Springen naar inhoud

Word er in longblaasjes alleen O2 en CO2 uitgewisseld?

• Log in om te kunnen reageren

jadatis

jadatis

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juli 2018 - 20:54

Kooldioxide gaat vanuit bloed via longblaasjes naar de longen en wordt uitgeademd.
Ingeademde zuurstof gaat via longblaasjes in het bloed.
Water, dat we uitademen gaat denk ik via een andere weg de longen in.
Koolmonoxide kan zelfde weg als CO2 .
Of zijn er nog andere stoffen die via de longblaasjes uitgewisseld kunnen worden.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 4320 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 juli 2018 - 22:54

Er worden verschillende stoffen uitgestoten. Naast CO2 (doorgaans geen monoxide mag ik hopen) ook waterdamp, aceton en evt andere ketonen (bij een zeer hoge hyperglycemy), ethanol, allylmetylsulfide (knoflook geur), etc

Veranderd door ArcherBarry, 03 juli 2018 - 23:03

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 452 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juli 2018 - 23:09

In de longblaasjes worden in principe alle gassen uitgewisseld. Er ontstaat gewoon een evenwicht tussen opgelost in bloed en in de lucht. Organische moleculen kan je inademen en zo opnemen, denk aan nicotine in tabak (of cyanide, benzeen en alle andere troep) of alcohol inhaleren. Zelfs stofdeeltjes  (denk maar aan asbest) en virussen/bacterien in de bloedbaan komen.

Als je wel eens hebt gedoken weet je dat stikstof en helium zelfde evenwichten in je bloed hebben

jadatis

jadatis

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2018 - 11:30

Dat CO natuurlijk net als zuurstof,dus vanuit longen via longblaasjes naar bloed(maar inderdaad ook zeer ongewenst ) en niet als CO2, een vergissing van mij.

Asbest en stof betwijfel ik of die in bloed opgenomen wordt, dacht dat dat in de longen vast ging zitten en daardoor verkeerde dingen veroorzaakte.

Anders zouden de haartjes van de processierups ook in de longblaasjes overgedragen worden.

Bij EHBO avond wel vernomen , dat die haartjes via de huid in het bloed komen.
Dus mogelijk ook via de longblaasjes.

Maar water dus ook tegen mijn verwachting via de longblaasjes uitgescheiden.

Zuurstof wordt door de bloedplaatjes opgenomen, maar gaat de rest dan in het bloedplasma?

Veranderd door jadatis, 04 juli 2018 - 11:33

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 452 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2018 - 23:17

Zuurstof transport vind grotendeels plaats via hemaglobine, maar ook een paar % is simpelweg opgelost gas. 

Asbest verspreid zich wel degelijk (via longen, mogelijk zelfs huid) via de bloedbaan in je lichaam. Longkanker komt ook voor door asbest, maar veel typische asbestkankers bevinden zich niet in je longen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 10358 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2018 - 01:03

Dat opgeloste gas is voor zuurstof niet bijster veel - voor zover ik me correct herinner lost heelboed ongeveer 30x zoveel zuurstof op dan water/plasma. 

Dat neemt verder niet weg dat die zuurstof nog wel door de celmembranen van de longblaasjes heen moet voordat het kan binden aan hemoglobine. 

Het proces van transport in de longblaasjes lijkt weinig specifiek te zijn: afgezien van genoemde voorbeelden als nicotine worden allerlei stoffen hier redelijk gemakkelijk uitgewisseld. Denk daarbij ook aan bedwelmende gassen als chloroform, ether, halon, of zelfs methaan - als de concentratie van het laatste oploopt heb je gerede kans bewusteloos te raken voordat een explosieve situatie bereikt wordt. 

Victory through technology

Beresteyn

Beresteyn

• >250 berichten
  • 791 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 juli 2018 - 16:31

Maar water dus ook tegen mijn verwachting via de longblaasjes uitgescheiden.

Zuurstof wordt door de bloedplaatjes opgenomen, maar gaat de rest dan in het bloedplasma?

Het klopt dat water de alveoli in kan diffunderen, maar voor de uitscheiding (via de ademhaling) zal dit water verdampen naar de gasvorm. Je scheidt dus geen vloeibaar water uit.

Bloedplaatjes spelen geen rol in het transport van zuurstof. Zuurstof wordt in het bloed getransporteerd op twee manieren: een klein deel van de zuurstof zal oplossen in het bloedplasma (<2%); maar het grootste deel zal aan hemoglobine in rode bloedcellen binden (>98%). Bloedplaatjes kunnen wel zuurstof gebruiken voor de synthese van vrije zuurstof radicalen, die op hun beurt weer voor activatie van bloedplaatjes zorgen.

"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."
Henri A. Termeer (1946-2017)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures