[scheikunde] proeven over cafeine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

proeven over cafeine

Hey,
 
Ik moet voor school enkele proeven over cafeine doen. Ik zelf heb er 2 kunnen vinden maar heb er 5 nodig. 
Kan iemand enkele tips geven wat voor proef ik kan doen over cafeine?
Alvast bedankt.
 
Jan

Berichten: 772

Re: proeven over cafeine

Veel hangt af van je opleidingsniveau, en welke apparatuur je tot je beschikking hebt. Zit je op een unversiteit/hogeschool, dan kun je caffeïne gaan opmeten met de HPLC. Dit is een klassieker in veel chemisch georiënteerde opleidingen. Indien je geen HPLC beschikbaar hebt, dan kun je ook eens kijken of er spectrofotometrische methodes ter bepaling van caffeine beschreven zijn in de literatuur. Misschien kun je ook iets met simpele papierchromatografie/TLC aanvangen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: proeven over cafeine

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
 
wellicht kan je ook kijken naar extractie methoden/middelen en verschillende bronnen van cafeïne
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3

Re: proeven over cafeine

NW_ schreef: Veel hangt af van je opleidingsniveau, en welke apparatuur je tot je beschikking hebt. Zit je op een unversiteit/hogeschool, dan kun je caffeïne gaan opmeten met de HPLC. Dit is een klassieker in veel chemisch georiënteerde opleidingen. Indien je geen HPLC beschikbaar hebt, dan kun je ook eens kijken of er spectrofotometrische methodes ter bepaling van caffeine beschreven zijn in de literatuur. Misschien kun je ook iets met simpele papierchromatografie/TLC aanvangen.
Ik wou TLC doen maar weet niet hoe ik eraan moet beginnen. Kan je misschien helpen?
Alvast bedankt.
De proeven die ik al heb:
-extraheren van cafeine uit koffie en fractie aan cafeine bereken in koffie(analytisch)
-kristalliseren van cafeine
- concentratie aan cafeine berekenen door het meten van de absorptie(analytisch)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: proeven over cafeine

heb je al gekeken op google voor tlc cafeïne? ik denk dat je daar meer dan voldoende informatie mee kan vinden
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 772

Re: proeven over cafeine

Er is inderdaad heel erg veel terug te vinden op het internet omtrent dit onderwerp. Kijk bevoorbeeld eens op de volgende link om een goed aanknopingspunt voor je experimenten te vinden.

http://course1.winona.edu/tnalli/spring05/209labs/expt3.pdf

Berichten: 3

Re: proeven over cafeine

ArcherBarry schreef: heb je al gekeken op google voor tlc cafeïne? ik denk dat je daar meer dan voldoende informatie mee kan vinden
Heb ik gedaan. Maar krijg niet genoeg info om aan de proef te beginnen. Werkwijze staat er nooit bij waardoor ik niet weet wat ik moet doen. Meestal wordt er enkel info gegeven waarvoor het gebruikt wordt.

Berichten: 772

Re: proeven over cafeine

Bekijk eens de link die ik gisteren postte. Daarbij staat wel een methode (laboratory procedures) uitgeschreven.

Reageer