Springen naar inhoud

Waar blijft kracht als een voorwerp valt (versnelt)?

• Log in om te kunnen reageren

HansH

HansH

• >250 berichten
  • 372 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2018 - 20:33

@Back2Basics en anderen,

Ja, het komt er op neer dat ik zou willen kunnen meten. Dat is misschien de beste samenvatting.

Wordt ik versneld in een auto of op een karretje dan voel ik dat in mijn rug. Er is een kracht en via F = m x a volgt er een versnelling. Overigens is die niet relatief; niet t.o.v. een bepaald punt. Die kracht is er ook als ik mijn ogen dicht heb. Ik voel dat.

Spring ik van tafel dan voel ik een tijdje niks. Net als astronauten die om de aarde draaien en eigenlijk voortdurend naar de aarde toe vallen. Zij ervaren gewichteloosheid.

Hebben ze dan eigenlijk wel gewicht?  Zelfde vraag dus eigenlijk.

Ik heb ooit gehoord van wel. Gewoon G = m x g waarbij g iets geringer is dan de 9.81.

André

Ik weet niet of jou probleem inmiddels voor jou is opgelost, maar ik denk te begrijpen waar je mee zit. voor een gewone kracht is alles duidelijk lijkt me. die kracht drukt op een voorwerp en daardoor gaat het voorwerp versnellen (de auto die je in je stoel drukt) maar voor de zwaartekracht is het anders. De zwaartekracht drukt jou in je stoel, maar op dat moment versnel je nog niet. Het is namelijk net alsof alles om jou heen ook mee versnelt met dezelfde versnelling. en als 2 dingen gelijk versnellen blijven ze onderling op dezelfde afstand.  Die situatie kun je vergelijken met een zwevende lift in de ruimte waar je niet naar buiten kunt kijken. stel dat er onder die lift een raketmotor zit die je versnelt met 9.81m/s2 dan voelt dat precies hetzelfde aan als de zwaartekracht in je stoel achter de computer. jij versnelt en de lift versnelt net zoveel, dus je denkt dat je op aarde zit op het aardoppervlak en als je jouw computer en stoel in die lift zou zetten dan kun je op geen enkele manier het verschil merken. Dat heet het equivalentieprincipe. Het verschil is er van buiten natuurlijk wel, want in het ene geval versnel je en in het andere geval blijf je op je plek zitten. Op het moment dat je de raketmotor uitzet zit je in de vrij vallende lift. die lift staat in de ruimte dan stil of gat met een constante snelheid verder, maar op aarde gaat die vrij vallende lift richting aarde vallen. Maar je voelt geen kracht omdat er dan ook geen kracht is, net zoals er geen kracht is in een lift die zweeft in de ruimte. 

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EenGebruiker

EenGebruiker

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 september 2018 - 21:18

@Michel Uphof en HansH,

Bedankt, ik heb het gelezen en bekeken. Ik kan het redelijk volgen maar ik heb geen idee of het antwoord op mijn eigen vraag er echt tussen zit.

Als ik er veel van snapte had ik de vraag niet gesteld, natuurlijk. Mogelijk kan ik daarom de antwoorden ook niet goed beoordelen.

Ik denk er nu als volgt over:

De aarde zorgt voor een versnelling g. (Een gevolg van iets wat men nog steeds niet helemaal snapt. Eric Verlinde heeft de nieuwste theorie hierover opgesteld.) Er is geen sprake van een kracht. De fysica zit zo in elkaar dat ik constant versnel in de richting van de aarde. Er is pas een kracht ter grootte van m x g als er een evenwicht makende kracht in het spel is. Bijv. een weegschaal op de grond.

De ingang in het systeem is g en de massa van mij als voorwerp is er gewoon. Die speelt pas een rol bij de evenwicht makende kracht. Dán geldt m x g.

Bij een auto die wegrijdt is het andersom (ik bedoel de horizontale beweging). Ik versnel niet ik voel geen kracht in mijn rug. Pas als er een kracht op mij wordt uitgeoefend, ga ik versnellen. De benodigde kracht is afhankelijk van mijn massa. De ingang in het systeem is hier de kracht en via mijn massa ontstaat een versnelling: F / m.

Zoiets zal het zijn, toch?

André

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 7432 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 september 2018 - 22:08

Je blijft hangen in dezelfde gedachtenfout waar je dit topic mee opende.

bobbejaan

bobbejaan

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2018 - 18:38

@Back2Basics en anderen,

Ja, het komt er op neer dat ik zou willen kunnen meten. Dat is misschien de beste samenvatting.

Wordt ik versneld in een auto of op een karretje dan voel ik dat in mijn rug. Er is een kracht en via F = m x a volgt er een versnelling. Overigens is die niet relatief; niet t.o.v. een bepaald punt. Die kracht is er ook als ik mijn ogen dicht heb. Ik voel dat.

Spring ik van tafel dan voel ik een tijdje niks. Net als astronauten die om de aarde draaien en eigenlijk voortdurend naar de aarde toe vallen. Zij ervaren gewichteloosheid.

Hebben ze dan eigenlijk wel gewicht?  Zelfde vraag dus eigenlijk.

Ik heb ooit gehoord van wel. Gewoon G = m x g waarbij g iets geringer is dan de 9.81.

André

U voelt voelt niets als u van de tafel springt, omdat de zwaartekracht op uw hele lichaam aangrijpt.

Dus niet op 1 plek van uw lichaam, uw rug bijvoorbeeld.

Aan alle atomen van uw lichaam wordt even hard getrokken, dus binnen uw lichaam treden geen duwende of trekkende krachten op.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures