Springen naar inhoud

Opgave Dynamica boek.

• Log in om te kunnen reageren

Moeraskat

Moeraskat

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2018 - 14:48

Dag allen, 

kan iemand hier een beknopt antwoord geven op de volgende vraag in mijn dynamica boek? het antwoord achterin geeft 5,6kn aan. 

De vraag is; de kraan hijst de bak van 700kg met een begin versnelling van 3m/s^2. bepaal de kracht in elk van de dragende kabels als gevolg van deze beweging. 

opgave2.2.png

Waarschijnlijk is het iets heel simpels maar ik kan er maar niet opkomen. 

alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 7154 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 augustus 2018 - 15:10

Als ik het goed begrijp bedoel je met de dragende kabels de twee schuine kabels en niet de verticale kabel waar ze aan hangen.

Het antwoord van 5,6 kN is volgens mij goed. (N graag met een grote letter)

Wat zou de toestand zijn zonder de extra versnelling, dus als de last stil hangt of met eenparige snelheid beweegt?

En wat verandert die extra 3 m/sec2 daar aan?

Moeraskat

Moeraskat

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2018 - 19:45

Als ik het goed begrijp bedoel je met de dragende kabels de twee schuine kabels en niet de verticale kabel waar ze aan hangen.

Het antwoord van 5,6 kN is volgens mij goed. (N graag met een grote letter)

Wat zou de toestand zijn zonder de extra versnelling, dus als de last stil hangt of met eenparige snelheid beweegt?

En wat verandert die extra 3 m/sec2 daar aan?

Hoe ik het dan doe is; Fy=may ; 4/5*6867 - 2F = 700*3  alleen kom ik dan niet op het gegeven antwoord uit.. 

Veranderd door Moeraskat, 20 augustus 2018 - 19:46

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 7154 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 augustus 2018 - 22:33

Geef daar eens wat verklaring bij.

Wat is Fy?

Hoe groot is a?

Waar komt 6867 vandaan?

En hoe kom je aan -2F?

Even stap voor stap aangeven wat je hebt berekend.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 47181 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 augustus 2018 - 22:43

Wat is Fy?

Hoe groot is a?

Waar komt 6867 vandaan?

En hoe kom je aan -2F?

dat zijn inderdaad interessante vragen. Want om een vergelijking neer te zetten moet die vergelijking goed beredeneerd in elkaar zitten, en dat doet hij niet. Met een stap voor stap redenering ben je er vaak veiliger en sneller. 

- hoe groot moet de totale verticale kracht worden?

- over hoeveel touwen kan die verdeeld worden?

- hoe schuin staan die touwen t.o.v. de verticaal, en wat betekent dat voor de kracht in zo'n touw?

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Moeraskat

Moeraskat

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2018 - 10:39

Hoop dat ik het zo duidelijk heb laten zien... 

Bijgevoegde miniaturen

• 2.2opdracht.jpeg

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 7154 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 augustus 2018 - 10:58

Je bent veel te ingewikkeld bezig.

En graag ook wat verklarende tekst er bij, want ik zie nog steeds niet wat je aan het doen bent.

Je kan ook zien dat het niet klopt omdat het antwoord niet goed is.

Een tip: waardoor wordt het gewicht van de last veroorzaakt? En wat doet de versnelling van de hijsbeweging daarmee?

Veranderd door klazon, 21 augustus 2018 - 11:01

Moeraskat

Moeraskat

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2018 - 14:34

Het gewicht van de last wordt veroorzaakt door de m (massa) * g(zwaartekracht) in dit geval is dit dus 700*9.81=6867N = 6,9kN. 

Er zijn 2 touwen dus daarover wordt de kracht verdeeld. 

als de vergelijking Fy=may opgesteld wordt; 2F(de twee touwen) - (4/5)*(6,9kN) = 700 (massa) * 3 (versnelling) 

Dit opgelost geeft dat 2F=7,62kN, als dit door twee wordt gedeeld komt er 3,81kN uit. dit antwoord is dus niet goed. of gaat er iets verkeerd in de berekening? 

het volgende wat mij nog een optie leek was het totale gewicht (6,9kN) * (4/5) doen, het antwoord daarvan is 5,52kN. dit komt meer in de buurt maar nog steeds niet het juiste antwoord  :(

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 7154 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 augustus 2018 - 14:46

Het gewicht van de last wordt veroorzaakt door de m (massa) * g(zwaartekracht) in dit geval is dit dus 700*9.81=6867N = 6,9kN. 

Het gewicht wordt dus bepaald door de versnelling van de zwaartekracht. De trekkracht in het verticale touw wordt daar dus ook door bepaald. Maar die trekkracht wordt ook bepaald door de extra versnelling van 3 m/s2. Wat dacht je er van om die er gelijk bij te betrekken? Daar wordt het veel eenvoudiger van.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 47181 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 augustus 2018 - 18:12

plus zoals Klazon zegt die opwaartse versnelling van 3 m/s², F= m·a = 700 x 3 =2,1 kN, totaal 8967 N (rond liever niet tussentijds af)

Er zijn 2 touwen dus daarover wordt de kracht verdeeld. 

per touw dus 4488 N 

het volgende wat mij nog een optie leek was het totale gewicht (6,9kN) * (4/5) doen, 

en daar maak je niet goed gebruik van je tekening: 

45.PNG

die gewenste 4488 N horen bij een verticaal touw, factor 4 dus. Het touw staat werkelijk schuin, daarbij hoort dus factor 5, dus 5/4 x zo groot als de nodige verticale kracht

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Moeraskat

Moeraskat

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2018 - 13:26

Mag ik jullie bedanken voor de hulp! ik snap het nu.  8-)

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures