Springen naar inhoud

Kogel in tegenovergestelde richting van raket

• Log in om te kunnen reageren

Casto

Casto

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2018 - 14:08

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie kijk op de vraag die ik van iemand kreeg. Ik weet niet of hij hier goed staat maar anders is er vast een mod die hem wil verplaatsen voor me.

Stel: een raket met daaronder een pistool bevestigd vliegt 800 m/s. Op die snelheid vuurt een pistool een kogel af in tegenovergestelde richting met een kogelsnelheid van 800 m/s.

Wat gebeurd er dan met de Kogel?

Met andere worden welke afstand legt de kogel af?

Alvast bedankt voor de uitleg.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 47176 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 augustus 2018 - 15:09

Als we de massa van de kogel t.o.v. die van de raket mogen verwaarlozen, (want anders krijgen we impulseffecten waardoor de raket door het achterwaarts afvuren er ook een klein beetje voorwaartse snelheid bijkrijgt, denk aan de "terugslag" van een vuurwapen) dan ziet een waarnemer die de raket met 800 m/s ziet voorbijsuizen achter de raket ineens een kogeltje met snelheid 0 in de ruimte hangen. 

Galileïsche transformatie of Galileïsche relativiteit heet dat:

de raket beweegt met +800 m/s t.o.v. een waarnemer 

een kogel beweegt met -800 m/s t.o.v. de raket

de kogel beweegt dus met +800-800=0 m/s t.o.v. de waarnemer

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Daaf

Daaf

• >100 berichten
  • 189 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2018 - 21:23

Beste Jan vdVelde, ik snap helemaal wat je zegt als het om een waarnemer gaat, vanwege de relativiteit maar is dat de vraag van de ts? Ik breek me hier het hoofd over maar ik denk dat ts het heeft over de werkelijke afstand die de kogel aflegt? Alle neveneffecten erbuiten gelaten en in vacuüm (er zit genoeg zuurstof in de patroon om te ontbranden), vanaf het schot gaat die kogel toch 800 m/s en legt vanaf dat moment, vanaf het pistool toch 800 m/s af? Hoe ver die raket dan ook de andere kant uitvliegt?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 47176 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 augustus 2018 - 22:54

maar is dat de vraag van de ts? 

volgens mij wel. Want een vraag over snelheid, en ook "werkelijke afstand"  kun je alleen maar beantwoorden vanuit een waarnemer. In officiëlere woorden, definieer je referentiestelsel. Vanuit de raket bezien krijgt die kogel een snelheid van 800 m/s naar achter. Bezien door iemand die de raket voorbij ziet vliegen blijft die kogel gewoon stil in de ruimte hangen en legt dus geen afstand af. 

Als je achterop een fiets zit die met 5 m/s vooruit gaat, en je ziet kans om er met 5 m/s t.o.v. de fiets achterwaarts af te springen dan kom je netjes stilstaand rechtstandig op het asfalt terecht

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Casto

Casto

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2018 - 07:16

Bedankt voor de antwoorden, mijn antwoord was ook dat de kogel stil zou komen te hangen echter ontstond er wat discussie over.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures