Stroom per fase elektromotor

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 16

Stroom per fase elektromotor

Beste forumleden,
 
Ik wil graag de elektromotor van een smeedhamer (pneumatisch) laten draaien. Ik denk dat mijn aansluiting dat net wel of net niet gaat trekken. Nu heb ik 3x35 ampere. Ik hoop dit niet te hoeven verhogen naar 3x50 ampere.
 
Ik heb het in excel proberen uit te rekenen aan de hand van deze pagina op wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning
 
De sheet is te vinden in de bijlage van dit bericht als XLSX (excel) en PDF (acrobat reader).
 
Ik kom er helaas niet uit. Volgens mij gaat het fout bij het aflezen van het typeplaatje (te zien in de sheet). Ik vraag me af of de genoemde spanning de lijnspanning of de fasespanning is. Op het typeplaatje is ook een klein driehoekje te zien dus ik neem aan dat hij in bedrijf als driehoek geschakeld moet zijn. Daarnaast geloof ik dat het vermogen van het typeplaatje slaat op het mechanisch vermogen, dit moet je dacht ik delen door de efficiëntie van de motor, dat zal misschien 0,93 zijn? Het is een zeer oude motor. Het elektrisch vermogen is dan groter dan de genoemde 18,5kW.
 
Dan vraag twee, als de zekering van de netbeheerder 3x35 ampere is, hoe zwaar mag je dan je eigen daarop volgende zekering kiezen? Iets kleiner neem ik aan, maar hoe veel kleiner?
 
Bedankt voor de moeite,
 
Mvg,
 
Johan
Bijlagen
Stroom verbruik elektromotor Beche LV4.pdf
(213.23 KiB) 189 keer gedownload
Stroom verbruik elektromotor Beche LV4.xlsx
(322.72 KiB) 129 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroom per fase elektromotor

De stroom staat toch op het plaatje? Ik zie 40A staan. Daarbij moet je er rekening mee houden dat de stroom bij het aanlopen enige seconden het 7-voudige kan zijn. Je hoofdzekering van 30A is dus aan de krappe kant. 
 
Tussen twee opvolgende zekeringen moeten 2 stappen zitten. Dus na 35A mag de volgende zekering 20A zijn.
 
De spanning die op een 3-fasen motor is vermeld is de lijnspanning.

Berichten: 16

Re: Stroom per fase elektromotor

Hallo Klazon,
 
Dankje voor het antwoord op vraag 2. Na 35A mag de volgende zekering dus 20A zijn. Gevoelsmatig is dat wel een erg groot verschil. Het lijkt me een beetje "zonde"  ik wil immers zo veel mogelijk profiteren van het hogere vastrecht. Is er iets van een tabel ofzo waar die stappen in af te lezen zijn? Er zullen toch ook wel 25 ampere of 30 ampere zekeringen te koop zijn? Mogen die dan niet?
 
Wat betreft vraag 1, ik twijfel of je mijn probleem helemaal snapt, ik wil weten of ik met een aansluiting bij Stedin van 3x35 ampere deze machine kan laten draaien. Er staat inderdaad 40A op het typeplaatje van de motor, maar wat betekend dit aan stroomverbruik per fase?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroom per fase elektromotor

Die 40A is de stroom per fase. Wat zou het anders betekenen? Misschien kan je eens de totale tekst van dat plaatje hier uittypen, want op de foto is niet alles goed te lezen.
 
Er zijn inderdaad 25A zekeringern, maar 30A zit niet in de standaard reeks. Het is dus 35, 25, 20, 16, 10, 6. En er moeten twee stappen zitten tussen twee opvolgende zekeringen om selectief te zijn. Je zou kunnen denken dat een zekering van 20A bij 21A doorsmelt, maar dat is niet zo. Hij moet ook nog heel blijven bij langdurige belasting met 25A, dus de volgende stap.

Berichten: 16

Re: Stroom per fase elektromotor

Het zou toch ook het totale stroomverbruik van de motor kunnen betekenen? Het typeplaatje uittypen lijkt me niet handig, volgens mij is de foto goed afleesbaar en een foto zegt meer dan mijn interpretatie van een plaatje.
 
Ik heb ABB even gemaild met dezelfde vraag over een nieuwe elektromotor. Ik hoop dat ze duidelijkheid kunnen verschaffen.
 
Vraag 2: oh, dus zo zit het met de zekeringen. Dankjewel. Selectiviteit, daar zal ik even op googlen. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroom per fase elektromotor

Lateralus schreef: Het zou toch ook het totale stroomverbruik van de motor kunnen betekenen? 
Maar dat betekent het niet. De stroom die op het plaatje wordt vermeld is de stroom per fase. 

Berichten: 16

Re: Stroom per fase elektromotor

OK. ABB zegt ook dat In (I nominaal) per fase geldt. Maar hoe reken je dan het elektrisch vermogen van de motor uit als je alleen weet dat I nominaal 40 ampere is en de spanning 380 volt? (ik houd het even bij 380 ipv 400 zodat het overeen stemt met het oude motorplaatje)
 
380v * 40a = 15200watt klopt niet want dat is te weinig
380v * 3 * 40a = 45600 klopt ook niet want dat is te veel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroom per fase elektromotor

Logisch dat ABB dat zegt, die weten net zo goed als ik wat de standaardmanier is om dit aan te geven. Maar jij wilde niet aannemen wat ik zei.
 
Het is 380V * wortel3 *40A * 0,82
 
Die 0,82 is de cosphi. En dan moet je ook nog rekening houden met het rendement om aan het mechanisch vermogen te komen.

Berichten: 16

Re: Stroom per fase elektromotor

Ja sorry het lijkt mij zo'n grote stroom. Bedankt voor je hulp! Ik reken het nog even na en dan ga ik verder met de selectiviteit. 

Reageer