Dwangstoornis/smetvrees

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 11

Dwangstoornis/smetvrees

Hallo, 

Ik ben een 29 jarige vrouw en heb 4 jaar last van smetvrees. Sinds het laatste jaar wordt het steeds erger. Ik durf bijna niks aan te raken en als ik iets aanraak, wil ik gelijk mijn handen wassen. Ik vind mensen een hand geven ook vies of deurklinken of knopjes vermijd ik ook liever. Het gaat nog veel verder en het wordt alleen maar erger. EMDR en cognitieve therapie heeft niks geholpen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en die het ook hebben gehad of hebben en mij tips kunnen geven? 

 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Dwangstoornis/smetvrees

Beste Riffia -sisi
Dat je last hebt van smetvrees vind ik heel erg voor je.
Ik denk eerlijk gezegd dat het valt onder de fobie.
Een fobie is een angstgevoel voor iets waar normale mensen geen angst voor hebben.
Ik heb zelf last van een agorafobie (pleinvrees)
Het enige wat ik je kan aanraden is contact op te nemen met een psychiater en te vragen naar medicijnen die je smetvrees kunnen verminderen.
Veel sterkte toegewenst van Aad.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Dwangstoornis/smetvrees

Er zit ook een dwangmatige component aan, namelijke het onnodige handen wassen.
 
Je schrijf dat je cognitieve therapie hebt gehad, maar beter is de combinatie van cognitieve en gedragstherapie.

Berichten: 11

Re: Dwangstoornis/smetvrees

Professor Puntje schreef: Er zit ook een dwangmatige component aan, namelijke het onnodige handen wassen.
 
Je schrijf dat je cognitieve therapie hebt gehad, maar beter is de combinatie van cognitieve en gedragstherapie.
Ja dat bedoel ik eigenlijk. Ik moest me blootstellen aan mijn angsten. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Dwangstoornis/smetvrees

Natuurlijk moet je je bloot stellen aan je angsten.
Maar dit moet je wel geleidelijk aan doen.
Besef alsjebliefd dat bacterien in verre weg van de meeste gevallen juist goed zijn voor je gezondheid.
Aad

Berichten: 11

Re: Dwangstoornis/smetvrees

aadkr schreef: Natuurlijk moet je je bloot stellen aan je angsten.
Maar dit moet je wel geleidelijk aan doen.
Besef alsjebliefd dat bacterien in verre weg van de meeste gevallen juist goed zijn voor je gezondheid.
Aad
Bedankt voor het reageren. In het begin van mijn smetvrees was het vooral dat ik bang was voor bacterien. Nadat ik ben gaan lezen over bacterie, heb ik die angst een beetje losgelaten. waar ik nu vooral bang voor ben is ontlasting, vogel/hondenpoep en menstruatiebloed. Ik durf ook bijna niet naar buiten omdat ik bang ben voor vogel/hondenpoep. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Dwangstoornis/smetvrees

Beste Riffia-sisi
Voor besmetting door ontlasting en door vogel/hondepoep en menstruatiebloed hoef je niet bang te zijn.
Ik kan je garanderen dat deze besmetting nooit zal ontstaan.
Met vriendelijke groet,\
Aad

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Dwangstoornis/smetvrees

Als je niet normaal meer kunt leven is het hoog tijd professionele hulp in te schakelen.

Berichten: 11

Re: Dwangstoornis/smetvrees

aadkr schreef: Beste Riffia-sisi
Voor besmetting door ontlasting en door vogel/hondepoep en menstruatiebloed hoef je niet bang te zijn.
Ik kan je garanderen dat deze besmetting nooit zal ontstaan.
Met vriendelijke groet,\
Aad
Hoe weet je dat? 

ik wordt al hysterisch als ik het zie, laat staan ermee in aanraking kom. 
Professor Puntje schreef: Als je niet normaal meer kunt leven is het hoog tijd professionele hulp in te schakelen.
 
ik zou niet weten welke hulp

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Dwangstoornis/smetvrees

Probeer er eens over te praten met een psychiater.
Hoe ik dat weet? Een kestie van een beetje logisch nadenken.
Dus als je in werkelijkheid in aanraking komt met ontlasting of vogel/hondepoep of menstruatiebloed , dan is het afdoende je handen te wassen met unicura zeep.
Sterkte gewenst van aad

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Dwangstoornis/smetvrees

Hoe lang heb je die cognitieve gedragstherapie gedaan? Vond de therapeut ook dat het niet hielp?

Berichten: 11

Re: Dwangstoornis/smetvrees

Professor Puntje schreef: Hoe lang heb je die cognitieve gedragstherapie gedaan? Vond de therapeut ook dat het niet hielp?
Ik heb het niet zo lang gedaan omdat mijn angst veel te hoog was en de opdrachten niet durfde te doen. De psycholoog zei ook dat het niet hielp en dat een dagbehandeling misschien wel helpt. Ik weet alleen niet of dat wel echt gaat helpen aangezien cgt en emdr ook niet heeft geholpen. 

Berichten: 1.816

Re: Dwangstoornis/smetvrees

Sinds wanneer heb je dat en heeft het misschien met een sexuele ervaring of een andere traumatische ervaring  van vroeger te maken ? Smetvrees ed zijn vaak uitingen er van op wat latere leeftijd. Snap dat je dat niet hier neer zal zetten, maar geef het je ter overdenking.
LiA

Berichten: 11

Re: Dwangstoornis/smetvrees

Thionyl schreef: Sinds wanneer heb je dat en heeft het misschien met een sexuele ervaring of een andere traumatische ervaring  van vroeger te maken ? Smetvrees ed zijn vaak uitingen er van op wat latere leeftijd. Snap dat je dat niet hier neer zal zetten, maar geef het je ter overdenking.
Nee ik zou niet weten waardoor het zou kunnen komen. Ik heb het sinds 4 jaar maar het laatste jaar is het extremer geworden.
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Dwangstoornis/smetvrees

Riffia-sisi schreef: Ik heb het niet zo lang gedaan omdat mijn angst veel te hoog was en de opdrachten niet durfde te doen. De psycholoog zei ook dat het niet hielp en dat een dagbehandeling misschien wel helpt. Ik weet alleen niet of dat wel echt gaat helpen aangezien cgt en emdr ook niet heeft geholpen. 
 
In dat geval zou ik het nog niet opgeven. Als je de opdrachten niet durfde te doen dan heb je de therapie eigenlijk ook niet gevolgd. De "grap" is namelijk dat de opdrachten in het begin zó gemakkelijk moeten zijn dat je ze met een klein beetje ongemak kunt volbrengen. Gaandeweg als je er meer vertrouwen in krijgt worden dan steeds verdergaande opdrachten gegeven.

Gesloten