Springen naar inhoud

Anaerobe vergisting - vorming van methaan

• Log in om te kunnen reageren

Bumblebeeee

Bumblebeeee

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2018 - 10:43

Hallo iedereen

Gisteren heb ik in de les gezien dat droge stof niet vergist. Samengevat vergist droge stof niet omdat de gistbacteriën niet kunnen groeien zonder H2O. Maar ik vraag me nu af of hier een andere reden voor is? Een meer chemische reden?

Je hebt bv volgende reactievergelijking:

CH3COO- + H2O --> CH4 + HCO3-

Wanneer je nu bijvoorbeeld H2O wegneemt, gaat de reactie niet meer door. Dit komt dan eigenlijk doordat je een reagens wegneemt, denk ik. En H2O is dan het beperkend reagens? Of is er een andere reden?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8474 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 november 2018 - 14:57

Dat is niet de reden waardoor de reactie niet plaatsvindt. De voornaamste reden is dat gist niet biologisch actief is zonder water. Hierdoor zijn de enzymen die nodig zijn voor deze reactie niet beschikbaar. Mocht je nou deze reactie uit willen voeren en op de een of andere manier alle benodigde enzymen in een droge stand actief weet te houden, dan zal het nog steeds niet plaatsvinden want je mist zoals correct opgemerkt inderdaad je water moleculen die nodig zijn voor deze reactie.

Het is echter niet het geval dat de voornaamste reden een chemische reden is, maar de afwezigheid van biologische activiteit.

"Meep meep meep." Beaker

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures