[natuurkunde] Omtreksnelheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 39

Omtreksnelheid

Hallo!
 
Zou iemand me kunnen helpen met deze oefening? Ik heb met deze leerstof nog wat problemen en weet niet hoe ik hieraan moet beginnen.
 
Een persoon neemt plaats tegen de wand van een ton. Deze ton (rotor) begint te draaien. Na een tijdje gaat de bodem van de rotor naar onder. Bereken de minimale omtreksnelheid van de rotor (R=3) opdat de persoon zou blijven hangen. De statische wrijvingscoëfficient tussen wand en kleding is 0,4. Is de nodige omtreksnelheid dezelfde voor een persoon van 50kg als voor een persoon van 100 kg?
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Omtreksnelheid

bereken met welke (zwaarte)kracht deze persoon naar beneden getrokken wordt.
 
De wrijvingskracht (naar boven gericht) zal dan minstens even groot moeten zijn (nettokracht verticaal = 0, en dus geen verandering van snelheid)
 
en dan:
WannebeWiskundige schreef:  De statische wrijvingscoëfficient tussen wand en kleding is 0,4. 
 
Hoe groot moet dan de normaalkracht worden die de ton op het slachtoffer uitoefent, zodat de wrijvingskracht de eerder berekende gewenste grootte krijgt?
 
de rest zien we daarna wel
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 39

Re: Omtreksnelheid

Alvast bedankt voor uw antwoord!
 
Ik heb de berekeningen gedaan met als massa 50kg.
Als zwaartekracht heb ik 490,5N, deze heb ik dus gelijkgesteld aan de wrijvingskracht en dan ingevuld in in de formule van wrijvingskracht.
De normaalkracht is in dit geval 1226,25N.
 
Dus zover ben ik mee :)
Wat is de volgende stap?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Omtreksnelheid

die 1226 N is dus de minimale centripetaalkracht die zal moeten gaan optreden. 
 
Ken je een formule voor centripetaalkracht? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 39

Re: Omtreksnelheid

Ja heel erg bedankt! Ik heb het juiste antwoord gevonden!
 

Reageer