Doorbuiging driezijdig ingeklemde plaat

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Doorbuiging driezijdig ingeklemde plaat

Hallo allemaal, 
 
Ik ben momenteel bezig met mijn stage, waarbij ik een opdracht heb gekregen met betrekking tot de doorbuiging van de wanden van een rechhoekige bak. 

De wanden zijn in deze situatie aan de onderkant en de zijkanten ingeklemd en ze worden belast met een hydrostatische belasting (naar beneden toe lineair toenemende verdeelde belasting).
 
De wanden zijn vervolgens versterkt door vier balkroosters die om de bak heen zijn geplaatst. Dit rooster is op dezelfde manier driezijdig ingeklemd.
 
Kan iemand mij helpen aan een formule of een benadering waarmee ik de doorbuiging van een dergelijke wand/een dergelijk rooster kan berekenen? 
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Doorbuiging driezijdig ingeklemde plaat

Opmerking moderator

verplaatst naar constructie-en sterkteleer
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Doorbuiging driezijdig ingeklemde plaat

Mogelijk heb je wat aan dit paper:  
 

Berichten: 854

Re: Doorbuiging driezijdig ingeklemde plaat

tekening? van de constructie en welk materiaal wil je gebruiken  balkenrooster is meer een kreet die je in de betonbouw gebruikt

Berichten: 3

Re: Doorbuiging driezijdig ingeklemde plaat

Dankjewel voor de reacties, ik heb een afbeelding bijgevoegd ter verduidelijking. Ik ben bij dit vraagstuk vooral geïnteresseerd in de doorbuiging van de gehele wand met rooster, niet de doorbuiging van de stukken wand tussen het rooster door. De binnenbak is gemaakt van kunststof en het rooster bestaat uit stalen kokers. 
Rooster.JPG
Rooster.JPG (106.03 KiB) 922 keer bekeken

Berichten: 854

Re: Doorbuiging driezijdig ingeklemde plaat

zit er ook een bodemplaat van staal in?
 
voor een eenvoudige berekening zou je kunnen beginnen met een 2d berekening en de vervorming van de stalen ringen bepalen
Als je de kunststof binnenbak verwaarloost zal je er niet ver naast zitten
 
als er een in zijn eigen vlak stijve bodemplaat in zit hebben de verticale spijlen invloed
anders zijn het meer afstandhouders

Berichten: 3

Re: Doorbuiging driezijdig ingeklemde plaat

Er zit inderdaad een stijve bodemplaat onder de constructie. Het is me gelukt om de wand door te rekenen alsof het een aantal tweezijdig ingeklemde balken zijn. Deze berekening week echter veel af van simulatieresultaten, dus ik ben nu op zoek naar een andere manier om dit probleem te benaderen.

Berichten: 854

Re: Doorbuiging driezijdig ingeklemde plaat

Als het met de hand moet verdiep je dan eens in op de methode van Cross,
 
1 ligger is te simpel je moet minimaal 1 ring pakken.
 
de stijve bodem heeft invloed die neemt een deel van de belasting uit de onderste ring(gen) op door de verticale spijlen

Reageer