Springen naar inhoud

troeteleik


  • Log in om te kunnen reageren

Poll: troeteleik (12 gebruiker(s) hebben cast gestemd)

Laten staan of niet?

  1. Boom kappen, 3,5 miljoen besparen (2 stemmen [16.67%])

    Percentage van stemmen: 16.67%

  2. Boom laten staan (6 stemmen [50.00%])

    Percentage van stemmen: 50.00%

  3. Boom kappen, voor 3,5 miljoen nieuw eikenbos aanleggen (4 stemmen [33.33%])

    Percentage van stemmen: 33.33%

Stem Gasten kunnen niet stemmen

#1

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 47446 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 oktober 2018 - 16:43

Op de snelweg A58 ten zuiden van Breda, tussen knooppunten Galder en St. Annabosch staat al sinds de aanleg een oude eikenboom in de middenberm. D.w.z., de weg is om de toen (1968) al meer dan 100 jaar oude boom heen aangelegd. 

 

troeteleik.jpg

(foto van google streetview)

 

Een m.i. unieke verschijning, en mijn kinderen noemden die boom al snel  "de dapperste boom van Nederland". Moet àlles nou werkelijk aan de kant voor die rot-auto? Is  3,5 miljoen te veel voor een soort van monument in de strijd van asfalt tegen leven? 

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 47446 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 oktober 2018 - 17:50

Wereldwijd zijn er wel meer dappere bomen:

 

treeinroad.jpg

 

http://howwedrive.co...raffic-calming/

 

 

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

Rhiannon

    Rhiannon


  • >1k berichten
  • 3279 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 oktober 2018 - 17:57

Boom gewoon laten staan! Gisteren heeft hij nog een prijs gewonnen als 'eerste Nederlandse boom van het jaar', en dan nu op de nominatie om te worden gekapt? Ik las het vandaag in de krant en ben mordicus tegen.

 

Die boom is 180 jaar oud, zoals in de krant staat: 'heeft zowel de Eerste als de Tweede Wereldoorlog overleefd, heeft de snelweg zien komen en bood schaduw aan koningin Wilhelmina toen zij op 3 mei 1944 op Landgoed Anneville verbleef'. In het geboortejaar (1838) van het jonge eikje werd Artis opgericht en kregen we een nieuw Burgerlijk Wetboek. De boom heeft verder o.a. meegemaakt:

- de eerste spoorlijn tussen Haarlem en Amsterdam

- de drooglegging van de Haarlemmermeer

- de afschaffing van de slavernij

- de oprichting van de Vereniging tegen de Kwakzalverij

- de eerste Elfstedentocht

en zo kan ik nog veel langer doorgaan.

 

Maar... er is hoop: minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft gezegd dat ze met andere betrokkenen blijft zoeken naar een manier om de monumentale boom te redden. ,,We hebben nog geen goede betaalbare oplossing gevonden, maar de verkiezing laat opnieuw zien hoe groot de betrokkenheid is en hoe breed de wens om de boom te sparen."

 

Die 3.5 miljoen kan best betaald worden uit de bespaarde dividendbelasting.


Wereldwijd zijn er wel meer dappere bomen:

 

 

 

 

Zeg dat wel Jan, ook deze is heel dapper.

 

boom met weg.jpg

Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

#4

Bladerunner

    Bladerunner


  • >250 berichten
  • 633 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2018 - 21:21

Google eens op "bredere wegen geen oplossing". Je komt het ene verhaal na het andere tegen. Per saldo schiet je helemaal niks op met meer of bredere wegen. En dat is precies de reden waarom deze eik weg zou moeten. Straks is hij misschien weg maar de files blijven want het enige wat je er mee doet is meer verkeer genereren en opstoppingen bij de rand van de stad waar de wegen vanzelfsprekend steeds smaller worden.

Dat "zoeken naar een oplossing" is dus bullshit. De oplossing is deze situatie laten zoals het is en ergens anders de infrastructuur verbeteren.


#5

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 10692 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 oktober 2018 - 00:55

3.5 miljoen is wel een behoorlijk bedrag - waarom is het zo duur om de weg zodanig aan te leggen dat de boom in de middenberm kan blijven staan?

 

Aan de foto te zien moet er sowieso de nodige afstand tussen de rij richtingen zijn in die situatie, gezien de steunpilaar van het viaduct die ook in de middenberm ankert. 

 

Qua 'dappere bomen' maakt het natuurlijk wel een verschil in de situatie: Die midden op een kleine langzame weg staan, en bomen zo groot dat je er een tunnel doorheen kunt hakken hebben we hier niet echt. 

 

Zaak is natuurlijk wel dat het een beetje veilig moet kunnen - zeker op een autosnelweg moet zo'n boom achter/tussen de geleiderails staan. Doe je dat niet dan krijg je vanzelf een keer een aanrijding met zo'n boom en met een beetje pech is dat een aimabel gezinnetje en is degene die de boom liet staan opeens een kindermoordenaar. 

Victory through technology

#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 47446 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 oktober 2018 - 06:50

waarom is het zo duur om de weg zodanig aan te leggen dat de boom in de middenberm kan blijven staan?

 

 

Omdat dat viaduct er zo dicht bij ligt .

 

via.JPG

 

Als dat viaduct moet blijven moet voor verbreding onder dat viaduct de middenberm worden versmald. Maar dat zou een veel te korte S-slinger in de weg tussen boom en viaduct betekenen, want die boom staat maar een 50 m van dat viaduct vandaan.

 

pijlers.PNG

 

Dus moet er een nieuw viaduct komen, waarvan de pijlers aan de zijkanten een paar meter verder naar buiten staan 

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#7

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 10692 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 oktober 2018 - 13:40

Ah, het vervangen of aanpassen van dat viaduct zal inderdaad wel prijzig worden. Anderzijds zie je dat probleem wel vaker met wegverbredingen en laat men soms gewoon een stukje 'zonder vluchtstrook' - afhankelijk van hoe druk die weg is en of er veel voorrangsvoertuigen langs moeten lijkt me dat ook nog een optie. 

Victory through technology





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures