[wiskunde] Asymptoten van een rationale functie: toelatingsexamen gnk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 31

Asymptoten van een rationale functie: toelatingsexamen gnk

Dag iedereen
 
Ik zit vast met een vraag van het toelatingsexamen (tand)arts, nuja ik zie niet echt wat ik fout zou hebben gedaan na vele keren nachecken.
 
De vraag vinden jullie hier:
Naamloos.png
Naamloos.png (272.4 KiB) 356 keer bekeken
 
Mijn oplossingsmethode zie je in de bijlage. Ik heb de werkwijze door (al sinds het begin van de oefening): asymptoten bepalen en snijpunt zoeken met stelsel maar ik kom als schuine asymptoot de hele tijd y = -2x - 1 uit terwijl het y = -2x + 1 moet zijn. Als iemand ziet waar ik fout zit, ik ben je alvast dankbaar. :)
 
Alvast bedankt!
Bijlagen
Naamloos.png
Naamloos.png (17.17 KiB) 349 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Asymptoten van een rationale functie: toelatingsexamen gnk

Bedenk dat -2x+1 = -(2x-1). Wat levert dat op als je het functievoorschrift van f uitwerkt? Wat is dan de scheve asymptoot, dus wat is dan het juiste antwoord?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Asymptoten van een rationale functie: toelatingsexamen gnk

In je rekenwerk vind je m = -2 (als rico), maar verderop schrijf je toch 2x+1 voor mx+q, terwijl m dus -2 was...?
 
Verder lijkt dit me meer een denk- dan een rekenvraag: de asymptoten kan je gewoon 'aflezen' uit het voorschrift van f:
- er is een verticale in x = 1;
- voor x (voldoende) groot wordt 1/(x-1) (voldoende) klein; f neigt voor grote x dus naar -2x+1, de schuine asymptoot.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer