[scheikunde] Meerdere component destillatie + programma

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 65

Meerdere component destillatie + programma

Hallo allen,
 
Ik vroeg me af of iemand een titel van een boek of een andere informatiebron heeft, waarin staat beschreven hoe je over meerdere componenten (> 2) een destillatie kan verrichten?
 
Daarnaast vroeg ik me af of het mogelijk is om met een programma dit te berekenen/controleren?
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Meerdere component destillatie + programma

...hoe je over meerdere componenten (> 2) een destillatie kan verrichten?
Wat bedoel je precies met verrichten ?
Met de hand berekenen? Dat zal waarschijnlijk niet lukken.
 
Over welke componenten gaat het precies en in welke producten wil je die scheiden?

Berichten: 65

Re: Meerdere component destillatie + programma

Pinokkio schreef: Wat bedoel je precies met verrichten ?
Met de hand berekenen? Dat zal waarschijnlijk niet lukken.
 
Over welke componenten gaat het precies en in welke producten wil je die scheiden?
Als er twee componenten zitten in het vat die je wilt gaan destilleren. krijg je een top en een bodem product. Waar het topproduct de vluchtigste component is, maar ook klein beetje van de mindere vluchtige component. De fracties van de componenten (vluchtig en minder vluchtig) kan je berekenen met de McCable-Thiele diagram. 
 
Nu vroeg ik me af stel je hebt een vat met bijvoorbeeld 4 componenten. Hoe kan je dan berekenen welke fracties van de componenten er in het top product zitten? Is hier een bepaalde manier voor om dit te berekenen? of d.m.v. een programma/software?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Meerdere component destillatie + programma

Het is me nog steeds niet duidelijk welke componenten je wilt scheiden door destillatie.
 
Als je een mengsel van A, B, C en D wilt scheiden bepaal je zelf welk top- en welk bodemproduct je wilt. Bijvooirbeeld A in de top en de rest in de bodem (of A & B in de top en de rest in de bodem, of ....)
Behalve A zal er natuurlijk ook een beetje B en zelfs eventueel wat C en D in de top zitten, en een beetje A in de bodem. Hoeveel kun je ook weer zelf beïnvloeden door keuze van aantal schotels en reflux ratio.
 
Om wat te schatten met de hand kun je googlen met bijvoorbeeld:
distillation pseudo binary
distillation light key heavy key
distillation Hengstebeck
distillation Lewis Matheson
distillation Fenske Underwood Gilliland
 
Er zijn een paar goede process simulators vrij beschikbaar op internet (open source) zoals:
ChemSep: http://www.chemsep.org/downloads/index.html
DWsim: https://sourceforge.net/projects/dwsim/
 
Die kun je gratis en volkomen legaal downloaden en op je PC installeren.

Berichten: 65

Re: Meerdere component destillatie + programma

Pinokkio schreef: Het is me nog steeds niet duidelijk welke componenten je wilt scheiden door destillatie.
 
Als je een mengsel van A, B, C en D wilt scheiden bepaal je zelf welk top- en welk bodemproduct je wilt. Bijvooirbeeld A in de top en de rest in de bodem (of A & B in de top en de rest in de bodem, of ....)
Behalve A zal er natuurlijk ook een beetje B en zelfs eventueel wat C en D in de top zitten, en een beetje A in de bodem. Hoeveel kun je ook weer zelf beïnvloeden door keuze van aantal schotels en reflux ratio.
 
Om wat te schatten met de hand kun je googlen met bijvoorbeeld:
distillation pseudo binary
distillation light key heavy key
distillation Hengstebeck
distillation Lewis Matheson
distillation Fenske Underwood Gilliland
 
Er zijn een paar goede process simulators vrij beschikbaar op internet (open source) zoals:
ChemSep: http://www.chemsep.org/downloads/index.html
DWsim: https://sourceforge.net/projects/dwsim/
 
Die kun je gratis en volkomen legaal downloaden en op je PC installeren.
 
Het is een mix tussen monochloorbenzeen, 2,6-difluorobenzamide, Na2SO4 of Na2SO3, water.

bedankt in ieder geval voor je reactie! zal kijken hoever het me brengt. Aangezien 2,6-difluorobenzamide een lastige stof is die vaak niet in de database staat van de programma's.
 
Dankje!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Meerdere component destillatie + programma

2,6-difluorobenzamide is een vaste stof met een smeltpunt van 145 oC en ook Na2SO4 en Na2SO3 zijn vaste stoffen die niet zullen verdampen en dus niet overdestilleren.

Berichten: 12.262

Re: Meerdere component destillatie + programma

Het is lastig om hieraan te rekenen voor mengsels met meer dan 2 vluchtige stoffen gezien je een schotelgetal moet weten voor die stoffen in jouw opstelling. 
 
Maar over die natriumzouten hoef je je geen zorgen te maken, die verdampen echt niet. 
 
Feitelijk houdt je alleen chloorbenzeen en 2,4 bezofluoramide over als mogelijke stoffen die je over kunt destilleren, die hebben een fors verschil in kookpunt, en mits ze geen azeotroop vormen (weet ik niet zeker) zouden ze eenvoudig te scheiden moeten zijn - wellicht met simpele destillatie en zo niet met een vigreux kolommetje ertussen. 
Victory through technology

Reageer