Is een schot in het voorhoofd mogelijk te overleven met een .50AE Desert Eagle?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Is een schot in het voorhoofd mogelijk te overleven met een .50AE Desert Eagle?

https://youtu.be/FvjqyqQyzgE

Beste experts ik keek deze videogame van scum. Ik hoop dat u deze even wilt kijken! Scrop gelijk naar 1 min 10 sec. Je ziet 2 mannen worden op 5 voet in het voorhoofd geschoten met een Gold titanium Desert Eagle 50AE nu ben ik zeer benieuwd hoe dit met een echte .50AE zijn werk zal doen op menselijke mannen! Wat zijn de overlevings kansen in deze 3 onderstaande individuele bereiken indien er gebruik gemaakt word van een 300 grain Jacket hollow point underwood kogel?

1. 6 meter

2. 3 meter

3. 150 cm?

Berichten: 39

Re: Is een schot in het voorhoofd mogelijk te overleven met een .50AE Desert Eagle?

niet echt een BM onderwerp, eerder forensic science. maar goed studies hebben overeenkomsten.
wetenschappelijk kan ik er niets over zeggen. ik kan je wel vertellen wat ik denk.
 
een schot van een 9 mm in het hoofd is te overleven, maar dan moet die gene veel geluk hebben. een 50 AE eagle heeft een veel grotere kogel en ik denk dat de impact ook groter is. het laat waarschijnlijk een veel grovere wond achter. 150 cm, en 3 meter zal de persoon wss wel dood zijn, 6 meter denk ik ook maar dan zou je moeten uitzoeken wat de snelheid van de kogel is en de maximale range enzovoort.

Berichten: 6

Re: Is een schot in het voorhoofd mogelijk te overleven met een .50AE Desert Eagle?

Dank voor je antwoord @Pietje2907

Is er een kans dat op alle 3 bereiken de persoon zal kunnen overleven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Is een schot in het voorhoofd mogelijk te overleven met een .50AE Desert Eagle?

Veel zal afhangen van het pad dat de kogel zal volgen en welke gebieden beschadigd worden. Statistisch gezien zal er altijd een kans zijn maar ik zal de proef niet op de som nemen
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 6

Re: Is een schot in het voorhoofd mogelijk te overleven met een .50AE Desert Eagle?

@archerbarry idee hoeveel procent gemiddeld per bereik het overleefd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Is een schot in het voorhoofd mogelijk te overleven met een .50AE Desert Eagle?

ik zal zeggen ga even rond zoeken op google, ik kwam al meteen uit op: http://neurosurgery.ucla.edu/cranial-gunshot-wounds
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Is een schot in het voorhoofd mogelijk te overleven met een .50AE Desert Eagle?

Tja, wat heet overleven?
 
Er zijn altijd uitzonderlijke situaties waarbij mensen fors hersenletsel overleven, soms met weinig blijvende effecten, soms slechts in een coma. 
 
Maar een kogel van dit kaliber, ook nog hollow point, gaat forse schade opleveren zolang je raak schiet, of het nou point blank of van 6 meter afstand is. Het effectieve bereik van een handvuurwapen is niet beperkt door de snelheid (of vertraging) van de kogel, maar door de kans je doel te raken met een schot: Het is vrijwel onmogelijk iemand trefzeker in het hoofd te schieten met een dergelijk pistool op zeg 100 meter afstand, maar als je raak schiet dan overleefd diegene het waarschijnlijk niet.
 
Iemand zonder enige ervaring met vuurwapens zal wellicht van 6 meter afstand het hoofd missen, maar als het doel is de ander te doden of in ieder geval uit te schakelen zou je eerder het hele magazijn op de torso leeg schieten. Dat lukt iedereen wel, zelfs als er een paar kogels mis gaan gaan er ook  wel een paar raak. 
 
Ik heb wel eens (legaal!) geschoten op een schietbaan. Met iets als een .45 op 10 meter afstand trefzeker iemand in het hoofd raken is lastig, in de torso niet echt. 
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Is een schot in het voorhoofd mogelijk te overleven met een .50AE Desert Eagle?

Dank voor je antwoord indien een ervaren vuurwapen bezitter met doe .50AE op deze 3 afstanden mij 1maal in het voorhoofd schiet hoeveel overlevings kans is er dan waarnschijndelijk per bereik?

1. 6 meter

2. 3 meter

3. 150 cm

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Is een schot in het voorhoofd mogelijk te overleven met een .50AE Desert Eagle?

Vanwaar deze fascinatie met bereiken? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Is een schot in het voorhoofd mogelijk te overleven met een .50AE Desert Eagle?

Als ie raak schiet dan denk ik dat de overlevingskans ongeacht de afstand nagenoeg nul zal zijn - en dat blijft zo tot een behoorlijk lange afstand, bij 20 meter kom je er weinig beter vanaf -als- iemand raak schiet, alleen is dat een stuk lastiger om te doen. 
 
Wat grofweg wordt aangehouden is dat je met een fatsoenlijk handpistool een doelwit kan raken (in de torso) op 50 meter afstand als je een zeer goede schutter bent, en die persoon stil blijft staan omdat ie bijvoorbeeld geen idee heeft dat er op hem geschoten gaat worden. Militair gezien is het bereik van een handvuurwapen vaak geschat op ca 25 meter, dat is door een soldaat die getrained is om te schieten, maar wel op een andere soldaat die door heeft dat hij in gevaar is en  niet stil blijft staan. 
 
Militair wordt wel geoefend met doelwitten die plotseling omhoog komen, ook met afstanden tot pakweg 20-30 meter. Tijdens dergelijke trainingen telt een schot in de torso overigens ook als 'raak'. Bij het nederlandse leger is het standaard pistool (sidearm) een glock 17, maar het maakt feitelijk niet zoveel uit voor het effectieve bereik: het probleem met bereik is vooral hoe goed je ermee kunt mikken. Uiteraard is er wel een verschil in hoe dodelijk een treffer is afhankelijk van het kaliber, maar dat verschil is feitelijk vooral van belang voor een treffer anders dan in het hoofd. 
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Is een schot in het voorhoofd mogelijk te overleven met een .50AE Desert Eagle?

Okee zoals in die game was het op 5 voet gedaan .zag er best grappig uit. Maar hoeveel mensen van de 1000 zouden dat kunnen overleven met medische hulp?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Is een schot in het voorhoofd mogelijk te overleven met een .50AE Desert Eagle?

Die medische hulp wordt pas interessant als je het uitzonderlijke geluk hebt gehad dat die kogel nèt geen cruciale schade aan de hersenen heeft veroorzaakt. 
 
Nogmaals, wat is de gedachte achter al deze onmogelijke vragen? Een game waarin naar jouw mening teveel of te weinig avatars een gewoonlijk dodelijk schot overleven? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Is een schot in het voorhoofd mogelijk te overleven met een .50AE Desert Eagle?

Daar is geen zinnig antwoord op te geven. Ik heb geen kennis van neurotrauma's, schotwonden of forensische pathologie, maar ik zou zeggen dat een schot in het voorhoofd waarschijnlijk sterfte tot gevolg heeft. Al mocht het slachtoffer het overleven, dan zal hij/zij waarschijnlijk permanent gedeeltelijke of volledige gehandicapt zijn. Volgens de American Association of Neurological Surgeons overleeft 90% schotwonden in het hoofd niet voordat ze in het ziekenhuis aankomen. Van die 10% die wél levend aankomt, sterft alsnog de helft in de operatiekamer. Maar kans op overleven is afhankelijk van vele factoren, waaronder de baan van het schot, het type ammunitie, het punt van inslag, de afstand tussen pistool en het hoofd, enzovoort. 
 
Moet wel zeggen dat ik ook twijfels heb bij de specifieke en gerichte manier van vragen. Ieder heeft natuurlijk zijn of haar eigen (perverse) interesses, dat is je goed recht. Maar aangezien er geen zinnig antwoord mogelijk is vanwege de vele invloedrijke factoren denk ik niet dat dit het juiste forum is om dit soort zaken te bespreken.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 12.262

Re: Is een schot in het voorhoofd mogelijk te overleven met een .50AE Desert Eagle?

Ik ga er maar even van uit dat de interesse puur is in het realisme van de game, bijvoorbeeld of een dergelijk schot altijd dodelijk hoeft te zijn of in sommige gevallen niet direct. 
 
Specifiek voorbeeld is een .50 caliber hollow point, iets dat je bij oorlogsvoering niet eens mag gebruiken (tegen personen), maar wel op de markt is voor politiediensten en in de VS ook particulieren. Het is het soort munitie dat er normaliter niet 'aan de andere kant uit komt', en als je daarmee in je hoofd geschoten wordt overleef je dat denk ik zeer zelden. 
 
Overigens is de reden dat men dergelijke munitie gebruikt bij de politie juist dat de kans klein is dat je dwars door een verdachte heen schiet en vervolgens een omstander raakt. 
 
Als ik had gedacht dat TS motieven zou hebben om iets in de praktijk te brengen zou ik er natuurlijk nooit op antwoorden. Ik denk echter niet dat dat het geval is aangezien het een compleet ongeschikt wapen is voor een terroristische aanslag of iets dergelijks. Ook voor een moord of iets dergelijks is zo'n .50 desert eagle niet echt een handig wapen gezien de gigantische knal die het maakt. 
 
Het is denk ik vooral een leuk wapen om outdoor mee te schieten op de schietbaan - indoor wil je dat niet eens gezien het kabaal zelfs met noodzakelijke gehoorbescherming. Verder is het vooral een 'hollywood wapen' - een tamelijk groot pistool dat veel kabaal maakt, maar buiten de VS heel zeldzaam is en zeer onwaarschijnlijk daadwerkelijk in handen te krijgen is. Absoluut geen wapen waar ook maar enige crimineel mee op pad gaat. 
Victory through technology

Reageer