Ideale Zwarte Straler

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Ideale Zwarte Straler

Wat is precies een ideale straler?

Ik denk dat planck hiervan uit is gegaan toen hij zijn strlingsformule afleidde.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Ideale Zwarte Straler

ja, dat heb je juist. de ideale zwartestraler houdt zich voledig aan de stralingswet van plank, zonder enige afwijking te vertonen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Ideale Zwarte Straler

Antoon, Als ik het goed begrijp dan absorbeerd een ideaal zwart lichaam alle straling die erop valt , (alle frequenties) en kan het dan ook EM straling van alle freguenties uitzenden. (Wet van Kirchhof)

.

Maar ik heb ergens gelezen dat de kosmische achtergrondstraling ( afkomstig van de big bang) nog een temperatuur heeft van ong. 3 K

Maar volgens mij heeft EM straling geen temperatuur , alleen Energie volgens E = h.f Hoe zit dat dan?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Ideale Zwarte Straler

aadkr, de kosmische achtergrondstraling vertoont een spectrum dat goed overeenkomt met wat een zwart lichaam van 3 K uit zou stralen. Het is, wat dit betreft, een beetje alsof we in een gigantisch vat zitten waarvan de wanden een temperatuur hebben van 3 K.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Ideale Zwarte Straler

Nu begrijp ik het.

Bedankt voor je heldere uitleg

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Ideale Zwarte Straler

Let op dat de straling die een zwart lichaam uitzendt, alleen temperatuursafhankelijk is.

Berichten: 41

Re: Ideale Zwarte Straler

Let op dat de straling die een zwart lichaam uitzendt, alleen temperatuursafhankelijk is.
Niet van de grootte van het oppervlak?
Statistics are totally wrong fifty-six per cent of the time!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Ideale Zwarte Straler

Nee, het is alleen afhankelijk van de temperatuur. Het is toch een atoom dat de energie uitzendt, dus wat maakt de oppervlakte uit?

Berichten: 41

Re: Ideale Zwarte Straler

Achja!

Mijn excuses ... ik had een aantal dingen door elkaar gehaald. :roll:
Statistics are totally wrong fifty-six per cent of the time!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Ideale Zwarte Straler

Let op dat de straling die een zwart lichaam uitzendt, alleen temperatuursafhankelijk is.
welke eenheid geef jij "straling"?

want het vermogen waarmee er straling word uitgegeven is recht evenredig met het oppervlak.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Ideale Zwarte Straler

Dat klopt. Ik bedoelde met straling het spectrum. Sorry voor de verwarring.

Reageer