Springen naar inhoud

Project nevelkamer

• Log in om te kunnen reageren

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 10435 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 augustus 2018 - 14:42

Iets als een LMC555 moet dat wel doen, vanaf 2 volt of iets dergelijks. Alternatief kun je natuurlijk die 555 ook gewoon voeden uit een willekeurige 5 of 12 volt rail, en slechts de transformator een specifieke spanning geven om de wenselijke  uitgangsspanning te verkrijgen. Dat lijkt mij een handigere aanpak als je een relatief grote range (zeg 250 tot 3000 volt) wilt hebben. 

Victory through technology

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 6888 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 augustus 2018 - 01:11

Inmiddels met een cmos uitvoering van de 555, een extra trap in de cascade en een weerstandje ter beperking van de stroomsterkte naar de gate de schakeling voor de ion scrubber nogmaals getest. Hier ben ik tevreden mee:

Schema geteste ion scrubber.jpg

klik voor vergroting.

Bij de maximale voedingsspanning van 12V verbruikt het gehele circuitje bij een hoogspanning van 5,3 kV net een watt. Lineair is de grafiek zeker niet, maar dat is geen probleem. Een schaaltje bij de potmeter voor de L200 voeding volstaat.

Motus inter corpora relativus tantum est.

Celtic

Celtic

• >100 berichten
  • 166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2018 - 10:49

Kan ook simpeler en goedkoper, kijk hier maar eens:

https://www.ebay.com...module&_sacat=0

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 6888 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 augustus 2018 - 12:31

Naar dat soort 'vonken gizmo's' heb ik natuurlijk wel gekeken.

Maar ze zijn niet geschikt voor continue gebruik, geven geen continue uitgangsspanning maar pulsen, hebben een veel te hoog uitgangsvoltage, zijn niet kortsluitvast, niet of zeer slecht regelbaar, niet geschikt voor een open circuit en ze zijn vaak ronduit gevaarlijk. Overigens kost mijn circuitje ook weinig.

Celtic

Celtic

• >100 berichten
  • 166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2018 - 13:04

Met vonkenbrug inderdaad pulseren, vanwege het trage opladen van de berg C's in de cascade.

In jouw circuitje zit overigens een 47ohm weerstand, van de FET is Ciss 2250 pf.

Hierdoor schakelt de FET veel trager, minder uitgagnsspanning en lager rendement.

Een push-pull trapje zonder bias tussen 555 en de FET zetten.  Bv BF494/BF451.

Ander FET kan bv ook bv een IRF520 (Ciss=360pf) en 47 ohm weglaten.

Veranderd door Celtic, 09 augustus 2018 - 13:32

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 6888 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 augustus 2018 - 13:26

Een kleine seconde na het inschakelen levert de cascade zijn 5,3 kV en geen noemenswaardige rimpel (+/- 3 volt). Bij een vonkbrug zou je zeker een pulserende spanning krijgen, maar vonken zijn zeer ongewenst. Ik heb een hoog en continue potentiaal nodig.

Opkrikken van het rendement en de uitgangsspanning is niet nodig en ook niet wenselijk. Inderdaad kan ik nog hogere spanningen genereren, maar ik heb die niet nodig. Wat ik begrijp van andere scrubber ontwerpen is dat een spanning ergens tussen 400 volt en 3 kV voldoende moet zijn. En ik moet ook uitkijken voor een te hoge spanning op de secundaire wikkeling van de trafo. Nu gebruik ik een omgekeerd 230-6 volt transformatortje. Bij een 230-4 volt trafo sloeg bij 12 volt voedingsspanning de isolatie van de hoogspanningswikkeling na een paar uur door.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 10435 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 augustus 2018 - 13:48

Tja, dat is ook wel logisch als je fors meer dan 230 volt aan de, in dit geval, secundaire kant nodig hebt. Feitelijk zou het beter zijn 2 transformators te gebruiken, primair parallel en secundair in serie geschakeld. 

Celtic

Celtic

• >100 berichten
  • 166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2018 - 10:00

Zo'n trafootje:

https://www.ebay.com...&LH_TitleDesc=0

voor nog geen 2 euro, lagere voedingsspanning/spanningsdeler voor bv 3 Kv:

https://www.ebay.com...gh voltage.TRS0

Veranderd door Celtic, 10 augustus 2018 - 10:01

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 10435 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 augustus 2018 - 14:30

Maar dat levert allemaal wisselspanning op, terwijl je hier gelijkspanning wilt hebben. 

Dan je kun je natuurlijk gaan gelijkrichten, maar diodes die 10 kV aan kunnen zijn ook weer lastig te vinden (wellicht uit een magnetronoven). Die cascade schakeling is hier de perfecte oplossing, gezien de rating van de componenten het beste beginnen met een spanning van tegen de 1000 volt top-top. 

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures