[natuurkunde] Optellen van krachtvectoren - hoeken in een free body diagram

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 93

Optellen van krachtvectoren - hoeken in een free body diagram

Hallo beste mensen, 
 
 
Ik ben statica aan het herhalen en loop tegen het volgende probleem aan: ik beredeneer hoe groot de hoeken zijn in het free body diagram, maar als ik de hoeken op tel om de hoek van Fr te vinden met de x-as dan is dat fout. In mijn free body diagram zie je de resultante getekend en een hoek van 30 graden en 45 graden. In totaal 75 graden. Dit klopt niet met de antwoorden. 
 
In het antwoorden boek staat : 103 graden. 
En Fr = 6798 N 
 
Wat ik niet snap is waarom hoek gamma bij mij niet 30 graden kan zijn. Terwijl in een rechthoekige driehoek alles 180 graden moet zijn. Hoek alpha = 105 graden, hoek Beta = 45 graden, dan is hoek Gamma = 30 graden? 
 
Nu heb ik het met de sinusregel opgelost, maar hoe kan het dat ik bij hoek Gamma 58,49 graden eruit krijg? Dan klopt dat niet meer met een rechthoekige driehoek die in totaal 180 graden moet zijn. 
 
Bijgevoegd: vraag F2.1 en uitwerkingen
 
Alvast bedankt voor de hulp. 
Bijlagen
F2.1 uitwerking2.pdf
(1.72 MiB) 140 keer gedownload
F2.1 uitwerking1.pdf
(1.75 MiB) 74 keer gedownload
F2.1.pdf
(2.69 MiB) 66 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Optellen van krachtvectoren - hoeken in een free body diagram

evenwicht van krachten.jpg
evenwicht van krachten.jpg (22.07 KiB) 949 keer bekeken
en dan krijg je gewoon de antwoorden uit je boek.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Optellen van krachtvectoren - hoeken in een free body diagram

William92 schreef:Wat ik niet snap is waarom hoek gamma bij mij niet 30 graden kan zijn. Terwijl in een rechthoekige driehoek alles 180 graden moet zijn. Hoek alpha = 105 graden, hoek Beta = 45 graden, dan is hoek Gamma = 30 graden?
het klopt dat die hoek tussen die touwen 180-45-60 = 75o zal zijn.
maar ik snap niet op basis waarvan jij die 75o dan weer onderverdeelt in 30 en 45o
 
Dat die veronderstelling niet kan kloppen zie je goed genoeg als je dat diagram een beetje beter op schaal tekent.
 
Ik stel voor dat je eventjes een andere, overzichtelijker weg bewandelt: reken van elke kracht de x- en y componenten uit, die kun je gewoon bij elkaar optellen
dan heb je twee loodrechte resultanten, die zich eenvoudig via pythagoras laten optellen tot één grootte, en via de boogtangens tot een hoek met de verticaal of horizontaal.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 93

Re: Optellen van krachtvectoren - hoeken in een free body diagram

Jan van de Velde schreef: het klopt dat die hoek tussen die touwen 180-45-60 = 75o zal zijn.
maar ik snap niet op basis waarvan jij die 75o dan weer onderverdeelt in 30 en 45o
 
Dat die veronderstelling niet kan kloppen zie je goed genoeg als je dat diagram een beetje beter op schaal tekent.
 
Ik stel voor dat je eventjes een andere, overzichtelijker weg bewandelt: reken van elke kracht de x- en y componenten uit, die kun je gewoon bij elkaar optellen
dan heb je twee loodrechte resultanten, die zich eenvoudig via pythagoras laten optellen tot één grootte, en via de boogtangens tot een hoek met de verticaal of horizontaal.
 
Ik heb een fout gemaakt in de tekening. Ik mag niet zomaar die 75 graden verdelen in 30 graden en 45 graden. Ik wilde 'overstaande hoeken zijn gelijk' gebruiken maar dat kan niet in deze situatie. Ik heb jouw alternatieve weg bewandeld maar daar kom ik ook niet uit. Of misschien mis ik nog een berekening? 
Mijn uitwerkingen kloppen niet met de antwoorden. 
Bijlagen
2018-08-22 16-552632.pdf
(1.73 MiB) 73 keer gedownload

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Optellen van krachtvectoren - hoeken in een free body diagram

hier zit de fout:
 
foutje.PNG
foutje.PNG (99.08 KiB) 968 keer bekeken
 
 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 93

Re: Optellen van krachtvectoren - hoeken in een free body diagram

Jan van de Velde schreef: hier zit de fout:
 
Afbeelding foutje.PNG
 
 
 
Ik heb alles nagerekend, maar ik kan de fout niet vinden. Is het geen optelling dan? 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Optellen van krachtvectoren - hoeken in een free body diagram

ontbind de kracht van 6 kN in een horizontale naar links gerichte component van 3 kN en een naar beneden gerichte component van 3 keer de wortel uit 3 kN.
0ntbind de kracht van 2 kN in een naar rechts gerichte component van 4 gedeeld door de wortel uit 2 is 2,82 kN
ontbind de kracht van 2 kN in een naar beneden gerichte kracht van 4 gedeeld door de wortel uit 2 = 2,82kN

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Optellen van krachtvectoren - hoeken in een free body diagram

William92 schreef:  
Ik heb alles nagerekend, maar ik kan de fout niet vinden. Is het geen optelling dan? 
jawel, maar afhankelijk van zijn richting (voor de Vlamingen onder ons: zijn zin) in een assenstelsel krijgt een kracht een ander teken, want kracht is een vectorgrootheid.
3000 N werkt naar links, 1414 N werkt naar rechts, dan blijft er netto (-3000) + (+1414) = -1586 N over, oftewel 1586 N naar links. 
die twee krachten werken elkaar tegen namelijk. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 93

Re: Optellen van krachtvectoren - hoeken in een free body diagram

jawel, maar afhankelijk van zijn richting (voor de Vlamingen onder ons: zijn zin) in een assenstelsel krijgt een kracht een ander teken, want kracht is een vectorgrootheid.

3000 N werkt naar links, 1414 N werkt naar rechts, dan blijft er netto (-3000) + (+1414) = -1586 N over, oftewel 1586 N naar links. 

die twee krachten werken elkaar tegen namelijk. 
Fr,x = -1586 N, dan moet ie wel uitkomen.

Fr,y is wel een gewone optelling want zijn allebei naar beneden gericht. Ik was vergeten het assenstelsel te definiëren.

Fr = 6798 N

Nu komt de hoek niet uit. tan(θ) = (Fr,y / Fr,x) = (6610,36/1585,79) = 4,168

θ = arctan(1,4168) = 76,5 graden

Deze hoek is dan gemeten vanaf de x-as. Die andere 45 graden komt er dan niet meer bij? Of toch wel?

In mijn eerste berekening had ik β = 58,49 graden

θ = β + 45 = 58,49 + 45 = 103,49 graden

Als het goed is moet ik weer op 103 graden uitkomen, iets gaat er fout.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Optellen van krachtvectoren - hoeken in een free body diagram

William92 schreef:Nu komt de hoek niet uit. tan(θ) = (Fr,y / Fr,x) = (6610,36/1585,79) = 4,168

θ = arctan(1,4168) = 76,5 graden
toch wel hoor, alleen met je schets in de hand zie je dat je met die boogtangens de hoek tussen de negatieve x-as en de resultantevector berekend hebt. En het antwoordenboekje (en de vraag) doen dat vanaf de positieve x-as. 180-76,5 = 103,5°  :)
 
Eigenlijk had je antwoordenboek ook gewoon vanaf de positieve x-as en zoals gebruikelijk tegen de klok in 256,5° moeten antwoorden. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 93

Re: Optellen van krachtvectoren - hoeken in een free body diagram

Jan van de Velde schreef: toch wel hoor, alleen met je schets in de hand zie je dat je met die boogtangens de hoek tussen de negatieve x-as en de resultantevector berekend hebt. En het antwoordenboekje (en de vraag) doen dat vanaf de positieve x-as. 180-76,5 = 103,5°  :)
 
Eigenlijk had je antwoordenboek ook gewoon vanaf de positieve x-as en zoals gebruikelijk tegen de klok in 256,5° moeten antwoorden. 
 
Aha, dat maakt het allemaal wat duidelijker. Bedankt! 

Reageer