Trema's optioneel maken voor NL woorden

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 3

Trema's optioneel maken voor NL woorden

De Russen schrijven de ë (uitspraak "jò") vaak zonder trema. Zou dat in het NL ook niet kunnen? Ik bedoel, als Nederlander weet je toch wel hoe een woord uitgesproken wordt. – Ondanks dat je tegenwoordig met de spellingchecker makkelijk de trema's kan fixen, zou het toch makkelijker zijn vind ik. Wat is jullie mening?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Trema's optioneel maken voor NL woorden

Ik laat de trema vaak weg, maar in een topic op dit forum vorig jaar waren de meningen daarover verdeeld. . 

Berichten: 3

Re: Trema's optioneel maken voor NL woorden

Dank voor het wijzen op dat topic! Ik had het voorbij zien komen in de zoekresultaten, maar niet gedacht dat er ook specifiek op het gebruik van trema's ingegaan zou worden.
En zo blijkt, ik ben kennelijk niet de enige die nagedacht heeft over het voordeel van het weglaten van trema's:
 
Voor 1997 was het mooi geregeld: het groene boekje gaf 'wetenschappelijk gevormden' het speciale voorrecht om trema's weg te laten, maar dat voorrecht is toen afgeschaft. (nrc)
In 1989 stelde de Taalunie trouwens voor om het trema geheel af te schaffen, en waar nodig te vervangen door een liggend streepje. Bijvoorbeeld: financiele, reeel, en mee-eten. Omdat veel lezers het trema niet nodig hebben.

Berichten: 12.262

Re: Trema's optioneel maken voor NL woorden

jkien schreef: Ik laat de trema vaak weg, maar in een topic op dit forum vorig jaar waren de meningen daarover verdeeld. . 
 
Ik denk dat het daar wel redelijk is uitgewerkt, misschien is het zelfs zinniger om in die thread verder te gaan dan het nogmaals helemaal te bespreken :)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Trema's optioneel maken voor NL woorden

Opmerking moderator

Om herhaling van zetten te voorkomen wordt deze topic gesloten en wordt iedereen die over de noodzaak van trema's wil discussiëren verwezen naar deze topic.

Gesloten