Springen naar inhoud

TI 84 standaardafwijking

• Log in om te kunnen reageren

ABTTh

ABTTh

• >100 berichten
  • 212 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2018 - 14:31

Als ik volgende lijst hebt (zelf verzonnen)

punten: 1 , 2 , 3 , 4 , 5

leerling: 1 , 3 , 3 , 2 , 1

Als ik dit ingeef en dan via STAT > CALC > 1-Var Stats ga, krijg ik voor de standaardafwijking S = 1,197 en sigma = 1,136, beide gebruiken toch dezelfde waardes? Of is de sigma meer diepgaand ivm de "echte populatiestandaardafwijking" mbt de normaalverdeling?

En als ik via TESTS >  LinRegTTest... ga krijg ik voor de standaardafwijking S = 1,14 hierbij heb ik X lijst als L1 en Y lijst als L2 en Freq = 1

Waarom krijg ik niet dezelfde waardes?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Xilvo

Xilvo

• >250 berichten
  • 475 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2018 - 15:08

De sigma die je noemt [1,136] is de standaardafwijking van deze getallen (populatie). Dit is de formule met 'n' in de noemer.

De standaardafwijking die je noemt [1,197] is de schatter voor de standaardafwijking van de populatie waarbij deze getallen slechts een steekproef uit een veel grotere populatie zijn. Dit is de formule met 'n-1' in de noemer.

Die 'linregttest' zal wel proberen een rechte door de punten te trekken. Ik ken deze rekenmachine niet dus daar kan ik niets over zeggen.

ABTTh

ABTTh

• >100 berichten
  • 212 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2018 - 21:32

De sigma die je noemt [1,136] is de standaardafwijking van deze getallen (populatie). Dit is de formule met 'n' in de noemer.

De standaardafwijking die je noemt [1,197] is de schatter voor de standaardafwijking van de populatie waarbij deze getallen slechts een steekproef uit een veel grotere populatie zijn. Dit is de formule met 'n-1' in de noemer.

Die 'linregttest' zal wel proberen een rechte door de punten te trekken. Ik ken deze rekenmachine niet dus daar kan ik niets over zeggen.

Aha, da klopt inderdaad!

Die linregttest ben ik wel benieuwd naar waarom de S hard kan afwijken itt de eerder genoemde functie. Soms kom ik de echte waarde uit en bij linregttest kom ik 20 keer groter uit.

De opties voor Var-Stats zijn:

List = L1

Freq = L2

en bij LinRegTTest

X-list = L1

Y-list = L2

Freq = 1

Ik kan het anders moeilijk uitleggen, tenzij ik u vraag om de virtuele rekenmachine van texas instruments van hun site zelf uit te proberen, maar dat is het ook niet waard denk ik.

Veranderd door ABTTh, 06 november 2018 - 21:33

Xilvo

Xilvo

• >250 berichten
  • 475 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2018 - 22:03

Nee daar heb ik weinig zin in :P .

Heb je niet een handleiding bij de rekenmachine gekregen waarin staat wat berekend wordt, met welke formules?

Dat lijkt mij de simpelste manier om hierachter te komen.

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures