Springen naar inhoud

fysica Hall-effect

• Log in om te kunnen reageren

katrien van den boss

katrien van den boss

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2018 - 11:42

Beste,

bij onderstaande vraag lukt het me maar niet om dit op te lossen..
Kan iemand mij hier aub mee helpen?

Ik dacht aangezien de potentiaal V+ vanboven is is de richting van de positieve deeltjes aan de bovenkant van de lus naar rechts, als we dan de kracht willen bepalen op deze deeltjes gebruiken we de formule Fb= q*v*B 

In dit geval zou dit dus naar mijn mening suggereren dat de positieve deeltjes zich ophopen in de binnenkant van de cirkel. (en dus de negatieve aan de buitenkant van de cirkel)

Echter is dit niet het juiste antwoord.

Alvast bedankt!

Bijgevoegde miniaturen

• Schermafbeelding 2018-08-17 om 12.39.26.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ukster

ukster

• >250 berichten
  • 894 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2018 - 12:13

Halleffect.jpg

De negatieve lading hoopt zich dus op aan de binnenkant van de ring,dientengevolge krijgt de buitenkant van de ring een positieve lading.

De opgewekte Hallspanning kan hiertussen worden afgenomen

Moeders tred is uit alle andere te herkennen

katrien van den boss

katrien van den boss

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2018 - 13:07

Beste,

Ik snap u tekening wel maar ik denk dat ik ergens met een inzichtsfout kamp.
Ik snap niet zo goed waarom we voor V de richting van de elektronen nemen. 
Ik had voor v de richting van de conventionele stroomzin genomen maar waarom mag dit dan niet?

want als ik dit doe kom ik het omgekeerde resultaat uit natuurlijk..

Alvast hartelijk bedankt!

ukster

ukster

• >250 berichten
  • 894 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2018 - 13:21

Het lijkt mij vanzelfsprekend hierbij uit te gaan van de werkelijke bewegingsrichting van een elektron. (elektronen bewegen van de - naar + kant van een batterij, buiten de batterij om). We willen tenslotte de juiste richting te bepalen van de afbuiging welke een bewegend elektron ondervindt in een homogeen magnetisch veld.

Al je uitgaat van de aangenomen conventionele stroomrichting (stroom loopt van + naar -) gaan dit soort dingen dus altijd mis of je moet hierbij een regeltje gebruiken waarbij dit weer gecorrigeerd wordt. (ik denk aan het gebruik van linker-, rechterhandregel en/of kurketrekkerregel etc)

de kurketrekkerregel is gebaseerd op de conventionele stroomrichting maar geeft wel de juiste afbuigingsrichting aan.

kurketrekkerregel.jpg

Veranderd door ukster, 17 augustus 2018 - 13:36

Moeders tred is uit alle andere te herkennen

katrien van den boss

katrien van den boss

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2018 - 13:38

Oké hartelijk bedankt voor de uitleg.
Dit was me niet helemaal duidelijk uit de cursus.

Wim Meeus

Wim Meeus

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2018 - 10:20

Als je rekening houdt met de formule: F=q.(v X B)  waarbij wordt gelet op het feit of we werken met de conventionele stroomzin zijnde "positieve ladingen: q= + " of de elektronenstroom zijnde "negatieve ladingen: q= - " zal je zien dat de richting van de kracht F altijd juist is.

Let erop dat we hier spreken over het kruisproduct of vectorieel product tussen de snelheidsvector v en de magnetische inductievector B waarvan het resultaat terug een vector is die loodrecht staat op het vlak v-B en richting volgens de kurketrekkerregel. U spreekt hier over Fb= q*v*B, dit zegt natuurlijk niets want in deze context is v*B een scalair produkt van v en B, meerbepaald een simpel getal en geen vector!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures