Blauwe diesel, wat is dat?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Blauwe diesel, wat is dat?

Op TV zag ik het begrip blauwe diesel voorbijkomen. Het zou milieuvriendelijker zijn dan gewone diesel van fossiele oorsprong.
Op google gezocht wat het zou kunnen zijn, maar daar vind ik geen bevredigende antwoorden. De voordelen worden wel genoemd, maar ik ben meer benieuwd naar de samenstelling. Het zou o.a. veel minder CO2 veroorzaken, maar hoe kan dat? Zitten er in plaats van koolstof dan andere brandbare stoffen in, en zo ja, welke zijn dat dan? Kortom: wat is blauwe diesel?

Berichten: 460

Re: Blauwe diesel, wat is dat?

blauwe diesel is toch gewoon "biodiesel". Dus gemaakt van plantaardig afval (of bewust verbouwd.) Ze zullen vast wel bedoelen dat het niet van fossiel komt, en dus daardoor geen "extra" CO2 uitstoot. Wat betreft de CO2, het bestaat hooguit uit wat andere ketens, met daardoor misschien minder of meer verbrandingswaarde (en dus CO2). In sommige landen moet het worden bijgemengd door gewone diesel. Zo moet er in Belgie ook bioethanol door benzine gemengd worden. 
 
Of bioethanol en biodiesel nou zo duurzaam zijn kan je over dicussieren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Blauwe diesel, wat is dat?

Blauwe diesel ontstaat uit plantaardige olie die bij hoge druk en temperatuur met waterstof behandeld is in aanwezigheid van een katalysator.
In het engels: Hydrotreated Vegetable Oil (HVO).
 
Het is dus iets anders dan biodiesel die ook gemaakt wordt uit plantaardige olie, maar een zogenaamde ester is: het bevat zuurstofmoleculen.
 
Blauwe diesel (HVO) is geen ester. Door behandeling met waterstof worden de zuurstofatomen als waterdamp verwijderd en ontstaan zogenaamde alkanen die ook voorkomen in gewone diesel uit aardolie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Alkaan
De katalysator zorgt er bovendien voor dat die alkanen vertakt zijn zodat hun smeltpunt laag is en de diesel niet stolt in de winter. 

Berichten: 12.262

Re: Blauwe diesel, wat is dat?

Het is dus gewoon diesel, maar (deels) verkregen via een tamelijk omslachtig proces uit plantaardige olie?
 
En dan kun je nog vrezen dat het palmolie is ook... niet dat ik een overdadig 'groen' type ben, maar rondrijden op brandstof verkregen door het vervangen van jungle door plantages lijkt me ook weer niet zo'n puik idee. Als het om voedsel of producten voor menselijk gebruik gaat waar je plantaardige vetten voor nodig hebt heb ik niet zoveel moeite met die plantages, maar als je dat in je dieseltank moet gooien van de overheid is er toch wel iets mis. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Blauwe diesel, wat is dat?

Het is dus gewoon diesel, maar (deels) verkregen via een tamelijk omslachtig proces uit plantaardige olie?
Ja.
 
Het kunnen natuurlijk ook dierlijke afvalvetten zijn of plantaardige afvalolie die niet meer voor consumptie geschikt is.
 
Maar alleen blauwe diesel maken uit afvalolien en -vetten is natuurlijk slechts kruimelwerk. Om serieuze hoeveelheden diesel te produceren ontkomt men er niet aan om plantaardige olie uit grote plantages te gebruiken die ook voor menselijke consumptie geschikt zou zijn.
 
Blauwe diesel (HVO) of biodiesel (FAME) zijn wat dat betreft gelijk.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Blauwe diesel, wat is dat?

Ik heb er ook mijn twijfels bij, vandaar dat ik de vraag stelde.
Maar het ging mij voornamelijk om de claim dat het minder CO2 zou veroorzaken. Is dat echt zo? En zo ja, hoe kan dat dan? 
Kent iemand de samenstelling van dat spul?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Blauwe diesel, wat is dat?

Blauwe diesel schijnt zuiverder te zijn, een hoog cetaangehalte te hebben waardoor het efficiënter verbrandt en meer rendement oplevert. Future Fuels noemt een emissievermindering van 30 tot 70%.
 
Dit schrijft Venemaolie (klik)  er over:
 
Stoot Blauwe diesel dan geen CO2 uit?                         
Jazeker, bij de uitlaat komt CO2 naar buiten die de plant in het seizoen daarvoor aan de lucht heeft onttrokken. Dat noemen we CO2 neutraal. Maar Blauwe Diesel moet ook worden geproduceerd en getransporteerd. In dit proces wordt er wel CO2 toegevoegd aan het milieu. Als je deze uitstoot vergelijkt met de productie en transport van fossiele diesel dan is de CO2 uitstoot bij Blauwe Diesel maar liefst 89% lager.
 
Tussen 30% en 89% zit nogal wat speelruimte. En bedenk ik mij, een deel van dat oude bakvet ging voorheen de verbrandingsovens in, waarmee er dus ook energie werd opgewekt.

Berichten: 12.262

Re: Blauwe diesel, wat is dat?

Tja, gebruikt frituurvet kun je prima bijstoken in een centrale, desnoods inclusief compleet doorbakken kruimels paneermeel en en hier en daar een zwartgeblakerd frietje erin... dat zou ik echter niet in mn auto gooien. 
 
Die emissievermindering is een leuk stukje marketing, maar daarbij wordt dan aangenomen dat afgewerkte plantaardige vetten niet gebruikt worden voor energieproductie. 
 
Als je naar de hele keten kijkt klink het logischer om schoon destillaat uit een raffinaderij in de tank van de auto te gooien, en 'vieze' producten op te stoken voor electricteitsopwekking: zo'n centrale kan een aanzienlijk breder scala aan brandstoffen nuttig gebruiken vergeleken met een automotor, en het scheelt bovendien kosten en energie voor opzuivering en dergelijke. Verspilling is het verder ook niet, we  hebben die energie gewoon nodig. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Blauwe diesel, wat is dat?

Helemaal mee eens, maar de EU eist nou eenmaal dat er een bepaald percentage biobrandsof in benzine en diesel moet zitten. Dat vereiste percentage wordt door de jaren heen geleidelijk verhoogd en dus krijg je dit soort waanzin.

Berichten: 12.262

Re: Blauwe diesel, wat is dat?

Dan krijg je een beetje de onzalige waanzin die je ook ziet met ethanol in benzine. Ik geloof dat ze het in nederland ook willen gaan doen, maar in duitsland zie je het al veel: E10: benzine met 10% ethanol. Afgezien van de idioterie van de productie daarvan benadeeld het ook de automobilist: Er zin minder energie in een liter E10 dan in euro 95 - dus zelfs als je auto er prima op kan rijden heb je bij een gelijke literprijs een nadeel. 
 
Nu lijkt dat nadeel bij die blauwe diesel niet op te gaan, al is het wellicht wel gewoon duurder en ben je alsnog de klos.
 
Ondertussen vraag ik me af: wat doen we met de fossiele diesel die  hiermee niet in auto's en vrachtwagens terecht komt? Het is een fractie van aardolie die er hoe dan ook in zit, en je moet er toch ergens mee heen... gaat dat bij de kerosine voor vliegtuigen, zware olie voor schepen, of moet dat bewerkt/gekraakt worden tot lichtere fracties oid?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Blauwe diesel, wat is dat?

Aardolie bevat niet genoeg gasolie om aan de totale vraag naar diesel te voldoen. Veel diesel wordt gemaakt in Hydrocrackers (HCU's) die vacuumgasolie kraken naar naphtha, kero en diesel. Zo'n HCU kan men binnen zekere grenzen zodanig opereren dat er meer of minder diesel gemaakt wordt.
 
Een moderne raffinaderij heeft flexibiliteit om z'n productpalet aan te passen aan de vraag, die zich uit in de productprijzen van die dag. Men opereert de raffinaderij in feite zodanig dat de financiële opbrengst (winst) maximaal is.
 
Overigens zijn er tig verschillende soorten aardolie die allemaal een verschillende samenstelling hebben, en een verschillende prijs. Door de oliemix te veranderen kan een raffinaderij ook zijn productpalet aanpassen om de winst te maximaliseren.

Berichten: 12.262

Re: Blauwe diesel, wat is dat?

Dat klopt wel, je kunt anders gaan kraken waardoor je minder diesel en meer van een ander product krijgt, maar je blijft min of meer evenveel brandstof produceren. 
 
Als de vraag naar diesel daalt zullen raffinaderijen daar natuurlijk op inspelen door deze fractie minder te produceren en gaan kraken op wat lichtere ketens (vliegtuigbrandstof) of juist wat zwaardere (stookolie). 
 
Hoe dan ook lijkt het logischer gewoon te rijden op diesel uit aardolie, en die afval-vetstroom zonder veel verdere bewerking te verstoken in een installatie die er al geschikt voor is. Een centrale die nu al geschikt is voor het (bij)stoken van afval zal er echt geen probleem mee hebben, die werken zelfs op ingezameld plastic afval (iets dat feitelijk gewoon de praktijk van de dag is waar men plastic gescheiden inzamelt, er gaat meer de oven in dan de recycling). 
Victory through technology

Reageer