[scheikunde] Molair [NH4]3 berekenen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Molair [NH4]3 berekenen?

Ik heb een vraag,
Ik los (NH4)3POop in 1,5 L water.  De massa van ammoniumfosfaat is 0,0030kg. De vraag is,
Bereken [NH4], ik kom hier echt niet uit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Molair [NH4]3 berekenen?

In welke context moet deze vraag geplaatst worden?  Gaat het hier zonder meer om een (eenvoudige) molberekening of moet de instabiliteit  van het zout er bij  betrokken worden?

Berichten: 4

Re: Molair [NH4]3 berekenen?

De vraag is gewoon simpel. Ik moet te weten komen wat de molair is van NH3+.
Omdat ik heb te maken heb met (NH3)4 weet ik niet of ik de molecuulmassa moet vermenigvuldigen met 3 (bij het bereken van mol).
 
Margriet schreef: In welke context moet deze vraag geplaatst worden?  Gaat het hier zonder meer om een (eenvoudige) molberekening of moet de instabiliteit  van het zout er bij  betrokken worden?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Molair [NH4]3 berekenen?

Lukt het wel om de molmassa van (NH4)3PO te berekenen?
 
En dan te berekenen hoeveel mol 3,0 g is ?

Berichten: 4

Re: Molair [NH4]3 berekenen?

Ik heb een vraag gesteld vgm?
Dus.... Om de [NH4]te bereken gebruik ik de formule, aantal mol / volume in liters. Het aantal mol berekenen van snap ik dus niet. Bij deze, hoe moet het aantal mol berekenen en wat is het antwoord hierop?
Bedankt!
Margriet schreef: Lukt het wel om de molmassa van (NH4)3PO te berekenen?
 
En dan te berekenen hoeveel mol 3,0 g is ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Molair [NH4]3 berekenen?

De hoeveelheid berekenen doe je met de molmassa. Vandaar de vraag van Margriet, lukt het je om de molmassa te berekenen? 
En in het verlengde daarvan: als goed begrijpt hoe je de molmassa van dit zout berekent, zou je ook moeten kunnen beredeneren of je wel of niet met 3 moet vermenigvuldigen. 
 
Voor jouw begrip is het uiteindelijk beter als je probeert zelf tot die redenering te komen (waarbij Margriet of een ander je altijd zal vertellen of je op de goede weg zit) dan wanneer iemand je klip en klaar het antwoord geeft. Vandaar dat er een wedervraag kwam, en niet het antwoord waar je wellicht op hoopte!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer