maak. 

Hartelijk bedankt! 

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2517 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 juni 2018 - 20:09

Wat ik zie is dat je het volume van naar jouw zeggen x L  HCl-gas bij het volume optelt. Dat is niet juist. Het gaat niet over een waterige oplossing van HCl maar om het gas. 

Als je  dit gas dat uit moleculen HCl bestaat oplost krijg je onmiddellijk een oplossing H+  en Cl-  waarvan de H+ vervolgens reageert met het OH- van het NaOH. Hierdoor zal het volume niet veranderen. Althans niet merkbaar.

Wel zal de concentratie OH- afnemen maar dat komt niet door verdunnen maar door reactie met de H+ van het HCl.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures