Springen naar inhoud

Metaal met HCl laten reageren

• Log in om te kunnen reageren

Sudorae

Sudorae

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2018 - 12:44

Een metaal wordt in 100 mL HCl-oplossing met pH = 1,0 gebracht. Er treedt een reactie op waarbij waterstofgas gevormd wordt. Na de reactie wordt de bekomen oplossing met water aangelengd tot 1,0 L. De pH van deze aangelengde oplossing is 3,0. Wat is de hoeveelheid waterstofgas die gevormd werd tijdens deze reactie?

5,5 . 10-3 mol

4,5 . 10-3 mol

3,5 . 10-3 mol

2,5 . 10-3 mol

Iemand die mij kan helpen bij het oplossen van deze oefening? 

reactie: 

X + 2HCl --> H2+ 2XCl 

H2 + H2O --> aangelengde oplossing 

Het aantal mol van HCl bedraagt 10 * 10-3 mol en van de aangelengde oplossing is dit gelijk aan 10-3 mol

Ik weet niet zo goed hoe ik verder moet rekenen met deze gegevens?

Dank bij voorbaat

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 10614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 juni 2018 - 14:41

Met een paar aannames lijkt me dat niet zo moeilijk uit te rekenen:

Even aangenomen dat waterstofgas niet oplost in water, of dat opgelost waterstof toch telt als gas, en dat HCl een sterk zuur is:

Je weet het aantal mol aan het begin en op het einde uit de pH:  0.1 liter 0.1M HCl = 0.01 mol, 1 liter 0.001M HCl = 0.001 mol, het verschil ertussen is verbruikt in de reactie en vrijgekomen als waterstof.

Victory through technology

Sudorae

Sudorae

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2018 - 19:32

Als ik het verschil neem van het aantal mol, heb ik dan niet enkel het aantal mol weggereageerde H+ berekend? Moet ik dit dan nog vermenigvuldigen met 2? 

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2495 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 juni 2018 - 23:29

Als ik het verschil neem van het aantal mol, heb ik dan niet enkel het aantal mol weggereageerde H+ berekend?

Inderdaad, en hoeveel mol H+ is dat dan?

...... Moet ik dit dan nog vermenigvuldigen met 2? 

Vermenigvuldigen met 2?

Stel er reageert 1 mol H+ met het metaal, ontstaat er dan (vermenigvuldigen met twee) 2 mol H2 ? Klopt dat?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 10614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 juni 2018 - 00:53

Sowieso, gezien het multiple choice is denk ik dat je wel kunt zien wat je moet doen om bij het juiste antwoord te komen ;)

Victory through technology

Sudorae

Sudorae

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2018 - 14:21

Inderdaad, en hoeveel mol H+ is dat dan?

Het aantal mol weg gereageerd bedraagt 0,009 mol.

Vermenigvuldigen met 2?

Stel er reageert 1 mol H+ met het metaal, ontstaat er dan (vermenigvuldigen met twee) 2 mol H2 ? Klopt dat?

Nee, er ontstaat 2 mol H+.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 3023 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 juni 2018 - 15:26

Nee, er ontstaat 2 mol H+.

Dat kan niet. Als je een onedel metaal met een zuur laat reageren ontstaat er altijd H2. Stel dat je een 1-waardig zuur hebt, dat dus 1 H+-ion kan afstaan, hoeveel mol zuur heb je dan nodig om 1 mol H2 te laten ontstaan?

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Sudorae

Sudorae

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juni 2018 - 09:54

2 mol zuur? Maar als ik 2 mol HCl heb bijvoorbeeld. Dan heb ik toch 2H+ i.p.v. H2?

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 3023 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 juni 2018 - 10:06

Stel M is een 1-waardig metaal en HZ een 1-waardig zuur dat met M reageert. Indien M onedel is vindt in dat geval de volgende reactie plaats: 2M+2H+→2M++H2. Er is dus 2 mol zuur nodig dat met 2 mol van het metaal reageert om 1 mol H2 te kunnen leveren.

Veranderd door mathfreak, 24 juni 2018 - 10:08

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Sudorae

Sudorae

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juni 2018 - 10:16

Ah oké dank u wel. Kent u misschien een site waar er uitleg wordt gegeven over de molverhoudingen. Want ik heb er precies nog steeds wat moeilijkheden mee. 

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 3023 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 juni 2018 - 11:57

Wat is het precies waar je bij molverhoudingen moeilijkheden mee hebt?

Sudorae

Sudorae

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juni 2018 - 18:01

Als ik de reactie schrijf en ik heb bv. 3 mol X voor de pijl en na de pijl heb ik een stof Y. En er wordt gevraagd hoeveel mol stof Y heeft, dan weet ik wel dat ik X moet delen door 3. Maar ik weet eigelijk niet waarom ik dit doe? En ook wanneer er 2 reacties achter elkaar gebeuren. En ik dan het aantal mol heb berekend van de 2e reactie en ik daaruit moet afleiden hoeveel mol een stof in de eerste reactie heeft. 

Of stel je hebt een reactie: 2 mol X + 1 mol Y --> 2 mol Z en dan heb je massa's gegeven, waarom moet je eigelijk terug de mol berekenen? 

Ik vind zo'n dingen heel verwarrend... 

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 3023 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 juni 2018 - 18:56

ik heb bv. 3 mol X voor de pijl en na de pijl heb ik een stof Y. En er wordt gevraagd hoeveel mol stof Y heeft, dan weet ik wel dat ik X moet delen door 3. Maar ik weet eigenlijk niet waarom ik dit doe?

Uit de reactievergelijking 3X→Y lees je af dat 3 mol X 1 mol Y levert, dus als mX de molmassa van X en mY de molmassa van Y is weet je dus ook dat 3mX gram X  mY gram Y levert, dus je leest uit de reactievergelijking zowel de mol- als de massaverhouding van de gegeven stoffen af.

En ook wanneer er 2 reacties achter elkaar gebeuren. En ik dan het aantal mol heb berekend van de 2e reactie en ik daaruit moet afleiden hoeveel mol een stof in de eerste reactie heeft.

Kun je hier eens een concreet voorbeeld van geven?

Of stel je hebt een reactie: 2 mol X + 1 mol Y --> 2 mol Z en dan heb je massa's gegeven, waarom moet je eigenlijk terug de mol berekenen? 

Ik vind zo'n dingen heel verwarrend...

Uit de reactievergelijking 2X+Y→2Z lees je af dat 2 mol X en 1 mol Y 2 mol Z levert, dus als mX de molmassa van X, mY de molmassa van Y en mZ de molmassa van Z is weet je dus ook dat 2mX gram X en mY gram Y 2mZ gram Z levert. Of je hieruit opnieuw het aantal mol moet berekenen hangt af van wat er precies is gegeven en wat er precies gevraagd wordt.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures