[biologie] Genetica: gekoppelde genen: toelatingsexamenvraag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 31

Genetica: gekoppelde genen: toelatingsexamenvraag

De vraag luidt:
 
Hoeveel genotypisch verschillende gameten worden er geproduceerd door een individu met het genotype AaBbccDd als de genen onafhankelijk overerven en als de genen een gekoppelde overerving vertonen zonder crossing-over?
 
        ONAFHANKELIJK             GEKOPPELD

A)              8                                       8

B)              8                                       2

C)            16                                       2

D)            16                                       8
 
Gekoppeld = 2 aangezien hier de gameten ABcD en abcd worden gevormd doordat de genen op één gen liggen en dus samen worden overerft. Maar ik kan er maar niet aan uit hoe ik aan de hoeveelheid gameten kan komen bij onafhankelijke overerving. Op school gaat het immers maar tot dihybride kruising.
 
Bij dihybride kruisingen zei onze leerkracht dat we gameten moeten maken met alle mogelijke combinaties, zoals: AaBb --> AB, Ab, aB, ab

          aabb --> enkel ab
 
Maar hoe maak je hier nu je gameten als je méér dan 2 soorten allelen hebt?

Ik zat hier afgelopen 20 min over na te denken en kwam (bij toeval) bij één redenering die me het getal 8 (juist) opleverde maar weet niet of het juist is.
AaBbccDd

--> Tussen A(a) en B(b) kan je 4 mogelijke gameten maken.

--> Tussen B(b) en c(c) kan je 2 mogelijke gameten maken

--> Tussen c(c) en D(d) kan je opnieuw 2 mogelijke gameten maken

      --> zo kom ik op het totaal van 8 gameten, is deze redenering juist?

Berichten: 383

Re: Genetica: gekoppelde genen: toelatingsexamenvraag

Het gaat hier inderdaad om dihybride kruising en je antwoord is juist. Onafhankelijk = ABcD, ABcd, Abcd, AbcD, abcd, abcD, aBcD en aBcd en gekoppeld is, zoals je zegt, ABcD en abcd.
Maar hoe komt dit? Wat is het verschil tussen onafhankelijk en gekoppeld? Waar liggen de genenparen in elk van beide situaties? Wat zijn genen en wat zijn chromosomen?

Berichten: 7.068

Re: Genetica: gekoppelde genen: toelatingsexamenvraag

Ik zat hier afgelopen 20 min over na te denken en kwam (bij toeval) bij één redenering die me het getal 8 (juist) opleverde maar weet niet of het juist is.
AaBbccDd
--> Tussen A(a) en B(b) kan je 4 mogelijke gameten maken.
--> Tussen B(b) en c(c) kan je 2 mogelijke gameten maken
--> Tussen c(c) en D(d) kan je opnieuw 2 mogelijke gameten maken
      --> zo kom ik op het totaal van 8 gameten, is deze redenering juist?
Het antwoord is juist, maar de redenatie niet.

Stel je hebt AaBbccDd (ongekoppeld) en je gaat een gameet maken. In die gameet moet dus een 'a', een 'b', een 'c' en een 'd' zitten.
Hoeveel mogelijkheden heb je bij het kiezen van een 'a'? 2 (want A of a)
Hoeveel mogelijkheden heb je bij het kiezen van een 'b'? 2 (want B of b)
Hoeveel mogelijkheden heb je bij het kiezen van een 'c'? 1 (alleen c)
Hoeveel mogelijkheden heb je bij het kiezen van een 'd'? 2 (want D of d)
Het totaal aantal mogelijkheden is het product van deze mogelijkheden (dus 8).

Berichten: 31

Re: Genetica: gekoppelde genen: toelatingsexamenvraag

Daaf schreef: Het gaat hier inderdaad om dihybride kruising en je antwoord is juist. Onafhankelijk = ABcD, ABcd, Abcd, AbcD, abcd, abcD, aBcD en aBcd en gekoppeld is, zoals je zegt, ABcD en abcd.

Maar hoe komt dit? Wat is het verschil tussen onafhankelijk en gekoppeld? Waar liggen de genenparen in elk van beide situaties? Wat zijn genen en wat zijn chromosomen?
AaBbccDd

Bij onafhankelijk zitten de genen op verschillende chromosomen terwijl ze bij gekoppeld op dezelfde chromosomen zitten. Bij gekoppeld zitten genenparen ABcD en abcd dus allebei op twee homologe chromosomen en bij onafhankelijk zitten de genen telkens op andere chromosomen.
 
Ik denk dat ik het snap, je hebt alle mogelijke combinaties met A en a gemaakt in de gameten. Ik was in de war met die c en d erbij want op school ga je niet verder dan kruisingen van de vorm AaBb wat de gameten AB, Ab, aB en ab geeft. Maar ik denk dat dat dus hetzelfde principe geeft bij de vorming van gameten.
EvilBro schreef: Het antwoord is juist, maar de redenatie niet.

Stel je hebt AaBbccDd (ongekoppeld) en je gaat een gameet maken. In die gameet moet dus een 'a', een 'b', een 'c' en een 'd' zitten.

Hoeveel mogelijkheden heb je bij het kiezen van een 'a'? 2 (want A of a)

Hoeveel mogelijkheden heb je bij het kiezen van een 'b'? 2 (want B of b)

Hoeveel mogelijkheden heb je bij het kiezen van een 'c'? 1 (alleen c)

Hoeveel mogelijkheden heb je bij het kiezen van een 'd'? 2 (want D of d)

Het totaal aantal mogelijkheden is het product van deze mogelijkheden (dus 8).
 
Dankjewel voor je reactie. A.d.h.v. Daafs en jouw reactie snap ik het nu denk ik via beide manieren om het aantal gameten te bepalen want bij de gameten die Daaf heeft bepaald zie je ook dat je slechts één mogelijkheid hebt met de c maar twéé met de andere allelen (omdat je maar één c hebt zoals je zei) en dan de productregel om het aantal mogelijkheden te verkrijgen.
 
Dankjulliewel allebei.

Berichten: 383

Re: Genetica: gekoppelde genen: toelatingsexamenvraag

Ik moet hier even iets rechtzetten: ik zei dihybride maar het moet polyhybride zijn natuurlijk!

De kans op de mogelijke allelenparen = het product van de kans van elk van de allelenparen t.o.v. zichzelf

Reageer