[wiskunde] Taak wiskunde verbeteren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 28

Taak wiskunde verbeteren

Beste mensen,

Ik zit in 5 ASO en moet de volgende oefeningen maken voor wiskunde over verzamelingen: https://imgur.com/a/qKP8nyp

Ik heb ze geprobeerd te maken, zie:xxxxxxxxxx  (oefening 1)

xxxxxxxxxxxxxxxxxx (oefening 2,3 en 4a)

 xxxxxxxxxxxxxxxxxxx  (oefening 4b)

Ik ben helemaal niet zeker over mijn uitkomst van oefening 2, 4a en 4b, ook twijfel ik over de uitkomsten van de andere oefeningen. Dus zou ik graag een verbetering willen hebben, gelieve ook de tekens( is gelijk aan, als en slechts als, hierdoor geldt) te verbeteren.

Alle reacties zijn welkom,

alvast bedankt.
 

Opmerking moderator

Links naar imgur verwijderd. De betreffende oefeningen zijn even verderop veiliger geüpload naar onze eigen site.
 
Bijlagen
45008456_731031840583641_6347782919834042368_n.jpg
45008456_731031840583641_6347782919834042368_n.jpg (122.74 KiB) 1337 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Taak wiskunde verbeteren

Het is voor de lezer handiger wanneer je de afbeeldingen in je berichtje zelf plaatst. Dat ziet er dan zo uit:
 
opdrachten.png
opdrachten.png (316.11 KiB) 1341 keer bekeken
 
En dat doe je m.b.v. "Uitgebreid bewerken" zo:
 
zo.png
zo.png (300.2 KiB) 1344 keer bekeken

Berichten: 28

Re: Taak wiskunde verbeteren

Professor Puntje schreef: Het is voor de lezer handiger wanneer je de afbeeldingen in je berichtje zelf plaatst. Dat ziet er dan zo uit:
 
Afbeelding opdrachten.png
 
En dat doe je m.b.v. "Uitgebreid bewerken" zo:
 
Afbeelding zo.png
Bedankt voor de uitleg. Ik zal nu aanpassen!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Taak wiskunde verbeteren

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 28

Re: Taak wiskunde verbeteren

Professor Puntje schreef: Het is voor de lezer handiger wanneer je de afbeeldingen in je berichtje zelf plaatst. Dat ziet er dan zo uit:
 
Afbeelding opdrachten.png
 
En dat doe je m.b.v. "Uitgebreid bewerken" zo:
 
Afbeelding zo.png
Jammer genoeg zijn die andere foto's te groot qua megabytes.

Berichten: 28

Re: Taak wiskunde verbeteren

Hier nog eens alle afbeeldingen op een rijtje( wel met een slechtere kwaliteit aangezien ik de bestanden kleiner moest maken):
 
a.jpg
a.jpg (115.64 KiB) 1337 keer bekeken
opgaven
b.jpg
b.jpg (265.88 KiB) 1337 keer bekeken
oefening 1
c.jpg
c.jpg (249.29 KiB) 1337 keer bekeken
oefeningen 2, 3 en 4a
dd.jpg
dd.jpg (214.01 KiB) 1337 keer bekeken
oefening 4b

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Taak wiskunde verbeteren

Je bewijs van 1a is niet compleet. Je hebt enkel bewezen dat: X \ (A  [doorsnede] B)    [deelvan]   X\A  [vereniging]  X\B . 

Berichten: 28

Re: Taak wiskunde verbeteren

Professor Puntje schreef: Je bewijs van 1a is niet compleet. Je hebt enkel bewezen dat: X \ (A  [doorsnede] B)    [deelvan]   X\A  [vereniging]  X\B . 
Zeer bedankt voor uw antwoord. Dat heb ik inmiddels aangepast. Ik heb beide kanten bewezen met ⊊ , hierdoor volgt dat beide kanten gelijk zijn. Klopt toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Taak wiskunde verbeteren

Wat gebruik je daar voor tekentje?

Berichten: 28

Re: Taak wiskunde verbeteren

Professor Puntje schreef: Wat gebruik je daar voor tekentje?
Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Deelverzameling
Ik gebruik het symbool die ze hier gebruiken, dus geen strikte deelverzameling. Ah maar ik was over vraag 4 aan het schrijven, mijn excuses. Maar hoe kan ik dan die  [deelvan] omvormen tot = (vraag 1)?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Taak wiskunde verbeteren

HelpNeeder schreef: Zeer bedankt voor uw antwoord. Dat heb ik inmiddels aangepast. Ik heb beide kanten bewezen met ⊊ , hierdoor volgt dat beide kanten gelijk zijn. Klopt toch?
 
Ik heb het even vergroot, en dan zie je daar het teken voor een strikte deelverzameling wat hier juist niet van toepassing is...

Berichten: 28

Re: Taak wiskunde verbeteren

Professor Puntje schreef:  
Ik heb het even vergroot, en dan zie je daar het teken voor een strikte deelverzameling wat hier juist niet van toepassing is...
Oh, mijn excuses. Het zag er op mijn beeldscherm eruit alsof dat streepje er niet was  :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Taak wiskunde verbeteren

HelpNeeder schreef: Ah maar ik was over vraag 4 aan het schrijven, mijn excuses. Maar hoe kan ik dan die  [deelvan] omvormen tot = (vraag 1)?
 
Zie stelling 2:  https://nl.wikipedia.org/wiki/Verzameling_(wiskunde)#Eigenschappen_van_en_stellingen_over_verzamelingen

Berichten: 28

Re: Taak wiskunde verbeteren

Dus als ik het goed heb moet ik doen wat ik net zei over vraag 4( maar dan met het juiste teken), dus aantonen dat  X\A   [vereniging]  X\B  [deelvan]= X \ (A   [doorsnede] B) ? Dus als x is element van X \ (A   [doorsnede] B) dan x is geen element van A of x is geen element van B... klopt dit?

Berichten: 28

Re: Taak wiskunde verbeteren

HelpNeeder schreef: Dus als ik het goed heb moet ik doen wat ik net zei over vraag 4( maar dan met het juiste teken), dus aantonen dat  X\A   [vereniging]  X\B  [deelvan]= X \ (A   [doorsnede] B) ? Dus als x is element van X \ (A   [doorsnede] B) dan x is geen element van A of x is geen element van B... klopt dit?
sorry ik bedoelde "Dus als x is element van X\A    [vereniging]  X\B dan is x..",maar wat is x dan?

Reageer