Springen naar inhoud

Besmetting hepatitis

• Log in om te kunnen reageren

nami solomon

nami solomon

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2018 - 19:27

Dag iedereen! Ik heb een hele interessante vraag waar ik niet uit kom die voor mij even van belang is. Deze vraag vergt logica en na een discussie te hebben gehad ben ik nu in de war. Het verhaal gaat als volgt:

Je hebt een spuitje met een naald erop, waarmee je een hepatitis- postieve patient met de helft van de vloeistof injecteert. Je hebt alleen 1 spuitje en moet vervolgens nog een patient injecteren met dezelfde vloeistof. Je verwijdert de naald en plaatst een compleet nieuwe en steriele naald op het spuitje en injecteert de andere helft in een hepatitis-negatieve patient. Belangrijk om te weten is dat je de naald NIET optrekt bij het injecteren, de vloeistof dringt dus direct de patient binnen maar het bloed van de patient is nooit de spuit in gekomen. 

De vraag is of, nadat je de hepatitis-negatieve patient met dezelfde spuit maar andere naald inspuit, of deze dan wel besmet raakt met hepatitis. Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoorden!

Groet, Nami

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 4422 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 oktober 2018 - 23:50

Ik zou het risico willen nemen. Zo wie zo, als je dit van te voren weet, werk dan van schoon naar besmet en niet anders om (standaard werkwijze tegen kruisbesmettingen)

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 10694 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 november 2018 - 00:49

Tja, in de praktijk wil je dit natuurlijk nooit doen en gewoon twee aparte spuiten gebruiken. 

Maar als je het strict bekijkt lijkt me het risico bijzonder klein: de naald die je weggooit heeft enig volume, dus zelfs al zo er een minuscule hoeveelheid bloed van de eerste patient in terecht komen (door diffusie, of evt als gevolg van bloeddruk of wat dan ook) dan gooi je dat inclusief naald weg. 

Als je zeker weet dat 1 van de patienten niet besmet is begin je logischerwijs met die patient, maar ik ga er even niet van uit dat je dat weet. Bovendien is het ook van belang dat je geen andere ziektes overdraagt met deze methode (je kan bijvoorbeeld zeker weten dat iemand geen hepatitis heeft, maar ondertussen wel HIV positief is zonder daar wat van te merken). 

Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures