Springen naar inhoud

Koude oorlog

• Log in om te kunnen reageren

Jdh01

Jdh01

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2018 - 18:24

Hi, ik vroeg mij af of hier iemand een goed voorbeeld kan geven van een Koude oorlog kwestie in Afrika? (Naast Angola)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1206 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2018 - 18:53

De staatsgreep van Ethiopië?

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 3279 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 oktober 2018 - 19:09

Opmerking moderator :

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

Bladerunner

Bladerunner

• >250 berichten
  • 633 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2018 - 20:24

Volgens mij zijn er geen koude oorlogen in Afrika. Een koude oorlog betekent immers dat er geen actuele gevechten plaatsvinden maar eerder politiek gekonkel en dreigementen. Gezien de vele daadwerkelijke conflicten blijft er volgens mij geen vierkante km meer over voor een koude oorlog.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 47446 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 oktober 2018 - 23:13

Zo'n beetje heel sub-Sahara Afrika is een koude-oorlog-speelveld geweest voor west tegen oost, al ging dat veelal heel wat subtieler dan in Angola. 

google eens africa and the cold war politics

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 10692 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 oktober 2018 - 00:49

Hoe koud een oorlog is, is tamelijk relatief. 

Tussen nato en ussr was het concept grofweg "geen atoombommen op elkaar gooien, en geen situaties laten ontstaan waaruit de perceptie bestaat dan 1 van de partijen op het punt staat dat te doen (Cuba crisis oid)".

Wat je meer ziet zijn proxy wars - eigenlijk al decennia. Conflicten in afrika zijn er een voorbeeld van, maar recenter ook de irak/iran oorlog en uiteraard die in syrie zijn proxy wars tussen rusland het 'het westen'... en nog een zooitje clubs die met beide weinig van doen hebben maar zich wel mengen in het conflict.  

Victory through technology

Bladerunner

Bladerunner

• >250 berichten
  • 633 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2018 - 01:57

Zo'n beetje heel sub-Sahara Afrika is een koude-oorlog-speelveld geweest voor west tegen oost, al ging dat veelal heel wat subtieler dan in Angola. 

google eens africa and the cold war politics

Volgens mij is het zoals Benm zegt: Het gaat in Afrika vooral over die proxy wars. Afrika werd eerder meegesleept in de koude oorlog tussen de USA en de USSR. Een koude oorlog tussen twee landen in Afrika zoals we dat kennen tussen de USA en de USSR / Rusland heeft volgens mij nooit bestaan.

Also tagged with one or more of these keywords: geschiedenis

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures