intuïtieve verklaring voor diamagnetisme

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 257

intu

Hallo,
 
Op onderstaande slides snap ik niet zo goed de zinnetjes in het rood.

Ik snap wel dat de F toeneemt door het magnetisch veld en dat de snelheid daardoor dus ook toeneemt (door het magnetisch veld)

Maar dan snap ik niet waarom een toename van v zorgt voor een toename van het magneetveld uit het blad (wat dus zou leiden tot een daling van die B die er al staat)

MVG

katrien
Bijlagen
Schermafbeelding 2018-08-18 om 12.45.03.png
Schermafbeelding 2018-08-18 om 12.45.03.png (357.45 KiB) 777 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: intu

Bedenk dat r constant is en dat F afhangt van B en v (zie de eerste formule). Als r constant is terwijl v groter wordt, wat verwacht je dan dat er met B zal gebeuren?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 257

Re: intu

Bedoel je dan dat als de Ftot (totale kracht op elektron) hetzelfde moet blijven omdat de straal niet veranderd. Ja dan zal je een kracht B hebben die dit tegenwerkt dus dan zal B idd uit het blad komen (maar dit is een verschijnsel dat in mijn boek pas in het volgende hoofdstuk wordt uitgelegd) ?
 
ik snap gewoon niet hoe dit met de kurkentrekkerregel moet worden achterhaald of hoe we dit juist via deze formule dan moeten zien?

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: intu

Bekijk de baan van het negatieve elektron gewoonweg als een winding van een spoel  :)
 
De richting van het magneetveld kan men bekomen door de regel van de rechterhandgreep voor spoelen:
 
De regel van de rechterhandgreep kan toegepast worden voor het bepalen van een door een solenoïde gegenereerd magnetisch veld. Grijpt men de solenoïde met de rechterhand, zodanig dat de wijsvingers op de windingen liggen volgens de conventionele stroomrichting, dan wijst de gestrekte duim in de richting van het magnetisch veld binnenin de spoel.
 
 
 
Afbeelding
 
OPGELET: regel is voor de conventionele stroomzin, dus vanuit de veronderstelling dat het de richting is van de positieve ladingen.In dit voorbeeld is het een negatieve lading met als gevolg dat de richting die we moeten aannemen tegen de klok in is i.p.v. met de klok mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 257

Re: intu

mathfreak schreef: Bedenk dat r constant is en dat F afhangt van B en v (zie de eerste formule). Als r constant is terwijl v groter wordt, wat verwacht je dan dat er met B zal gebeuren?
 
Moet ik het dan zo zien dat als de snelheid stijgt v en de kracht is nog steeds naar het midden gericht dat de B dan uit het blad zal komen?

 

Reageer