Springen naar inhoud

detectielus bij stopstreep


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Henk van Haaster

    Henk van Haaster


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2018 - 20:21

Bij stopstrepen bij stoplichten zitten detectielussen in het asfalt. Waarom hebben die nooit de vorm van een rechthoek maar zijn het altijd parallellogrammen? Nooit zijn ze evenwijdig met de stopstreep. Ook bij stopstrepen op fietspaden is dit het geval. 

Bijgevoegde miniaturen

  • sensor_type_detectielus_nietbgt_0.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 7247 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 juni 2018 - 20:32

Het hangt er vanaf waar de lus voor dient. Lussen voor auto's liggen meestal wel evenwijding met de stopstreep,

De bedoeling is dat een voertuig boven de lus zo goed mogelijk magnetisch gekoppeld wordt om in het metaal van het voertuig een geïnduceerde stroom te krijgen. Bij een auto lukt dat wel omdat de horizontale bodemplaat als secundaire wikkeling fungeert.

Maar fietsen staan vertikaal en om zo veel mogelijk magnetische krachtlijnen door de wielen en het frame te krijgen ligt de lus scheef. 


#3

Harrybells

    Harrybells


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2018 - 11:17

Er zijn allerlei technologieën voor het detecteren van auto's - alles van lasers tot rubberen slangen gevuld met lucht! Verreweg de meest gebruikte techniek is de inductielus. Een inductielus is gewoon een draadspiraal ingebed in het wegoppervlak. Om de lus te installeren, leggen ze het asfalt en komen dan terug en snijden een groef in het asfalt met een zaag. De draad wordt in de groef geplaatst en afgedicht met een rubberachtig mengsel. Je kunt vaak zien dat deze grote rechthoekige lussen in de stoep snijden omdat de verbinding overduidelijk is. 

<<modknip>>

Veranderd door Jan van de Velde, 08 oktober 2018 - 14:03
nutteloze link verwijderd


#4

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 10764 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 oktober 2018 - 02:38

Ik denk dat het ook wel iets met slijtbestendigheid van doen heeft. 

 

Als je die lussen loodrecht op de rijbaaan zou frezen dat treken snel hard optrekkende auto's ze eereder los dan onder een hoek.  

Victory through technology

#5

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 7247 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 oktober 2018 - 13:25

Nee, het heeft niks met slijtagebestendigheid te maken. Die schuine lussen zijn er voor tweewielers, om een betere magnetische koppeling te krijgen tussen de lus en de wielen/fame van het voertuig. In rijstroken voor motorvoertuigen zie je vaak een stuk voor de stopstreep een rechthoekige lus liggen die voornamelijk auto's detecteert en de schuine lus vlak voor de streep is er dan voor motorfietsen. Als motorrijder kun je de zaak een beetje sturen door bij de rechthoekige lus niet over het midden te rijden maar op de rand, dus bovenop de draad. Ook daarmee verbeter je de magnetische koppeling.


#6

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 10764 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 oktober 2018 - 13:50

Dat is wel een apart verhaal, je hebt ook lussen die gewoon recht in het wegdek liggen, vaak bij flitspalen die afgaan bij door rood rijden of te hard rijden. Zouden motorrijders dan immuun zijn voor dit soort flitspaal?

 

Overigens lijken die dingen best gevoelig te zijn, ik kan de bron niet meer vinden, maar er was een keer een grap met 2 rollen doodgewoon installatiedraad dat men over de lussen legde, en zo de camera vol flitste in een paar minuten door constant te simuleren dat iemand er te hard reed. Tegenwoordig zal dat met digitale flitsers niets meer uitmaken, maar destijds zat er gewoon een filmrolletje in met een beperkte capaciteit (200 fotos oid). 

Victory through technology

#7

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 7247 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 oktober 2018 - 14:58

Ik heb er geen concrete gegevens over, maar bij flitspalen zou het goed kunnen dat een motorrijder gemist wordt. Overigens wordt te snel rijden niet gedetecteerd door een lus in de weg maar door radarmeting. En dat kan een motorrijder niet ontlopen.

 

Detectielussen zijn inderdaad behoorlijk gevoelig. Als je een stukje koperdraad van een meter rondknoopt zodat je een gesloten ring krijgt dan spreekt hij al aan. Ik heb dat zelf wel gebruikt om de werking te testen. Met een schep over de lus zwaaien werkt ook. 

Ze moeten ook wel gevoelig zijn want bij een auto is de frequentiewijziging in de grootteorde van 1 procent, en bij fietsen kan het soms maar 1 promille zijn. 

Veranderd door klazon, 11 oktober 2018 - 14:58


#8

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1211 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2018 - 15:08

Offtopic

Zouden motorrijders dan immuun zijn voor dit soort flitspaal?
 

Dat zou dan niet alleen in die situatie gelden. Het is publiek geheim dat motorrijders niet beboet worden als deze een traject controle in of uit rijdt met beide wielen op de doorbroken witte lijn. Aangezien die situatie al jaren onveranderd zo is, is er blijkbaar gekozen om dit voor lief te nemen.

#9

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 10764 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 oktober 2018 - 13:09

Radarmetingen zijn natuurlijk een ander geval, maar ik doelde specifiek op detectielussen bij stoplichten die meestal zowel voor 'door rood' als 'te hard' flitsen. 

 

Dat motorfietsen minder pakkans hebben bij snelheidscontroles zal sowieso wel algemeen bekend zijn, maar er zijn relatief weinig motoren op de weg dus dat zal de overheid ook niet zoveel kunnen schelen. Een opkomende meting met een laser werkt bijvoorbeeld ook niet betrouwbaar met een motorfiets: aan de voorkant zit geen kentekenplaat, en die heeft een lasergun wel nodig (kentekenplaten zijn retroteflectief). 

Victory through technology

#10

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 7247 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 oktober 2018 - 14:08

Detectielussen voor door rood rijden liggen voorbij de stopstreep. En hoe een detectielus kan detecteren voor te hard rijden is mij niet duidelijk. 


#11

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 10764 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 oktober 2018 - 01:53

Die werken door 2 detectie lussen en het tijdsinterval in het passeren van die lussen. 

 

Overigens werken de rood-licht-boetemachines ook met 2 lussen, en maakt het apparaat 2 afbeeldingen waarbij er een verschil moet zijn in de positie van een auto tussen de twee afbeeldingen om daadwerkelijk een overtreding vast te stellen: het wil nog wel eens gebeuren dat iemand gedwongen moet stoppen voorbij de stopstreep omdat het voorgaande verkeer plotseling stopt terwijl iemand al een stukje voorbij de stopstreep is als het licht van groen naar rood gaat. 

 

Vaak is er wel wat ruimte om 1 auto kwijt te kunnen tussen stopstreep en het daadwerkelijke kruispunt, en het is wenselijker dat mensen net voorbij de stopstreep toch stoppen om zo het kruispunt niet te blokkeren om een boete te voorkomen. 

 

Daardoor kun je ook een kruising met rood licht passeren zonder een boete te krijgen: doe het heel erg langzaam zodat het systeem niet 'door  heeft' dat het om hetzelfde voertuig gaat. En dan moet dat echt heel langzaam gaan, wellicht <5 km/h.

 

Helaas zijn dergelijke systemen vooral opgesteld in situaties waarin je relatief veilig veel harder kunt rijden of door rood kunt gaat met minimale risico's. Als je er op let is het bijzonder waar dergelijke flitskasten staan: vrijwel altijd in plaatsen waar de weg ingericht is voor een hogere maximumsnelheid dan aangegeven - je ziet ze vrijwel nooit in wegsituaties waarbij daadwerkelijk te hard rijden gevaarlijk is. 

Victory through technology

#12

jkien

    jkien


  • >1k berichten
  • 3661 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 oktober 2018 - 17:54

Ik vraag me af hoe het magnetische veld van de detectielus eruit ziet, maar vind alleen in wikipedia een illustratie van het veld.

Loopfluxdistorting.png

 

Wat me verbaast is dat er midden in de lus een zwak veld is getekend (minimale veldlijndichtheid), terwijl daar de maximale veldsterkte zou heersen als er gelijkstroom door de stroomlus zou gaan. Is het een slordigheid (artistieke vrijheid)  van de grafiek in wikipedia, of komt dat door de wisselstroom (20-100 kHz, λ~1km)?

stroomlus.png

Bron van de figuren: Wikipedia 1 en 2.


#13

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 47489 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 oktober 2018 - 22:23

hier:

http://www.engineers...monitoring-nra/

vind ik nog een andere die ik helemaal niet begrijp, zo lijkt zo'n lus wel een hoefijzermagneet????

 

Traffic-1-300x181.jpg

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#14

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 47489 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 oktober 2018 - 22:37

hier een wiskundige die verklaart dat we te maken hebben met cirkels van Apollonius:

http://www.mathemati...-and-magnetism/

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#15

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 10764 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 oktober 2018 - 01:00

Wellicht zijn er verschillende types. 

 

Ik had altijd het idee dat die lussen in het wegdek onderdeel van een LC circuit vormen, en de resonantiefrequentie daarvan veranderd als je bijvoorbeeld een auto op de lus zet - de waarde van de spoel wordt dan hoger en de frequentie lager. Dat lijkt me vrij gevoelig te maken. De auto zou dan fungeren als kern van een spoel, en iets als een motorfiets zal ook wel genoeg ferromagnetisch materiaal bevatten om een verschil te maken. 

 

Die frequentieverandering lijkt me veel gevoeliger dan meten of het veld deels wordt kortgesloten door een electrische geleider. 

 

Misschien is het wel een aardig proefje: als het werkt door de sterkte van het veld te meten zou je moeten kunnen activeren door wat aluminiumfolie oid op de weg te leggen, als het op frequentie werkt zou het ook moeten werken met een zekere hoeveelheid (ferro)magnetisch materiaal dat geen geleider is (een bak roest?)

Victory through technology





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures