[scheikunde] Moleculen koppelen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 97

Moleculen koppelen

Hoe kan ik weten welke moleculen met elkaar eerst gaan reageren? 
 
KNO3 + Pb(NO3)2 + KI --> ... 
 
Bedankt 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Moleculen koppelen

Je hebt hier te maken met drie zouten, zouten zijn opgebouwd uit ionen, het zijn geen moleculaire stoffen.
 
Er staan in de opgave twee soorten metaalionen en twee soorten niet-metaalionen. Er zijn dan vier combinaties mogelijk, ja en drie staan er al.  
 
Je kunt dan in een oplosbaarheidstabel (bv. binas 45A) kijken of er een combinatie is die een slecht oplosbaar zout vormt.
En je kunt ook in je achterhoofd houden dat nitraten en K-zouten in den regel goed oplosbaar zijn.
 
Wordt hier nu een neerslag gevormd?
 
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Moleculen koppelen

Ter aanvulling en bij nader inzien hangt, of er een neerslag wordt gevormd of dat dit weer oplost, af van de hoeveelheid (overmaat) KI.
 
Kun je ter aanvulling eens de gehele tekst van de opgave posten?

Berichten: 97

Re: Moleculen koppelen

1 liter van een oplossing waarin 1 mol KI is opgelost wordt toegevoegd aan 1 liter van een oplossing waarin 1 mol Pb(NO3)2 is opgelost. Er ontstaat een neerslag die we affiltreren. We verdelen het filtraat in 2 gelijke volumes. Aan filtraat A voegen we 1 mol KI toe en aan filtraat B 1 mol Pb(NO3)2. We gaan voor beide mengsels na of er neerslag gevormd is. Gegeven is dat nitraten goed oplosbaar zijn in water. Welke van volgende uitspraken in verband met de mengsels is correct?
<a> </a>
<a>Er is enkel in B een neerslag gevormd. </a>
<a><b>Er is noch in A noch in B een neerslag gevormd.</b></a>
<a><b> B heeft meer ionen in de oplossing dan A. </b></a>
<a><b> A en B hebben evenveel ionen in de oplossing.</b></a>
 
KNO3 + Pb(NO3)2 + KI --> ... Er wordt zeker PbI2 gevormd en dit is dan een neerslag. Maar is het dan de bedoeling om al de combinaties af te gaan? Er wordt bijvoorbeeld terug KNO3 gevormd, moet ik dit dan ook noteren? 
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Moleculen koppelen

Sudorae schreef:  
KNO3 + Pb(NO3)2 + KI --> ... Er wordt zeker PbI2 gevormd en dit is dan een neerslag. ....... Er wordt bijvoorbeeld terug KNO3 gevormd, moet ik dit dan ook noteren? 
 
 
 Er wordt inderdaad uit een oplossing van KI en lood(II)nitraat een neerslag van PbI2 gevormd.  En er ontstaat daarbij ook een oplossing van KNO3 .
 
Maar waarom zet je KNO3 voor de pijl?
 
Probeer de vergelijking van deze neerslagreactie eens kloppend te maken.

Berichten: 97

Re: Moleculen koppelen

Ik heb KNOvoor de pijl gezet omdat dit ook wordt gevormd samen met Pb(NO3)2 en de neerslag. Vervolgens heb ik het filtraat dat uit KNO3 en Pb(NO3)bestaat laten reageren met KI. En dan krijg ik volgende reactie:
 
KNO3 + Pb(NO3)+ 2 KI -->  3KNO3 +PbIen wanneer ik de ionen splitst heb ik 3 mol K+ en 3 mol NO3- dus in het filtraat heb ik 6 mol ionen. 
 
Voor filtraat B geldt: KNO3 + Pb(NO3)2+ Pb(NO3)--> KNO3 + 2Pb(NO3)2 en wanneer ik hier de ionen splits heb ik 2 mol Pb2+ en 5 mol NO3- en 1 mol Kdus in totaal 8 mol ionen 
 
--> Daarom heeft de beker met filtraat B het meeste aantal ionen. 
 
Kloppen mijn redeneringen? 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Moleculen koppelen

Het klopt dat beker B de meeste ionen bevat en in grote lijnen klopt ook je redenering maar je berekening klopt niet. Maar er wordt ook geen berekening gevraagd en is ook niet nodig. Immers
 
als je aan B 1 mol Pb(NO3) toevoegt  (3 mol ionen) en aan A 1 mol KI (2 mol ionen)  heeft B al meer ionen dan A.
 
Als er dan in A ook nog ionen verdwijnen uit de oplossing door vorming van een neerslag van PbI2 weer je zeker dat A minder ionen bevat.
 
Maar als je toch wilt rekenen dan lijkt het, maar ik kan dat niet helemaal opmaken uit je berekening , dat je het filtraat dat bestaat uit 0,5 mol Pb(NO3) en 1 mol KNO3 niet in tweeën hebt gedeeld voor A en B maar ik kan dit mis hebben. 
 
Mocht je het toch nog eens na willen rekenen dan kom ik op 3 mol ionen in A en 4,75 mol in B.

Berichten: 97

Re: Moleculen koppelen

Waarom moet ik het aantal mol delen door 2 voor het filtraat? En hoe hebt u het aantal mol in A en B berekend? Want ik heb het nogmaals berekend en nu heb ik het aantal mol wel gedeeld door 2. Maar dan kom ik voor A 1,50 mol ionen en voor B dan 1,75 mol ionen.  

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Moleculen koppelen

Sudorae schreef: Waarom moet ik het aantal mol delen door 2 voor het filtraat?  ....
Je moet het door twee delen omdat er staat dat het filtraat wordt verdeeld in twee gelijke volumes.
 
Maar, stap voor stap, ben je het wel eens dat het filtraat (voordat je het in tweeën deelt ) bestaat uit 0,5 mol Pb(NO3)2  en 1,0 mol KNO3 ? En dat het neerslag bestaat uit 0,5 mol PbI2?

Berichten: 97

Re: Moleculen koppelen

Ja, dat begrijp ik. Pas nadat het filtraat wordt gesplitst, weet ik niet zo goed hoe ik het aantal mol ionen moet berekenen. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Moleculen koppelen

Sudorae schreef:Ja, dat begrijp ik. Pas nadat het filtraat wordt gesplitst, weet ik niet zo goed hoe ik het aantal mol ionen moet berekenen.
Ok, je hebt dus 0,5 mol Pb(NO3)2 en 1 mol KNO3 je verdeelt dit in  tweeën in opl A en opl B.

 

Opl. A bevat dan 0,25 mol Pb(NO3)2 en  0,5  mol KNO3  en

 

 Opl. B bevat dan ook  0,25 mol Pb(NO3)2 en 0,5 mol KNO3
 
 
Eens?
 
En hoeveel mol ionen bevatten deze oplossingen dan elk?

Berichten: 97

Re: Moleculen koppelen

Ja, oplossing A en B hebben elk 1,75 mol ionen. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Moleculen koppelen

Klopt A en B hebben elk 1,75 mol ionen.
 
 
Verder met B.
 
Je voegt 1 mol Pb(NO3)2 toe. Hoeveel mol ionen zit er nu in B?
 
En blijven deze ionen allemaal in oplossing of vindt er een neerslagreactie plaats?
 
 
Verder met A.
 
Je voegt 1 mol KI toe. Hoeveel mol ionen zit er nu in A?
 
En blijven deze ionen allemaal in oplossing of vindt er een neerslagreactie plaats?

Berichten: 97

Re: Moleculen koppelen

In oplossing B zit er dan 4,75 mol en ze blijven allemaal in oplossing. 
 
In oplossing A zit er 3,75 mol ionen, maar er ontstaat een neerslag van PbI2. Dus zou ik denken dat ik 3,75 mol moet aftrekken van 2,25 mol (PbI2 is gelijk aan 2,25 mol). 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Moleculen koppelen

Sudorae schreef: In oplossing B zit er dan 4,75 mol en ze blijven allemaal in oplossing. 
Klopt.
 
Sudorae schreef: In oplossing A zit er 3,75 mol ionen, maar er ontstaat een neerslag van PbI2. ......(PbI2 is gelijk aan 2,25 mol). 
Tot zover klopt het, maar hoe kom je nu aan 2,25 mol PbI2 ?
 
Hoeveel mol Pb(NO3)2 is er aanwezig in A en hoeveel PbI2 ontstaat daar dan uit met 1 mol KI ?

Reageer