Lorentzfactor

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Lorentzfactor

Stel een ruimtevaartuig vertrekt van de aarde naar een locatie op 2.1016 m van de aarde met Lorentzfactor γ=22,4@max speed,en keert direct terug naar de aarde.
Voor een waarnemer op aarde neemt de trip 1543 dagen in beslag,terwijl de crew 69 dagen onderweg is.
Als de crew op aarde uitstapt zijn ze uiteraard 1543 dagen ouder sinds vertrek.
vraag:Zijn de lichaamscellen nu wel of niet tijdens de trip met een factor 22,4 minder snel verouderd zodat ze min of meer als jonge goden tevoorschijn komen?
Is op deze vraag eigenlijk wel een zinnig antwoordt mogelijk,is het koffiedik kijken of is de vraag niet goed geformuleerd? O:)
The evil emperor of the universe was de directe aanleiding om snel terug te keren.
 
Evil emperor of the universe.jpg
Evil emperor of the universe.jpg (19.72 KiB) 3187 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Lorentzfactor

Voor de raketreizigers verloopt alles in de raket met een normaal tempo van de tijd. Dat er buiten de raket objecten en waarnemers zijn die snel bewegen heeft geen enkele invloed op biologische en fysische processen binnen de raket.
 
De factor 22,4 is alleen zichtbaar als je achteraf een filmopname van aarde en een filmopname van de raket naast elkaar afspeelt, gesynchroniseerd volgens de klok van de een of van de ander.  

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Lorentzfactor

Als ik je goed begrijp zeg je dus; Geen biologische en fysische consequenties bij terugkeer op aarde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Lorentzfactor

Jouw samenvatting vind ik verwarrend. Maar misschien is verwarring je doel?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Lorentzfactor

Wat is daar verwarrend aan! de SRT is nogal verwarrend als je geen Einstein heet, vind je niet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Lorentzfactor

Waar je naar vraagt staat bekend als de tweelingparadox. Het is de bedoeling van een paradox dat je even in verwarring raakt, en onderzoekt welk houvast je nog hebt. Als je vraagt naar de snelheid van het verouderen van lichaamscellen tijdens de reis vind ik dat je op het polshorloge van die persoon moet kijken. Dat er waarnemers buiten de raket zijn die allemaal een ander polshorloge gebruiken doet er niet toe. Als hij later stopt bij zo een andere waarnemer blijkt de leeftijd te verschillen, maar ik zou dan toch niet de snelheid van het verouderen van lichaamscellen gaan uitrekenen met het polshorloge van de ander. Maar als verwarring je doel is kun je dat wel doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Lorentzfactor

Mijn doel is anders: uit heel veel verwarring een beetje helderheid te krijgen..
in het voorbeeld blijft de verwarring: de crew zal tegen de waarnemer op aarde zeggen dat ze 69 dagen onderweg zijn geweest
de waarnemer spreekt dit tegen en zegt dat ze 1543 dagen onderweg zijn geweest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Lorentzfactor

Het houvast is dus dat de snelheid waarmee iemands lichaamscellen verouderen normaal is, als je zijn polshorloge als klok gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Lorentzfactor

nog zoiets: dit is gewoon op te lossen en niet bedoeld om verwarring te zaaien:
ik spreek voor mezelf:door de Lorentz Transformatieformules voor lengte tijd en snelheid te gebruiken wordt inzicht in de SRT wellicht wat duidelijker.
een ruimteschip passeert de aarde. een waarnemer A op aarde klokt de passage langs een vast punt op 1,2μs.
De lengte van het ruimteschip is 100m,aldus een waarnemer B aan boord van het schip.
wat is de snelheid van het ruimteschip en wat is de lengte ervan volgens waarnemer A.
Dit lijkt me een vraag die iedereen kan bedenken..

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Lorentzfactor

Als ik je vraag goed lees: vraag je of een mechanische klok en een biologische klok  exact
dezelfde effecten ondervinden van de SRT...onder gelijke condities.
 
Dat lijkt me wel, de samenstelling van mechanisch en biologische basis onderdelen zit geen verschil,
alhoewel volgens mij alle waarnemingen om de SRT te controleren niet met biologische zaken zijn vastgesteld.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Lorentzfactor

Dat is inderdaad wat een leek als ik zich afvraagt...
Reizen met deze snelheden zal nog wel even op zich laten wachten en dus ook de antwoorden op eventuele biologische/fysische gevolgen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Lorentzfactor

Bedenkt dat die snelheden altijd relatief, waarnemersafhankelijk, zijn.
 
Wij bewegen t.o.v. een hypothetische alien op 10 miljard lichtjaar afstand ook met een zeer aanmerkelijk deel van de lichtsnelheid, ruwweg rond de 200.000 km/s (*). Onze klokken lopen een stuk trager voor die verre waarnemer. Toch is er hier op Aarde helemaal niets van te merken, en het zou te gek worden als het tempo van onze klokken en biologische processen afhankelijk zouden zijn van de waarneming van iemand een enorm eind verderop. En dat geldt vice versa natuurlijk evenzo.
 
(*)  Hierbij zijn geen correcties zijn toegepast voor de tijdvariabiliteit van de Hubbleparameter, noch voor de versnelde uitdijing, waardoor de snelheid in feite hoger ligt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Lorentzfactor

Met alleen de SRT kom je hier m.i. niet uit.
Je zou met evenveel recht kunnen zeggen dat de aarde beweegt met de snelheid van een Lorentzfactor 22,4 t.o.v. die raket, en dat dus de mensen daar veel minder snel verouderen.
De oorzaak van de veroudering zit hem in de versnelling die de raket ondergaat wanneer deze van +22,4 naar -22,4 gaat. Dan komt dus de ART in beeld.
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Lorentzfactor

Oke heren, dat zijn min of meer duidelijke antwoorden!
In dit topic beperk ik mijzelf (voor wat betreft de SRT)tot het invullen van een aantal bekende Lorentz Transformatieformules om verschillen in tijdwaarneming,lengtewaarneming, snelheid waarneming etc aan te tonen voor een waarnemer in een stationair reference frame en een waarnemer in een moving reference frame die ten opzichte van elkaar een relatieve snelheid hebben. omschrijf ik dit zo goed?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Lorentzfactor

Olof Bosma schreef: Met alleen de SRT kom je hier m.i. niet uit.
Je zou met evenveel recht kunnen zeggen dat de aarde beweegt met de snelheid van een Lorentzfactor 22,4 t.o.v. die raket, en dat dus de mensen daar veel minder snel verouderen.
De oorzaak van de veroudering zit hem in de versnelling die de raket ondergaat wanneer deze van +22,4 naar -22,4 gaat. Dan komt dus de ART in beeld.
 
Niet waar - zie de klok hypothese.
 
Wel is het zo dat er grenzen zitten aan wat een levend wezen aan versnellingen kan verdragen.

Reageer