KWh meter staat stil maar meet toch 4 ampere. Hoe kan dit?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 16

KWh meter staat stil maar meet toch 4 ampere. Hoe kan dit?

KWh meter staat stil maar meet toch 4 ampere. Hoe kan dit?

Ik wil een schakeling maken zodat mijn zonnepanelen in mijn eigen gebruik kunnen voorzien. Terugleveren aan het net wil ik niet. Via een KWh meter kan ik het punt bepalen dat deze stilstaat. Ik heb een onderstroom relais die ik wil instellen op 1 Ampère om dan elektrische apparaten in te schakelen. Het vreemde is dat mijn Amperemeter ruim 4 ampere aangeeft terwijl de KWh meter stilstaat. Mijn digitale onderstroom relais geeft ook hetzelfde aan. Nog even het volgende. Zelfs als ik stroom teruggeef aan het net zodat de meter terug loopt geeft mijn Amperemeter (die in serie staat met de KWh meter) nog steeds een positieve uitslag

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: KWh meter staat stil maar meet toch 4 ampere. Hoe kan dit?

Het is wisselstroom, dus de aanwijzing van de A-meter zegt niks over de energierichting.
Ik vind het een sterk verhaal. Als er 4A loopt zonder energie, dan heb je ergens een grote inductieve of capacitieve belasting. Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Je maakt ergens een meetfout of een interpretatiefout.

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: KWh meter staat stil maar meet toch 4 ampere. Hoe kan dit?

Het is echt zo. Verschillende amperemeter's en KWh meters gebruikt.jammer dat ik hier geen foto kan uploaden.

Gelukt....foto eerst verkleind.
Bijlagen
20180709_125803-1_resized.jpg
20180709_125803-1_resized.jpg (206.15 KiB) 1270 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: KWh meter staat stil maar meet toch 4 ampere. Hoe kan dit?

De meter die je laat zien heeft een teruglooprem. Dus die kan niet achteruit draaien.

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: KWh meter staat stil maar meet toch 4 ampere. Hoe kan dit?

Nee hoor....loopt gewoon terug net zoals alle analoge meters. Pas de zogenaamde slimme digitale niet meer. Ik had toch al geschreven dat de meter terug loopt?

Berichten: 151

Re: KWh meter staat stil maar meet toch 4 ampere. Hoe kan dit?

Op de foto staat een stroomtang, dat is niet echt "in serie", die meet stroom indirect, op basis van het door de stroom opgewekte magnetisch veld, zoals een transfo. De tang "ziet" de som van de velden binnenin. Je moet dus opletten dat de tang over de kring zit, en niet over bvb een enkele draad waardoorheen  4 ampere gaat die, in de kring, "tenietgedaan" wordt door 4 ampere in de andere richting.

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: KWh meter staat stil maar meet toch 4 ampere. Hoe kan dit?

De tang zit maar op 1 draad. Bij allebij de zwarte heb je gelijk.

Technicus
Berichten: 1.166

Re: KWh meter staat stil maar meet toch 4 ampere. Hoe kan dit?

Dan zijn er drie mogelijkheden:

De kwh-meter deugt niet

De ampere-tang deugt niet

Je hebt het verkeerd aangesloten

Je foto laat helaas te weinig te zien om de laatste mogelijkheid te controleren. Kan je een foto plaatsen waarop alle draden zichtbaar zijn, waarop zichtbaar is hoeveel draden je in de bek van de tang hebt (moet er slechts één zijn) en waarop je aangeeft welke draden waarheen gaan. Inclusief een close-up van de aansluitterminal van de kwh meter incl symbolen?

Daarnaast zal je de tang en de kwh meter moeten controleren. Sluit een forse verbruiker aan waarvan het vermogen bekend is. Bijvoorbeeld een bouwlamp (500w) elektrische kachel, of stofzuiger.

Welk merk en type omvormer heb je, met welke panelen?

Die amperetang ziet er overigens uit als een goedkoop ding zonder true rms, dan kan je er behoorlijk naast zitten met je meting. Zeker bij lage vermogens icm met een zwaar netfilter in de omvormer.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: KWh meter staat stil maar meet toch 4 ampere. Hoe kan dit?

ronasper schreef: Nee hoor....loopt gewoon terug net zoals alle analoge meters. Pas de zogenaamde slimme digitale niet meer. Ik had toch al geschreven dat de meter terug loopt?
Dat had je inderdaad geschreven. Maar het typenummer van de meter eindigt op een h, die staat voor Hemmung, oftewel rem. Dat wordt nog bevestigd door het symbooltje links onderaan de typeplaat, een tandwieltje met een pal. Dus als hij terugloopt is die rem stuk en misschien is er nog wel meer stuk in die meter. Is het de meter van het energiebedrijf of is het een eigen meter? Hij is ook vreemd aangesloten, ik zie maar 1 nuldraad.
Ik heb gezocht op het type maar dan vind ik alleen maar een paar Spaanse documenten, dus het zou kunnen dat dit type alleen voor de Spaanse markt is gemaakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: KWh meter staat stil maar meet toch 4 ampere. Hoe kan dit?

Ja 2 nuldraden is niet nodig. Dit is bijna altijd gewoon een doorverbinding. Ja klopt....na het terugdraaien stopt i binnen 1 omwenteling maar daarvoor zie.je m eerst terugdraaien.

Ja is Spaans maar heb nog 3 anderen kwh meyers zonder rem die hetzelfde meten en blijven terug draaien. Ook alle A meters blijven boven de 3,5 ampère als de kwh meters stilstaan of terug draaien.

Berichten: 151

Re: KWh meter staat stil maar meet toch 4 ampere. Hoe kan dit?

ronasper schreef: De tang zit maar op 1 draad. Bij allebij de zwarte heb je gelijk.
 
Zet hem eens over de 2 zwarte, geeft ie dan 0?

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: KWh meter staat stil maar meet toch 4 ampere. Hoe kan dit?

Ja inderdaad. Is 0...altans 0.1 Ampère.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: KWh meter staat stil maar meet toch 4 ampere. Hoe kan dit?

ronasper schreef: Ja 2 nuldraden is niet nodig. Dit is bijna altijd gewoon een doorverbinding. 
Niet bijna altijd, het is altijd een doorverbinding. De nuldraad loopt altijd via die dubbele klem. Bij een verrekeningsmeter wordt dat gedaan om frauderen moelijker te maken.
Ik krijg steeds meer het idee dat je de meter verkeerd hebt aangesloten. Maak eens een foto van het klemmenblok zonder het deksel er op.

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: KWh meter staat stil maar meet toch 4 ampere. Hoe kan dit?

Zal het morgen doen. Truste

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: KWh meter staat stil maar meet toch 4 ampere. Hoe kan dit?

Hier is de aansluiting en het schema.
Bijlagen
20180711_105837-2448x1377.jpg
20180711_105837-2448x1377.jpg (63.46 KiB) 1269 keer bekeken
20180711_111411-2448x1377.jpg
20180711_111411-2448x1377.jpg (36.43 KiB) 1269 keer bekeken

Reageer