[scheikunde] Massa borax berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 57

Massa borax berekenen

Kan iemand me helpen met dit?

Bereken de massa borax (M= 381,367 g/mol) die je moet afwegen om analytisch 100,0 mL +- 0,05 M te bereiden

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Massa borax berekenen

  1. 0,05 M betekent 0,05 mol/L. Je hebt  geen liter nodig, maar slechts 100 mL . Hoeveel mol borax ga je dus nodig hebben? (antwoord: Z mol borax)
  2. molmassa borax 381,367 g/mol, dus 1 mol borax weegt 381,367 g.   Wat is dan de massa van Z mol? (antwoord: Y gram borax)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 57

Re: Massa borax berekenen

Klopt 1,90683 g?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Massa borax berekenen

nee gezien je zoveel nooit nauwkeurig kan afwegen. altijd afronden op significante cijfers en met een boven weger is dat doorgaans 1 decimaal en een analytische balans 3 decimalen
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 57

Re: Massa borax berekenen

Voor de analytische balans is het dan 1,907g?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Massa borax berekenen

Dori123 schreef: Voor de analytische balans is het dan 1,907g?
Barry gaf het ook al aan maar dat zal niet lukken. Bij het maken van een analytische oplossing mag de weging niet te lang duren, de stof moet zo kort mogelijk in contact komen met de lucht en bovendien zal met het heen en weer spatelen de kans op morsen groot zijn en moet je opnieuw beginnen.
 
Gebruikelijk is een marge te nemen van ongeveer 10%. Je weegt dus ergens tussen de 1,8 en 2,0 g af maar leest dit wel af in 5 cijfers. (vier achter de komma.) Je brengt dit kwantitatief over naar je maatkolf, lost op en vult aan en berekent dan de molariteit in vier significante cijfers.
 
Het gaat er dus om dat je de molariteit heel precies weet en dat deze in de grootte orde moet zijn van 0,05 M

Reageer