afwasmachine

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 336

afwasmachine

mijn afwasmachine van het merk BEKO

" meet" hoe vuil de afwas is om zo een aangepast programma te kiezen nu is mijn vraag: hoe weet mijn afwasmachine hoe vuil de vaat is?
one day you will know

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: afwasmachine

Ik vermoed met een sensor die de troebelheid van het water meet. Een lichtgevende diode (led) en een fotocel, die de hoeveelheid door het water doorgelaten licht van die led meet. Neemt de troebelheid nog toe, dan wordt er nog steeds vuil van de afwas gehaald. Blijft de troebelheid constant, dan wordt de afwas schoon verklaard en kan het naspoelen beginnen. Wat slimme software doet de rest.

Berichten: 12.262

Re: afwasmachine

Iets dergelijks inderdaad. Voor zover ik weet wordt hetzelfde principe gebruikt in wasmachines voor kleding zodat de machine weet wanneer het wasproces 'klaar' is en overgegaan wordt naar naspoelen en centrifugeren. 
 
Veel nut heeft het allemaal niet, maar het kan apparaten voorzien van een beter energielabel als er een soort 'standaard vuile vaat' gebruikt wordt waarbij het apparaat kan besluiten voortijdig het wassen te stoppen en zo energie te besparen. Het is een kwestie van de EU die een of andere standaard bedenkt, en bedrijven die vervolgens betere labels willen halen op basis van tests. 
 
Het is een beetje te vergelijken met hoe men brandstofverbruik van auto's meet: zonder rechter buitenspiegel want die is niet verplicht als je een binnenspiegel met zicht door de achterruit hebt, en allen naden afgeplakt en dergelijke. 
Victory through technology

Reageer