Invloed lengte/massa mens op ruimtevaart

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 16

Invloed lengte/massa mens op ruimtevaart

Hoi allen,
 
we weten allemaal dat de dinosauriers (helaas?) uitgestorven zijn. Hun massa zou daarbij, volgens sommige theorieën, een significante rol gespeeld hebben. De meeste dieren zijn geëvolueerd naar kleinere varianten.
 
Nu vroeg ik mij af hoe de lengte/massa/grootte van de mens invloed heeft op de hoogtechnologische ontwikkelingen die de mensheid ontdekt heeft. Als voorbeeld denk ik aan ruimtevaart.
 
Enerzijds zou je kunnen zeggen dat, moest de mens kleiner zijn, bijvoorbeeld de grootte van een kip, een raket niet zo groot zou moeten zijn. Anderzijds zou dit er ook kunnen voor gezorgd hebben dat de mens niet in staat zou zijn om de nodige materialen te vervaardigen en te bewerken.
Het volume en massa van een huidige raket wordt ook grotendeels bepaald door de brandstof nodig om de atmosfeer te verlaten. Het verschil gewicht mens vs kip-mens, zou dan ook verwaarloosbaar zijn.
 
Een mens ter grootte van een walvis, zou dan echter weer problemen kunnen hebben met de spitstechnologie en het ontwerpen van toestellen om computerchips etc te ontwikkelen, en een dermate grote raket vereisen dat die misschien nooit van de grond zou kunnen komen.
 
Kortom, als we er vanuit gaan dat er geen gebrek is aan ruwe grondstoffen, geld geen rol speelt, dat overbevolking of onderbevolking geen probleem is, intelligentie een constante is, en dat de kip-mens en walvis-mens dezelfde mens-vorm hebben (2 handen, 2 voeten etc), wat zou dan, theoretisch gezien, de ideale grootte zijn voor een ruimteprogramma? Kleiner of groter dan onze huidige vorm?
 
Groeten,
digits

Reageer